خانه » جدیدترین » سندروم تیم های کوچک

سندروم تیم های کوچک

یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰  شماره ۱۵۰۲

تحلیل فنی بازی هوادار تهران و آلومینیوم اراک در هفته ششم لیگ برتر فوتبال کشور

سندروم تیم های کوچک

مهرداد یاری

بعد از دیدن بازی های خوب آلومینیوم در این فصل تصور می شد که تیم در این دیدار برای پیروز شدن مشکلی نداشته باشد و بتواند با کسب برتری در برابر تیم تازه وارد هوادار روند صدرنشینی خود را دنبال کرده و بیش از پیش هواداران را خوشحال کند اما در انتها این اتفاق رخ نداد و آلومینیوم از این دیدار به کسب یک امتیاز رضایت داد و به این ترتیب صدر جدول از دست رفت و به سپاهان رسید.
یکی از نکات بسیار واضحی که در این فصل در نتایج و نوع بازی آلومینیوم می بینیم این است که آلومینیوم هرگاه در برابر یک تیم قدرتمند یا پر آوازه قرار می گیرد بازی خوبی را به نمایش می گذارد و گل هم به ثمر می رساند اما هر گاه با تیمی بازی دارد که در جدول موقعیت خوبی ندارد از ارایه بازی خوب عاجز شده و امتیاز از دست می دهد. در این فصل آلومینیوم مقابل پرسپولیس و فولاد که قهرمان لیگ و جام حذفی بودند به پیروزی های دلچسبی رسید، در برابر نفت مسجد سلیمان نیز به سختی توانست پیروز شود از طرفی در برابر پدیده که لیگ را با اوضاع و احوال بدی شروع کرد به تساوی رسید تساوی که تا همین هفته ششم تنها امتیاز این تیم در لیگ بوده و اکنون در قعر جدول جای دارد مس رفسنجان دیگر تیمی بود که هنگام بازی با آلومینیوم اوضاع خوبی در جدول نداشت اما توانست از آلومینیوم امتیاز بگیرد و بلاخره تیم هوادار نیز به همین ترتیب توانست در برابر صدرنشین لیگ یک امتیاز کسب کند. از دیگر نکات جالب توجه بازی های آلومینیوم پیروزی در تمام بازی های خانگی و تساوی در تمام بازی های خارج از خانه است همچنین در دیدارهای خارج از خانه، آلومینیوم نه گلی زده و نه گلی خورده است. متاسفانه در تمام این دیدارهایی که آلومینیوم امتیاز از دست داده است هرگز نتوانسته بازی خوبی به نمایش بگذارد و در واقع در این دیدارها شایستگی برد را نداشته است.
کادر فنی تیم باید فکری به حال این وضعیت کند چرا که به قول معروف آلومینیوم رابین هود لیگ شده است از اغنیا می گیرد و به فقرا و ضعفا می بخشد. مهم ترین نکته در کسب نتایج خوب، برنامه ریزی و تاکتیک های مناسبی است که کادر فنی اتخاذ می کند مانند بازی مقابل پرسپولیس و فولاد و به همین ترتیب در مورد از دست رفتن امتیازات و خوب بازی نکردن باز هم این کادر فنی است که تاثیرگذار است چرا که به عقیده نگارنده، کادر فنی آلومینیوم دقیقا همان سیستم و تاکتیک هایی که در برابر تیم های قدرتمند تدارک دیده اند را در برابر تیم های ضعیف نیز اجرا می کنند. قبلا هم گفتیم آلومینیوم وضعیت دفاعی خیلی خوبی دارد و با تکیه به همین دفاع دقیق و منظم می تواند به تیم های حمله کننده اجازه ی خلق موقعیت و گلزنی ندهد و در مقابل در ضد حمله به گل برسد اما وقتی با تیمی بازی می کنید که حمله کننده نیست و گرفتن تک امتیاز از شما را غنیمت می داند باید با تاکتیکی متفاوت وارد زمین شوید.
در لیگ برتر ایران فرق بین تیم قوی و ضعیف تنها در میزان تاکتیک پذیری تیم و مقداری تهاجمی تر بودن تیم است. بدون شک تیمی که در نیمه پایینی جدول قرار دارد خط حمله ضعیف تر و خط دفاع کم دقت تری دارد به همین دلیل اصلا نیازی نیست که در برابر تیمی مثل هوادار شما مثل دیدار با پرسپولیس تمام مهره های دفاعی را عقب رانده و خط را پایین نگه دارید! البته با همین سفت و سخت گرفتن ها در خط دفاع باز هم هوادار توانست به چند موقعیت بسیار خطرناک دست پیدا کند که از خوش شانسی آلومینیوم بود که هیچ‌ کدام به گل ختم نشد. زمانی که شما به عنوان تیم قوی تر ۷۰ دقیقه نتوانید در برابر حریف تان موقعیت سازی کنید و به گل برسید این حریف ضعیف تر است که حالا به خودباوری رسیده و با اعتماد به نفس بالا به سمت دروازه شما حمله می کند. یکی از بهترین تغییراتی که کادر فنی باید در این گونه دیدارها اعمال کند بالاتر قرار دادن خط دفاعی و خط پرس است. بدون شک تیم های پایین جدولی در بازیسازی از خط دفاع مشکل دارند و اگر شما آن ها را در حوالی محوطه جریمه شان پرس کنید می توانید توپ را در آن منطقه به دست آورده و به گل برسید مثل بازی با پرسپولیس و فولاد! ولی در بازی ظهر چهارشنبه شاهد بودیم که آلومینیوم خط پرسش را باز هم روی خط نیمه زمین قرار داده است به گونه ای گویا با سپاهان و استقلال‌ و … بازی می کند.
مورد اساسی دیگر در چگونگی گردش توپ است هیچ شکی وجود ندارد که همواره در بازی تیم های ضعیف تر، گپ های زیادی وجود دارد قطعا در بازی تیمی مانند هوادار در لحظات حساس فاصله بین خط دفاع و هافبک زیاد شده و می توان با جایگیری و انتقال مناسب توپ خلق موقعیت کرد لازمه استفاده کردن از این گپ ها بازی کردن در مرکز زمین، انتقال توپ از کانال های مرکزی‌ و حرکت مداوم توپ و بازیکن در منطقه ۱۴ (پشت محوطه جریمه) است اما در این بازی بازیکن های آلومینیوم مدام توپ را به کناره ها می بردند و آن را بی حاصل از دست می دادند در حالی که تنها موقعیت خوبی که آلومینیوم توانست خلق کند از انتقال توپ از مرکز زمین به فضای پشت مدافعین هوادار بود. بارها درمورد نقش نقی زاده در بهبود بازی و نتیجه گیری آلومینیوم گفته ایم همچنین درمورد نوع بازی درودی توضیحاتی ارائه داده ایم اما کادر فنی آلومینیوم در دیدار برابر هوادار هر دو بازیکن را در اوایل نیمه دوم از زمین بازی خارج کرد خیلی ساده است که کادر فنی کیفیت بازی آلومینیوم در نیمه دوم را با بقیه نیمه دوم های دیگر بازی هایش مقایسه کند تا متوجه شوند چقدر بی کیفیت شد بازی تیمی شان پس از خروج نقی زاده و درودی (آلومینیوم عموما در نیمه های دوم بازی زیباتری به نمایش می گذارد).
این دو بازیکن به ویژه نقی زاده از تحرک بسبار بالایی برخوردار هستند بارها عقب آمده و توپ می گیرند و بازیسازی می کنند نقی زاده گاها از حوالی محوطه جریمه خودی توپ می گیرد. درودی در حفظ توپ و میزان دوندگی به مراتب بهتر از اسدی ناآمــاده کار می کند. پیش تر درمورد ترکیب عالی نقـی زاده و علی نژاد در فضای پشت مهاجم گفته ایم و اساسا از همکاری همین دو نفر دو‌ پیروزی بزرگ به ثمر رسید ولی چون نقی زاده در نقش بازیکن محوری تیم به کار گرفته نمی شود بازی این بازیکن به مرور به هدر می رود. میلاد نوری در دو دیداری که قبلا به عنوان یار تعویضی وارد میدان شد بسیار کارآمد بود اما در این بازی اینگونه نشد؛ نوری وقتی به بازی آمد دقیقا کجا بود و چه شد؟ شما برای به گل رسیدن در برابر هوادار باید مهاجم اضافه کنید نه اینکه در تیمی با تاکتیک های دفاعی حالا یک هافبک دیگر هم اضافه کنید!
به طور مثال در بازی اخیر مربی تیم می توانست دو هافبک دفاعی تیم که همواره در سیستم ۴-۲-۳-۱ جلوی خط دفاع قرار می گیرند را به صورت یک یک قرار می داد به عبارت دیگر مصطفی احمدی به عنوان تک هافبک دفاعی تیم در جلوی خط دفاع بـــازی می کرد و قاید رحمتی به هافبک های تهاجمی اضافه می شد و در خط حمله نیز شریفات در کنار درودی قرار می گرفت و سیستم تیم بـــه ۴-۱-۳-۲ تغییر پیدا می کرد این گونه تمام بازیکن های پر تحرک، دونده، گلزن و تکنیکی در فاز تهاجمی در زمین هوادار قرار داشتند که با اضافه شدن آریاکیا و فخرالدینی از کناره ها بدون شک می توانستند یک بازی چشم نواز را ارائه کنند. از طرفی با قرار گرفتن ۵ بازیکن سریع و دونده در خط پرس، پرس به شدت سنگینی روی خط دفاع هوادار سوار می شد که عملا بازی این تیم را نابود می کرد. متاسفانه آلومینیوم در دیدار برابر هوادار به اندازه ای معمولی بازی کرد که خیلی نمی شد تحلیل فنی با جزئیات مشخص پیدا کرد و زمان بازی بی حاصل و بدون خلق لذت برای هوادار سپری شد‌. در انتها باید از حسین پورحمیدی تشکر کرد که با آن سیو دیدنی در دقیقه ۶۳ مانع از شکست خوردن تیم شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.