خانه » پیشنهاد سردبیر » عزیزِ چاپلوسِ من/انتقاد شدید نماینده محلات و دلیجان به حضور نیروهای غیرمتخصص در پست ها و سمت های مختلف کشور

عزیزِ چاپلوسِ من/انتقاد شدید نماینده محلات و دلیجان به حضور نیروهای غیرمتخصص در پست ها و سمت های مختلف کشور

پنجشنبه ۲ آذر ۹۶   شماره ۷۲۸

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

بکارگیری نیروهای غیر متخصص در پست ها و سمت های مختلف در کشور به وفور مشاهده می شود تا جایی که گهگاهی شاهد انتقاد شدید برخی مسئولان به این امر بوده ایم. این انتقادات در میان نمایندگان بیشتر از سایر مسئولان دیده شده و حتی در نطق های خود در مجلس هم به این موضوع اشاره نموده اند. در آخرین انتقاد در به کارگیری افراد غیر متخصص در سمت های مختلف، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از ایرادات اصلی کشور این است که افراد در رشته تخصصی خود به کار گرفته نشده‌اند، به طور مثال فردی دارای مدرک مهندسی عمران است، اما در بخش روابط عمومی یا بخش‌های دیگــر مشغول به کار است.

وی در گفتگوی خود با خبرگزاری فارس تصریح کرد: به کارگیری افراد غیر متخصص در مشاغل تخصصی از آن دسته اتفاقات عجیب و غریب در ایران است که در هیچ نقطه‌ای از دنیا مشابه چنین اتفاقاتی را شاهد نیستیم.
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از استخدام در ایران به جای اینکه تابع ضوابط باشند، تابع روابط هستند، ادامه داد: متاسفانه نه در استخدام‌ها، بلکه در انتصاب‌ها هم شاهد این شیوه غلط هستیم.
سلیمی افزود: در کشورهای دیگر قبل از اینکه فردی به عنوان مدیر یک مجموعه به کار گمارده باشد، باید معلمی کرده و چندین سال یک مدرسه را مدیریت کرده باشد، تا بتواند مدیریت یک مجموعه بزرگ‌تر را بر عهده بگیرد، اما شاهد هستیم در ایران فردی که به هیچ عنوان سابقه مدیریت ندارد یک مرتبه به عنوان استاندار، فرماندار، معاون وزیر و یا حتی وزیر انتخاب می‌شود که این شیوه غلط مختص دولت امروز نبوده و در دوران‌های گذشته نیز شاهد چنین انتصاباتی بوده‌ایم.
وی ادامه داد: متاسفانه در ایران هر اندازه فردی چاپلوس‌تر باشد، آقای رئیس را بیشتر تحویل بگیرد و یا وابستگی حزبی و سیاسی داشته باشد، پست‌های مهم‌تری را به او می‌سپارند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیق مجلس با بیان اینکه استفاده از رانت، حزب برای گرفتن پست و مقام در کشور رسم شده است، خاطرنشان کرد: تمام مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی کشور از همین جا نشات گرفته است، زمانی که فرد بی‌کفایت و ناتوانی را در جایی بکار گماردیم نتیجه‌اش چیزی جز درجا زدن و عقب ماندن نخواهد شد.
سلیمی اظهار داشت: یکی دیگر از چالش‌های که وجود دارد این است که مدیران به دلیل قرار نگرفتن در جایگاه تخصصی خود نمی‌توانند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند در نتیجه به جای اینکه مصالح ملی را جامه عمل بپوشانند، به فکر منافع شخصی و حزبی خود هستند که این مسئله می‌توانند به امنیت ملی آسیب وارد کند که ضروری است شورای امنیت ملی به این مسئله ورود کرده و هرکجا بی‌مسئولیتی دید، از مدیران بالا دست بخواهد در انتخاب مدیران زیردست خود تجدیدنظر کنند.
وی با تاکید بر اینکه مدیران باید تخصص و مهارت‌های فردی را برای مدیریت داشته باشند، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه دانشگاه‌ها قارچ‌گونه سر از خاک بیرون آورده‌ و فله‌ای مدرک می‌دهند، میزان معلومات واقعی فارغ‌التحصیلان آن مشخص نیست، به همین دلیل مدیران بعد از انتصاب یادشان می‌افتد ادامه تحصیل دهند! و در زمان بر عهده داشتن مسئولیت‌های مهم به دنبال دانشگاه و گرفتن مدرک هستند که برای این کار مجبورند از کارشان زده و به فکر کتاب و درس باشند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیق و مجلس افزود: این مشکل زمانی حادتر می‌شود که مدیران برای تحصیل مجبور هستند دائما از شهری به شهر دیگر در رفت و آمد باشند و یا با رئیس دانشگاه مماشات کرده و مدرک تقلبی بگیرند و همین مسئله باعث می‌شود که به مدیران دکتر یا مهندس گفته شود.
سلیمی تاکید کرد: باید قانونی را وضع کنیم که طی آن اجازه ادامه تحصیل از مدیران گرفته شود، مدیری که به علاقمند به درس است باید مسئولیت را رها کرده درس بخواند و بالعکس مدیری که علاقمند به کار است باید درس را بی‌خیال شود، نمی‌شود هم میز را چسبید و هم با صندلی ریاست درس خواند.
وی با اشاره به آزمون استخدامی دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: در آزمون دانشگاه علوم پزشکی نیز نکاتی وجود دارد که سوالاتی را موجب شده است که نشان می‌دهد جذب افراد در این دانشگاه نیز بر اساس تخصص نیست.

بحران ناکارآمدی
در کنار حضور افراد غیرمتخصص در ادارات و سازمان های کشور، ناکارآمدی افراد یکی دیگر از دغدغه های این روزهای دلسوزان کشور است. شاید شما هم با این موضوع در ادارات روبرو شده باشید که برخی کارمندان از ترس مورد غضب واقع شدن از سوی کارمندان ناکارآمد و غیر متخصص کار خود را به گونه ای انجام می دهند که مورد انتقاد آنها قرار نگیرند و با زیرآب زنی توسط آنها از کار بیکار نشوند! این داستان سالیان سال است که در ایران وجود دارد، در تاریخ سیاسی گذشته و اکنون ایران، میان مدت زمان صدرات، وزارت و یا مسئولیت یک فرد و خلقیاتی همچون چاپلوسی و بی‌شخصیتی او، ارتباط مستقیمی است، به گونه‌ای که عموم افراد صاحب‌فکر، صاحب‌شأن و خدمتگزار و صاحب عقیده، مدت زمان کوتاهی مدیریت کرده و بسیار زود حذف شده‌اند متأسفانه این روند در سطوح مدیریتی میانی نیز بسیار رایج و البته مسأله‌ای رنج‌آور است.
اگر در سطوح مدیریتی بالا، تملق و چاپلوسی افراد در قالب گرایش‌های سیاسی خود را توجیه و افراد مستقل را به دلیل ناهمخوانی در گرایش‌های سیاسی حذف می‌کنند، در سطوح میانی، رسما و آشکارا این چاپلوسی و تملق و وابستگی شخصی افراد است که باعث می‌شود آنان در مناصب گوناگون به کار گرفته شوند. چند سال پیش سایت تابناک با انتشار این مطلب از مخاطبان خود خواست دیدگاه هایشان را برای تابناک ارسال کنند. در میان نظرات ارسالی، خواندن چند مورد از آنها نشان دهنده وضعیت رو به بحران ناکارآمدی در میان مسئولان و کارمندان در ایران بود. برخی وضعیت موجود را برگردن نفت انداختند وبرخی به خصلت قدیمی ایرانی ها. برخی هم گفتند اصولا فرد کارآمدی در میان مسئولان نیست و برخی هم اشاره کردند که ناکارآمدی تعدادی نباید این را در ذهن تداعی کند که اکثریت ما ایرانی ها این گونه هستیم.
اگر دستگاه های نظارتی و مدیران در انتخاب و بکارگیری نیروهای خود بیشتر دقت کنند و از بکارگیری افراد مسئله دار، بی تخصص و ناکارآمد و همچنین کسانی که تنها مطیع هستند و توانایی جز چاپلوسی ندارند، در سیستم های خود جلوگیری کنند شاهد حضور حداقلی چنین افرادی خواهیم بود و در نهایت رضایت بیشتر مردم را خواهیم دید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.