خانه » پیشنهاد سردبیر » عزم جزم شورا در سال جدید برای تحقق بودجه شهر/ببینیم و تعریف کنیم

عزم جزم شورا در سال جدید برای تحقق بودجه شهر/ببینیم و تعریف کنیم

شنبه ۲۱ فروردین ۹۵    شماره ۳۳۲

گروه اجتماعی- وقایع استان:
اولین صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک در سال ۹۵ با حضور اعضا و شهردار کلانشهر اراک تشکیل شد. در سال ۹۴ مهمترین اقدامی که شورای شهر اراک انجام داد تصویب بودجه ای برای شهرداری بود. بودجه ای که از همان آغاز آنقدر محال و غیر قابل تحقق بود که خنده را بر لبان دغدغه داران شهر نشاند. اکنون اولین جلسه شورای شهر تشکیل شده و در باره بودجه به بحث نشستند.
شورای اسلامی دور چهارم کلانشهر اراک آخرین ماه های سال ۹۴ را با تجربه ای تلخ از محقق نشدن بودجه پشت سر گذاشتند و با ارایه بودجه سال ۹۵ به صحن شورا با تجربه ی از یک خیال شیرین برای داشتن شهری زیبا و آباد که بدون عملیاتی شدن حتی ۵۰ درصد از بودجه تلخ شده بود، روزهای پایانی سال را در بررسی بودجه پیشنهادی ۴۰۱ میلیارد تومانی شهرداری سپری کردند و در نهایت بودجه سال ۹۵ شهرداری را با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۴ و افزایش ۲۵ درصدی نسبت به بودجه پیشنهادی تصویب نمودند.
اعضای شورای دور چهارم در آخرین اقدام در کارنامه عملکردی خود در سال ۹۴ ، پس از شش هفته چکش کاری بودجه ۵۰۳ میلیارد تومانی سال ۹۵ شهرداری کلانشهر اراک را در جلسه علنی شورای اسلامی به تصویب رساندند.
لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری ۴۰۱ میلیارد تومان بود که پس از بررسی کارشناسان در شورا و بررسی ظرفیت‌هایی که در شهر وجود دارد این رقم به ۵۰۳ میلیارد تومان افزایش یافت. بودجه مصوب سال ۹۵ شهرداری اراک نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری ۲۵٫۴ درصد رشد داشته است. از این مبلغ بودجه، ۱۰۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معادل ۲۱ درصد به منظور هزینه‌های جاری و ۳۹۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معادل ۷۹ درصد هزینه‌های عمرانی پیش‌بینی شده است.
در سال ۹۵ نیز با همین تجربه تلخ عزم خود را جزم کردند که دیگر تجربه تلخ تری را تجربه نکنند و در اولین صحن رسمی سال ۹۵ اعضای شورا بر تحقق بودجه ۹۵ تاکید نمودند.
در این جلسه رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک، گفت: شهرداری می بایست از ابتدای سال جدید به دنبال تحقق بودجه باشد و در این راستا یک تیم مالی ویژه هر چه سریعتر تشکیل دهد و تمام مسایل را با دقت رصد کند و در راستای محقق نمودن بودجه تصویب شده تلاش نمایند. اسماعیل تاج آباد بیان کرد: بودجه امسال شهرداری اراک واقع بینانه و قابل تحقق است لذا همه تلاش ها در این راستا باید به صورت شبانه روزی به کار گرفته شود تا هدف و نتیجه مورد نظر کسب شود.
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: بودجه پیشنهادی سال گذشته شهرداری اراک نیز که چهار هزار میلیارد ریال بود تحقق یافته اما شش هزار میلیارد ریالی که از محل تسهیلات، اوراق مشارکت، صکوک و سایر منابع پیش بینی شده بود محقق نشد که علت آن مشکل رکود حاکم بر کشور و محدودیت های بانک مرکزی بود.
تاج آباد اظهار کرد: بودجه امسال شهرداری اراک پنج هزار و ۳۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که ۲۱ درصد آن جاری و ۷۹ درصد عمرانی است.
وی گفت: علاوه بر این بودجه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز از محل تسهیلات، اوراق، صکوک و سایر منابع دیده شده که این مبلغ در تبصره های بودجه لحاظ شده است.
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: بودجه ۱۴ سازمان تابعه شهرداری اراک نیز به صورت جداگانه به مبلغ یک هزار و ۶۴۴ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
تاج آباد بیان کرد: رویکرد اصلی بودجه امسال شهرداری اراک به پروژه های نیمه تمام و تکمیل آنها و توجه به مسایل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است.
هر چه از زمان اجرای یک طرح بگذرد هزینه آن بیشتر می شود
در ادامه عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: برای اتمام به موقع پروژه های شهرداری همه از دولت تا مردم باید از شهرداری حمایت کنند و بخش دولتی نباید همه امور اجرای طرح ها را به شهرداری واگذار کند.
علیرضا نوربهشت افزود: در اجرای طرح های شهری باید هم زمان طرح ها و هم عمر شهروندان برای بهره مندی از آنها در نظر گرفته شود و این نکته مورد توجه جدی قرار گیرد که هر چه از زمان اجرای یک طرح بگذرد هزینه آن بیشتر می شود.
وی بیان کرد: ایجاد هر پروژه در کلانشهر اراک به منظور رفاه حال مردم و از پول آنها است بنابراین شرکت ها و بخش دولتی نباید خود را کنار بکشند.
سفر هیئت اتاق بازرگانی شوابن آلمان به اراک
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این نشست از سفر هیات بازاریابی اتاق بازرگانی شوابن ایالت بایرن آلمان در ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه جاری به اراک خبر داد.
جمشید زند افزود: در این سفر دکتر بواخیم کنوپفر رییس کمیسیون محیط زیست و انرژی اتاق بازرگانی شوابن و رییس مرکز تحقیقات زیست محیطی کوماس و عضو هیات رییسه شرکت اچ پی سی، پتر زالفرانک مدیر عامل اتاق بازرگانی شوابن، اکسل سیر مدیر امور بین الملل اتاق بازرگانی شوابن، انیز ازروس مدیر حوزه خاورمیانه اتاق بازرگانی شوابن، مارکوس هرتل کارشناس موسسه تحقیقاتی زیست محیطی بیفا حضور دارند.
وی بیان کرد: این هیات به منظور آشنایی با پتانسیل ها و توانمندی های واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی و مذاکرات در مورد همکاری ها و فعالیت های مشترک بین دو اتاق به اراک سفر می کنند و در این میان فرصت مناسبی است که شهرداری اراک طی جلساتی میزبان این مهمانان باشد و در خصوص ایجاد قطار شهری (تراموا) در اراک بررسی های لازم را با همکاری هدفمند در نظر بگیرد.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در بخش دیگری از سخنانش در خصوص سد معبر دست فروشان و افزایش آنها به ویژه در مرکز شهر اراک گفت: این امر به یک معضل جدی تبدیل شده که باید برای آن چاره اندیشی شود.
طرح موعدیان مالیاتی سال ۹۴ برای سال ۹۵ نیز تصویب شد
کلیه موعدیانی که عوارض و بدهی خود را به ترتیب از ابتدای سال ۹۵ به صورت نقدی به حساب شهرداری واریز کرده اند شامل ۲۰% جایزه خوش حسابی خواهد شد و به ازای هر دو ماه ۴% از جایزه آنها کسر خواهد شد. احکام قطعی کمیسیونها و ماده ه ۷۷ قانون شهرداری ها مشمول این بند نمیشود.
در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک در خصوص تخفیف عوارض و بدهی های عوارض بحث و تبادل نظر شد و مقرر گردید در این رابطه طرح شهرداری در نشست هفته آینده به صحن شورا ارایه شود.
گفتنی است سهم سرمایه گذاری پردیس خودرو با ۷۰ درصد برای سرمایه گذار و ۳۰ درصد سهم شهرداری از دیگر مصوبات این نشست بود و با رای گیری اعضای این شورا مجید کلوانی به عضویت کمیسیون خدمات شهری درآمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.