خانه » پیشنهاد سردبیر » بهار با صدای تو سبز است

بهار با صدای تو سبز است

شنبه ۲۱ فروردین ۹۵ شماره ۳۳۲

گروه فرهنگی- سارا حسین نژاد
سال ۹۵ با پیام های تبریک فراوانی از سوی چهره های شاخص کشور از جمله هنرمندان همراه بود. امام در میان تمام این تبریک ها یک تبریک شوک بزرگی را نه تنها به اهالی هنر و دوستداران موسیقی بلکه به تمامی مردم این سرزمین که صدای نیایش خاطره انگیز ربنا همیشه در گوششان هست وارد شد. نیازی نیست که آدم اهل موسیقی باشد. تنها ذره ای انسانیت کافیست تا با شنیدن این خبر بهارت رنگ غم بگیرد. لبخند آشنایی که سال هاست بر چهره هنر این مرز و بوم نقش بسته است حرف از بیماری اش می زند. بیماری که چند سال میهمان آشنای اوست. محمدرضا شجریان استاد آواز ایران در پیام نوروزی اش اعلام کرد که حدود ۱۵ سالی می شود که با مهمانی در وجودش انس گرفته است. در ویدیو اش می گوید حالش خوب است. اما موهای از ته تراشیده شده اش موجی از غم و نگرانی را در ایران ایجاد می کند. همه به تکاپو می افتند تا خبری از حالش داشته باشند. خسرو آواز ایران حالش خوب نیست. محمد رضا شجریان نامی که با فرهنگ ایران گره خورده است. وقتی صحبت از او به میان می آید، صحبت از عشق است و دوستی. صحبت از تارهای صوتی گرمی ست که پودش دل های مردم است. اما راز ماندگاری این استاد آواز ایران چیست؟ شاید بزرگترین ویژگی یک هنرمند مردمی بودنش باشد. شجریان نیز همواره با مردم بوده است نه بر مردم. حالا هرچقدر هم به بزرگ مرد آواز ایران در وطن اش بی مهری کنند باز هم در دل های مردم روان است.
پس از انتشار خبر بیماری استاد واکنش های مختلفی از سوی مسئولین و مردم دیده شد. این رسم روزگار است تا خبر از بدحالی و از دست دادن می شود، تازه یادمان می افتد که استادی بود و صدایی، به یک باره تمام خاطره آن نوای دلنشین زنده می شود و باور اینکه حنجره مرغ سحر حالا بیمار است و رنجور برایمان سخت می شود. سیل پیام ها و آرزوهای سلامتی برای استاد و همچنین اعتراض به ممنوع الکاری وی از سوی هنرمندان و طرفدارانش تمامی ایران را درنوردید و این نشان داد که هر چند سال ها تلاش بر این بود که این استاد و صدای دلنشینش فقط به دلیل همراهی او با مردم به دست فراموشی سپرده شود ولی اینگونه نشده است و نوایی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
هرچند جبهه‌گیری‌های مردمی و رسانه‌ای به ممنوع‌الکاری شجریان به یکباره شدت گرفت اما نهایتاً منجر به واکنش‌هایی از سوی صداوسیما و وزارت ارشاد شد. در ایام نوروز صداوسیما در خبری از وضعیت سلامتی محمدرضا شجریان خبر داد و درباره برنامه‌های هنری این استاد آواز در ایران گفت. پس از آن هم وزیر ارشاد در پیامی برای محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کرد. در کنار این مسائل، خبری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، گفته مدیرکل دفتر موسیقی کشور مبنی بر رفع ممنوع الکاری استاد با انتشار آثار و برگزاری کنسرت وی بود.
در این میان وزیر بهداشت نیز در صفحه ایسنتاگرام خود از گفتگوی تلفنی خود با استاد نوشته بود که «امروز در تماسی تلفنی با استاد شجریان ضمن تبریک سال نو، جویای احوالشان شدم. روحیه ایشان بسیار خوب و صدایشان مثل همیشه با صلابت، پر توان و سرحال بود. از این‌که خبر سلامتیشان را از خودشان می‌شنیدم خوشحال شدم؛ و لازم دیدم به دلیل دوستی دیرینه و ارادت به ایشان و با اطلاع دقیق از وضعیت سلامتیشان و ارتباط با خانواده استاد در طول دو سال گذشته، یاد آور شوم که امیدواریم ایشان در دو تا سه ماه آینده به کشور باز می‌گردند و پزشکان متخصص ایشان اقدامات مورد نیاز و باقی‌مانده را پی خواهند گرفت. وظیفه خود می‌دانم به‌عنوان یک دوست، یک ایرانی و یک علاقه‌مند به آثار ایشان، و نیز به دلیل مسئولیتم در دولت، درخصوص هر گونه حمایت برای تسریع در درمان و بهبودی ایشان ازهیچ کوششی مضایقه نکنم.»
این روزها نگرانی جامعه هنری و مردمی که هنوز موسیقی برایشان طراوت روح است و روان سلامتی استاد شجریان است البته امیدواریم که این فقط یک موج نباشد و مردم نشان دهند که همانطور که استاد همیشه با آن ها بود، آن ها نیز همیشه با استاد هستند.
همچنین توقع از دولت تدبیر و امیدی که صدای استاد نیز در شور مردم برای پیروزی اش بی تاثیر نبود حالا دیگر حمایت جدی خود از گنجینه های هنری چون استاد شجریان را در رأس کار قرار دهند و بی مهری های دولت قبل که هدفی جز قهر با هنر نداشت را ادامه ندهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.