خانه » پیشنهاد سردبیر » عدم کارشناسی پروژه ها و تحمیل هزینه های سنگین بر شهر/تفاهم میلیاردی با قرارگاه

عدم کارشناسی پروژه ها و تحمیل هزینه های سنگین بر شهر/تفاهم میلیاردی با قرارگاه

شنبه ۴ اردیبشهت ۹۵    شماره ۳۳۳

گروه اجتماعی- وقایع استان:
اعضای دور چهارم شورا بر اجرای پروژه‌های تأثیرگذار در حل مشکلات ترافیکی در اسفند ماه سال ۹۳ با امضای تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت شهرداری اراک با قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء جهت اجرای ۶ پروژه شهری در قالب ۵ طرح موافقت کرد که بسته پروژه‌های پیشنهادی به قرارگاه خاتم را بر اساس اولویت مطالعه، طراحی و اجرای تقاطع غیر هم‌سطح میدان شریعتی و خیابان شریعتی، مطالعه، طراحی و اجرای طرح دو طبقه کردن خیابان امام خمینی(ره) حدفاصل میدان ولیعصر(عج) تا میدان شورا و فاز دوم آن، اجرای تقاطع غیر هم‌سطح شهید بهشتی تا خیابان هفت تیر و ابتدای بازار، مطالعه، طراحی و اجرای تقاطع غیرهمسطح کمربندی شمالی و بلوار کشاورز، مطالعه، طراحی و اجرای تقاطع غیر هم‌سطح میدان ورزش، مطالعه، طراحی و اجرای تقاطع غیر هم‌سطح میدان امام خمینی (سه راه خمین) بود، اما اکنون پس از گذشت بیش از یک سال با این موافقت، اینبار با انعقاد قرارداد طراحی و ساخت سه تقاطع غیر همسطح با قرارگاه خاتم‌الانبیاء که آنقدر ها هم در اولویت تاثیر گذاری در حل ترافیک نیستند، موافقت کرد.
سنجان بچه سرراهی نیست
موافقتی که صدای اعتراض برخی از اعضا را در برداشت و در حالی اتفاق افتاد که دکتر فقیهی عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در نطق پیش از دستور خود به اجرای پروژه های نیمه کاره و در اولویت قرار گرفتن آنها تاکید کرد و فقیهی با انتقاد حمایت نکردن از اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح سنجان افزود: این نقطه یکی از حادثه خیز ترین مناطق شهر میباشد که هر ساله قربانیان زیادی گرفته است و علریغم قراردادی که در اسفند ۹۳ منعقد شده است هیچ اقدامی جهت اجرای این تقاطع صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه قرارداد یک باند این طرح ۲۵ اسفندماه سال ۹۳ به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال منعقد شده اما هنوز هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته و تصمیماتی که در خصوص نصب دوربین نظارتی توسط شهرداری و نصب دوربین کنترل سرعت توسط حمل و نقل و پایانه ها در این نقطه گرفته شده بود هنوز عملیاتی نشده است گفت: سنجان بچه سرراهی نیست و همه مسئولین به ضرورت اجرای این تقاطع و کاهش تلفات جاده ای واقف هستند گفت: وظیفه نطارتی شورا در پیگیری و تاکید بر تسریع اجرای این تقاطع ضروری است.
این عضو شورای کلانشهر اراک در ادامه با گلایه از عدم حمایت مسئولان ارشد استان و حضور کمرنگ آنها در رفع مشکلات بر ضرورت اصلاح مدیریت تاکید کرد و گفت: اگر مدیریت صحیح و قوی اعمال شود نقاط ضعف در مجموعه به قوت تبدیل می گردد.
وعده جمعه استاندار نیامد
وی با گلایه از اینکه مسئولان ارشد استان به فکر شهر اراک به عنوان مرکز استان نیستند گفت: ۵۰ درصد مسائل و مشکلات استان مرکزی مربوط به کلانشهر اراک است اما برخی مدیران و مسئولان درجهت رفع مشکلات هیچ اقدام سازنده ای انجام نمی دهند.
دکتر فقیهی با اشاره به دیدار استاندار مرکزی در مرداد ماه سال گذشته وعده برگزاری جلسه فوقالعاده روز جمعه همان هفته توسط استاندار گفت: اکنون پس از گذشت ماهها هنوز جمعه وعده شده استاندار نیامده و بسیاری از مشکلات شهر همچنان حل نشده باقی مانده است.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک تاکید کرد: برخی مدیران و مسئولان استان مرکزی هیچ تعاملی با شورای اسلامی کلانشهر اراک ندارند که توجه به این مهم ضروری است.
وی ادامه داد: یکی از نیازهای اساسی در کلانشهر اراک ایجاد منطقه ای برای باغ ویلا است زیرا برای مدیریت های غلطی که در حق این شهر اعمال شده حریم خصوصی برای کسی باقی نمانده است.
دکتر فقیهی اظهار کرد: به هر حال باید در این رابطه جلوی فرصت های از دست رفته گرفته شود و نیاز مردم در این بخش توجه جدی صورت گیرد.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: قرارداد خاتم الانبیاء برای اجرای پروژه های عمرانی شهر انتخاب خوبی است اما باید طرح های اولویت دار لحاظ شود و برخی طرح های زمین مانده و ضروری باز روی زمین نمانند.
علیرضا نوربهشت رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در ادامه این نشست در تشریح بررسی های انجام شده در مورد قرارداد طراحی و ساخت تقاطع‌های غیر همسطح اراک با قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء را به صرفه و صلاح شهراست
وی بیان داشت: انعقاد این قرارداد با مبلغ در نظر گرفته شده و با توجه به وضعیت موجود شهرداری در مقایسه با سایر قراردادها به صرفه است و اعضای شورا با نگاه مثبت می‌توانند به رشد و پیشرفت شهر کمک کنند.
مهندس نوربهشت افزود: اولین فاز این قرارداد که پیرو تفاهم‌نامه ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اراک با این قرارگاه است، مطالعه و اجرای سه پروژه تقاطع غیر همسطح امام حسن(ع)، تقاطع غیر همسطح میدان شریعتی(شهدای مدافع حرم) و تقاطع غیر همسطح انتهای خیابان هپکو(میدان ورزش) تعریف شده است.
انتقاد به اجرای پروژه های بدون کارشناسی و قرار داد
دیگر عضو شورای شهر نیز در اعتراض به روند و نحوه قرارداد گفت: اولویت‌های تعریف شده برای انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء دو طبقه کردن خیابان امام خمینی(ره) و شهید بهشتی بود که اکنون در قرارداد موجود اولویت‌ها مد نظر قرار نگرفته است.
منوچهر کاظمی ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های تعریف شده برای انعقاد قرارداد توسط سازمان‌های شهرداری و پیمانکاران استان قابل اجرا است و ضرورتی ندارد با هزینه‌های بالا به قرارگاه واگذار شود.
وی با انتقاد از انجام نشدن کار کارشناسی برای اجرای پروژه‌ها ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های تعریف شده هیچ کار کارشناسی و مطالعاتی صورت نگرفته است و عدم کار کارشناسی هزینه‌های سنگینی را به شهر تحمیل می‌کند.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه برای اجرای دو پروژه امام حسن و میدان شهید بهشتی که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی در دستور کار قرارگاه قراردارد هیچ گونه قراردادی بسته نشده است گفت: اجرای تقاطع شهید بهشتی به دلیل نبود کار مطالعاتی و کارشناسی، اکنون با ۵ درصد پیشرفت فیزیکی مشکلات بسیاری را برای مردم و کسبه در پی داشته است، که از جمله آنها می توان به جابه جایی فیبر نوری واقع در مسیر با هزینه ۲۰ میلیارد تومان اشاره کرد.
همه خائن هستند به جزء شما
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در ادامه در اعتراض به مخالفت دکتر کاظمی گفت: طوری مخالفت خود را اعلام می کنید که انگار تنها شما خادم مردم شهر هستید و بقیه اعضای شورا یک مشت خائن هستند.
اسماعیل تاج‌آباد افزود: بر اساس این قرارداد مقرر است شهرداری برنامه‌های خود را به منظور تأمین منابع مالی پروژه از فروش و یا تسهیلات و… تهیه و به شورای شهر ارایه کند.
وی با بیان اینکه بر اساس این قرارداد مدت زمان اجرای پروژه‌ها، تعیین میزان تأخیر، جریمه و تشویق به شهردار کلانشهر واگذار شده است، تصریح کرد: به منظور توسعه شهری و حل مشکلات ترافیکی و اجرای پروژه‌های عمرانی شهری مسئولان نیز باید همکاری و تعامل خوبی به کار گیرند و زیر ساخت‌های لازم به موقع فراهم شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک با تاکید بر اینکه اجرای سه تقاطع غیر همسطح توسط شرکت خاتم الانبیاء (ص) در این کلانشهر نقش موثری در توسعه شهری و حل مشکلات ترافیکی دارد بیان داشت: طرح دو طبقه کردن خیابان امام که از اولویتهای تفاهم نامه بوده است نیز در دستور کار مطالعه و امکان سنجی قرار گاه قرار دارد و پس از اتمام امکان سنجی در قرارداد فاز دوم اجرایی خواهد شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودچه شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در ادامه این نشست با یادآوری اینکه ورود قرارگاه خاتم الانبیاء به اراک برای اجرای پروژه های عمرانی به دلیل تجهیزات و توان و دانش این مجموعه و اجرای پروژه هایی که اکثر پیمانکاران از اجرای آن ناتوان هستند بود گفت: در تفاهم نامه اولیه با قرارگاه اولویت اجرای تقاطع خیابان امام (ره) و طرح میدان جامع شهدا بود که اکنون شاهد تغییر رویکرد در مورد کارکرد قرار گاه هستیم.
محمد شریفی افزود: این تغییر رویکرد به گونه ای است که پروژه هایی که پیمانکاران دیگر هم می توانند انجام دهند در قرارداد مذکور برای اجرا به قرار گاه واگذار شده است.
وی با انتقاد از اینکه در قرار داد مذکور زمان اجرای پروژه ها مشخص نیست ازشهردار خواست زمانبندی دقیق پروژه ها را به شورا اعلام کند.
انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم بهترین اقدام شورای دور چهارم
سید رضا قریشی یکی دیگر از اعضای شورای شهر اراک نیز در موافقت با این قرارداد با تاکید بر اینکه بهترین اقدام شورای دور چهارم واگذاری اجرای پروژه‌های عمرانی کلانشهر اراک به قرارگاه خاتم‌الانبیاء است، اظهار کرد: اجرای سه تقاطع غیر همسطح توسط شرکت خاتم‌الانبیاء در این کلانشهر نقش موثری در توسعه شهری و حل مشکلات ترافیکی دارد.
وی در ادامه انتقاد به نحوه مخالفت ها و سخنان برخی اعضای شورای کلانشهر اراک گفت: سیاه نمایی و اینگونه مخالفتهای سیاه خیانت به شهر است.
گفتنی است در این نشست ضرایب قرارداد کاری ساخت سه تقاطع غیر همسطح در اراک توسط قرارگاه خاتم الانبیاء با ۱۲ رای موافق تصویب شد و تصویب اصلاحیه و متمم بودجه سال ۹۴ سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری به مبلغ ۸۵ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال، تقسیط مطالبات شهرداری از مودیان نیز تا ۳۰۰ میلیون ریال به صورت حداقل ۱۵ درصد نقدی و بقیه با نرخ ۱۰ درصد سود به صورت ۱۲ قسط، از ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال به صورت حداقل ۲۰ درصد نقدی و بقیه حداکثر تا ۲۴ قسط با نرخ ۱۲ درصد، از ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال به صورت حداقل ۳۰ درصد نقدی و بقیه حداکثر در ۲۴ قسط با نرخ ۱۵ درصد و از یک میلیارد ریال به بالا به صورت حداقل ۳۰ درصد نقدی و بقیه به صورت حداکثر ۲۴ قسط با نرخ ۱۸ درصد، از دیگر مصوبات این نشست بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.