خانه » پیشنهاد سردبیر » طومار بی جواب

طومار بی جواب

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸   شماره ۱۲۲۸

وقایع استان گزارش می‌دهد؛ نادیده‌گرفتن مشکل بازنشستگان صنعت نفت استان و سکوت دو ساله مسئولان

طومار بی جواب

سولماز غنی پور

بازنشستگان صنعت نفت استان مرکزی در دو روز گذشته در محل صندوق بازنشستگان این صنعت در اراک تجمع کرده و خواستار پی‌جویی مطالبات خود شدند و اعلام کردند در صوت عدم توجه و پیگیری مسئولان نسبت به رفع مشکل بازنشستگان این صنعت اعتراضات آنان‌همچون اعتراضات کارگران هپکو به خیابان خواهد کشید، بر همین اساس خبرنگار روزنامه وقایع برای پی‌جویی مشکلات و مطالبات آنها با رحیم هاشمی، مدیر داخلی و برنامه‌ریزی کانون بازنشستگی شرکت نفت استان مرکزی گفتگویی را انجام داده که در ذیل ازنظر می‌گذرانید. هاشمی در گفتگو با خبرنگار وقایع استان بابیان اینکه بازنشستگان صنعت نفت استان مرکزی نزدیک به ۱۲۰۰ نفر هستند، اظهار کرد: از این تعداد نزدیک به ۸۰۰ بازنشسته متعلق به شهرستان اراک است.متأسفانه دفتر مرکزی صندوق بازنشستگی صنعت نفت در تقسیمات کشوری باوجود ظرفیت شهرستان اراک و دارا بودن این شهرستان از شرکت پتروشیمی، شرکت گاز، شرکت پخش، خطوط لوله و… دفتر صندوق بازنشستگی اراک را به استان کرمانشاه الحاق کرده است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن دفتر مرکزی طی اقدامی دفتر صندوق بازنشستگان صنعت نفت شهرستان‌های محلات، ساوه و دلیجان را به استان قم الحاق کرده است، دلیل این اقدام دفتر مرکزی بدین خاطر بوده که تعداد بازنشسته‌های استان را در صندوق پایین آورده و نگذارد این استان و شهرستان اراک دارای همچون سایر مناطق صندوق بازنشستگی مستقل باشد.
مدیر داخلی و برنامه‌ریزی کانون بازنشستگی شرکت نفت استان تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۰ بازنشسته‌های شرکت پتروشیمی، خطوط لوله، پخش و… در استان مرکزی به بیش از ۳ هزار نفر خواهد رسید، دفتر اصلی صندوق بازنشستگی شرکت نفت در تهران پیش‌دستی کرده و با زیر نظر درآوردن بازنشستگان استان مرکزی به استان‌های کرمانشاه و قم به دنبال این است نگذارد اعتبار و تسهیلات به استان مرکزی به‌طور مستقل اختصاص یابد.
هاشمی با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی شرکت نفت دارای حدود ۸۰ سال قدمت است، گفت در سال ۱۳۹۱ قرار بود این صندوق با صندوق بازنشستگی کشور ادغام شود ولی با توجه به اینکه قدمت این صندوق از صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی بیشتر بود، با اعتراض قابل‌توجهی از سوی بازنشستگان شرکت نفت در کشور مواجه شد که بر همین اساس مقام معظم رهبری با ادغام این صندوق با صندوق بازنشستگی کشور مخالفت کرد.
وی عنوان کرد: سال ۹۵ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت این صندوق را خصوصی کرد و به‌نوعی این صندوق تبدیل به یک NGO شد ولی باوجوداین تغییرات در صندوق بازنشستگی شرکت نفت، این صندوق جزو بدنه وزارت نفت محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این صندوق خصوصی شد همین امر باعث آسیب‌های جدی به ساختار و بدنه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در کشور شد. این صندوق با توجه به تعداد بالای بازنشستگان و قدمت بالایی که دارد از وضعیت مالی خوبی برخوردار است که همین امر باعث ورود دو شغله‌ها و سوءاستفاده از این صندوق پس از خصوصی‌سازی را فراهم آورده است.
مدیر داخلی و برنامه‌ریزی کانون بازنشستگی شرکت نفت استان ادامه داد: علاوه بر سو استفاده بسیاری از افراد از این صندوق به اساسنامه آن‌هم ایراداتی وارد است که تاکنون بیش از ۸۰ نماینده ازجمله یکی از نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب در استان مرکزی در صحن علنی مجلس تذکراتی را در این خصوص داده‌اند و ما نیز تقاضای تغییرات اساسنامه فعلی راداریم چراکه در این اساسنامه منتخبان بازنشستگان بر عملکرد مسئولان صندوق نظارت ندارند.
هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر نیز بودجه استان کرمانشاه و شهرهای تحت نظر آن به کرمانشاه تعلق می‌گیرد که البته این بودجه بیشتر صرف امور در خود کرمانشاه می‌شود و اراک سهم قابل‌توجهی ندارد. و علاوه بر آن افرادی که اجازه فعالیت در هیچ ارگانی را ندارند پس از خصوصی‌سازی صندوق بازنشستگی نفت در این صندوق مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: درگذشته اساسنامه زیر نظر وزارت نفت بود و دیوان عالی کشور و مراجع قضایی بر صندوق نظارت داشتند ولی هم‌اکنون چون این صندوق خصوصی شده و به‌نوعی NGO محسوب می‌شود، نظارتی بر آن انجام نمی‌شود. در اثر عدم نظارت، سرپرست صندوق بازنشستگی اراک بومی استان کرمانشاه است که در اثر مدیریت ضعیف و ناکارآمد این سرپرست صندوق بازنشستگی اراک تبدیل به محلی برای تفرقه‌اندازی میان بازنشستگان شده است.
مدیر داخلی و برنامه‌ریزی کانون بازنشستگی شرکت نفت استان با گلایه از اینکه چرا مسئولان استان در قبال این اقدام سکوت کرده‌اند، گفت: نزدیک به دو سال مستمر و از اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌طورجدی در حال پیگیری‌های قانونی از سوی مسئولان استآن‌همچون دفتر معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی، نمایندگان مجلس حوزه اراک،خنداب و کمیجان و… انجام‌شده است ولی تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان استان با توجه به اهمیت صندوق بازنشستگی صنعت نفت در استان پاسخ و واکنشی نشان نداده‌اند.
وی گفت: تنها خواسته‌ام این است که صندوق بازنشستگی در استان برای بازنشستگان شرکت نفت ایجاد شود و زیر نظر استان‌های کرمانشاه و قم نباشیم زیرا استان باوجود تعداد بالای بازنشسته‌ای که در صنعت نفت دارد و در آینده هم بیشتر خواهد شد اعتبار بالایی از سوی صندوق بازنشستگی کشور به آن تعلق می‌گیرد ولی وقتی استان صندوقی نداشته باشد این اعتبارات بین استان‌های کرمانشاه و قم تقسیم خواهد شد و استان از وجود این اعتبارت بهره نخواهد برد.
هاشمی در پایان با به این اینکه اعتراضات ما در محل صندوق بازنشستگی اراک مسالمت‌آمیز و با مجوز بوده است، گفت: باوجوداینکه ما از فرماندار اراک مجوز این اعتراض را در محل صندوق گرفتیم، سرپرست فعلی همه افراد شرکت در این اعتراض را با تماس با پلیس ۱۱۰ تهدید کرد به همین خاطر طوماری با محتوای مطالبه بازنشستگان خطاب به رییس هیات‌رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت کشور با امضای برخی بازنشسته‌های اراک تهیه و ارسال‌شده است و در حال انتظار پاسخ مسئولان استان و کشور نسبت به این موضوع هستیم.
گفتنی است: خبرنگار وقایع استان تاکنون دفعات متعدد با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی تماس گرفته و خواستار پاسخگویی وی نسبت به این موضوع بوده است که متأسفانه وی تاکنون پاسخگو نبوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.