خانه » پیشنهاد سردبیر » ضرورت توسعه و گسترش ورزش در میان زنان استان با توجه به آمار نامطلوب آن/بانوان ایستای معاصر

ضرورت توسعه و گسترش ورزش در میان زنان استان با توجه به آمار نامطلوب آن/بانوان ایستای معاصر

یکشنبه ۲۲ مرداد ۹۶  شماره ۶۵۳

وقایع استان: سلامتی هر جامعه در گرو سلامتی افراد آن است. سلامتی روح و جسم توامان دو نکته مهمی است که تامین آن برای تربیت نیروی انسانی سالم که یکی از عناصرتوسعه یک جامعه و کشور است، الزامی می باشد. وقتی صحبت از نیروی انسانی می شود منظور تمام اقشار جامعه است هم زن و هم مرد.در بحث سلامت جامعه بغیر از ایجاد امکانات بهداشتی و درمانی آنچه بسیار مهم است ورزش و ترویج فرهنگ ورزش کردن در میان افراد جامعه است.
ورزش برای تمامی افراد جامعه مهم است. این مساله همیشه مورد تاکید علوم مختلفی چون پزشکی و روانشناسی بوده است و این نشان می دهد که ورزش در سلامت جسم و روان چه تاثیر بسزایی دارد و دوری از آن پیامدهایی چون افزایش بیماری‌ها، تنش‌های عصبی، اجتماعی و اختلالات ارتباطی بین افراد را که هزینه های بالایی را برای افراد، خانواده و جامعه بهمراه دارد. ورزش همواره به منزله ی بخشی مهم از فرهنگ هر جامعه ‎ای است که می ‎تواند هم بر سطح فردی و هم سطح اجتماعی تأثیر قابل توجهی داشته باشد. هم اکنون مدرن شدن زندگی که مهم ترین مؤلفه اش ماشینی شدن آن است، سبب شده بسیاری از کارها با یک جانشینی ‎های طولانی مدت و بدون تحرک همراه باشد و این امر از میزان فعالیت جسمانی روزانه در افراد کاسته است.
در این میان زنان بعنوان بخش اعظمی از این نیروی انسانی بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. هر چند تفکیک اهمیت مسائل برای افراد مختلف جامعه خیلی منطقی به نظر نمی رسد سلامت زن و مرد هر دو ضرورت یک جامعه سالم است؛ ولی برخی مسئولیت های زنان در خانواده در کنار فعالیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگیشان در اجتماع با توجه به شرایط فیزیکی و حساس ترشان ضرورت توجه بیشتر به سلامت آنان را ایجاب می کند. بنابراین ورزش بعنوان یک نیاز و یک اولویت باید در میان زنان با الزام بیشتری دنبال شود.
آنچه از آمار بر می آید این است که زنان ایرانی با توجه به اهمیت ورزش خیلی با این مقوله سازگاری ندارند. طبق گزارش دفتر امور بانوان وزارت بهداشت میانگین فعالیتهای بدنی زنان در جامعه صفر دقیقه است که بسیار نگران کننده است و بالای ۶۰ درصد زنان کشور تحرک بدنی خاصی ندارند
در این گزارش آمده است: میزان فعالیت ورزشی مناسب در زنان کشور کمتر از حد استاندارد است بطوریکه ۶۰ درصد زنان در کشور، تحرک لازم برای افزایش سلامتی خود ندارند، از طرف دیگر شیوع کم تحرکی در بین زنان خانه دار بیش از سایر زنان دیگر دیده می شود چرا که آنان فکر می کنند انجام کارهای خانه به منزله تحرک و فعالیت بدنی است درحالیکه اینگونه نیست. در استان مرکزی نیز طبق آخرین آمار اعلام شده نداشتن فعالیت ورزشی در میان زنان مطلوب نیست. هم اکنون از هر ۲۸ زن در استان مرکزی یک نفر ورزش می کند.
خانم بیگی ۵۵ ساله که صبح ها به پارک محله برای ورزش همگانی می آید، می گوید: هفته ای یکبار یک مربی به این پارک می آید و ما با سایر خانم های محله ورزش می کنیم.
وی ادامه می دهد: در تمام طول این سال ها ورزش نکرده ام، شاید اگر این کار را کرده بودم الان قند خون و مشکل مفصلی نداشتم. البته هیچ گاه در نزدیکی خانه مان مکانی برای ورزش کردن وجود نداشته است.
این بانوی اراکی می گوید: البته فعالیت من کم نیست کارهای خانه و خرید همیشه با من بوده است؛ ولی با وجود این همچنان اضافه وزن دارم.
میترا ۳۱ سال دارد و کارمند است، او می گوید: من به دلیل حجم زیاد کارهایم فرصت ورزش ندارم؛ ولی اعتراف می کنم که در ستون فقراتم مشکلاتی ایجاد شده است.
وی ادامه می دهد: برای زنی که هم کار خانه دارد و هم کار خارج از خانه فرصت ورزش کردن همیشه نیست و من بارها تصمیم گرفته ام که به باشگاه بروم ولی همیشه در این روند اختلال ایجاد شده است.
مریم که در سطح قهرمانی فعالیت می کند، نیز می گوید: من از کودکی ورزش می کرده ام و هم اکنون در تیم دانشگاه هستم ولی همیشه امکانات و تجهیزات برای ورزش زنان فراهم نیست.
وی اضافه می کند: برای زنان امکانات ورزشی همچون سالن کمتر از مردان است. یک سری قوانین و عرف ها هم مانع ورزش زن ها شده است چه ورزش در سطح معمولی و روزمره چه در سطح قهرمانی.
آنچه به نظر می آید این است که نه تنها امکانات و شرایط ورزش کردن برای زن ها در سطوح مختلف هنوز به درستی مهیا نشده است بلکه فرهنگ و ضرورت آن نیز هنوز در جامعه و خصوصا در میان بانوان جا نیفتاده است.
همانطور که گفته شد در استان مرکزی از ۲۸ زن فقط یک زن ورزش می کند این آمار از سوی معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در اراک مطرح شده است. به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا، فریبا محمدیان گفت: بر اساس آمارهای موجود از هر ۱۶ نفر جمعیت مرد در استان مرکزی تنها یک نفر ورزش می کند که دلایل این تفاوت فاحش ورزش مردان با بانوان باید از سوی کارشناسان ورزشی استان مشخص و برای اصلاح آن برنامه ریزی شود. وی ادامه داد: سهم استان مرکزی از جمعیت کشور یک و ۷۹ صدم درصد است؛ اما سهم این استان در سه بخش ورزشی تیم های ملی، مشارکت عمومی و اوقات فراغت به این میزان نیست که نیازمند آسیب شناسی است.
معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: ساعات نامناسب اختصاص سالن های ورزشی به بانوان، محدودیت های اجتماعی و کمبود سازه های ورزشی برای بانوان مهمترین دلیل آمار پایین بانوان ورزشکار در تمام نقاط کشور است که حل این مشکلات در دستور وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در احکام برنامه ششم توسعه، سهم ۲۷ درصدی مالیات بر ارزش افزوده باید در تکمیل فضاهای ورزشی، توسعه ورزش بانوان، ورزش همگانی و ورزش جانبازان و معلولان هزینه شود، بنابراین بانوان باید نسبت به حقوق خود در قانون کشور آگاه باشند و با حضور موثر در میادین ورزشی گامی اساسی در راستای جذب اعتبارات ورزش بانوان بردارند.
محمدیان ورزش بانوان در سطح بین المللی را رضایت بخش دانست و گفت: مدیران کل استانی باید ضمن توزیع عادلانه منابع ورزشی و تصدی گری بانوان در پست های مدیریتی، نسبت به کشف و شکوفایی استعدادهای ورزشی بانوان حتی در روستاها تلاش مضاعف داشته باشند.
وی بیان کرد: رشد و پیشرفت ورزش بانوان حاصل کار تیمی و مدیریتی است که زنان و مردان در قالب تصمیم گیری به توانمندی زنان در عرصه ورزش واقف بوده اند و این مهم باید در استان ها و شهرستان های نیز نهادینه شود.
با توجه به این سخنان و وجود لزوم اهمیت به ورزش بانوان، همچنان کمبود امکانات و فضاهای مناسب، بزرگترین معضلی است که مانع از ورزش کردن قشر عظیمی از جامعه می شود. کمبودی که البته تنها به سطح جامعه برنمی گردد و افراد عادی را شامل نمی شود و دایره ای به مراتب گسترده تر دارد. در شرایطی که طی سالهای اخیر حضور و موفقیت بانوان در رشته های ورزشی چشمگیر و قابل توجه بوده اما در کنار این همه قهرمانی و مدال آوری، نبود مکان ها، سالن های ورزشی و فضاهای مناسب تمرینی در خور شان بانوان، در بسیاری از مواقع باعث شده تا حتی ورزشکاران و قهرمانان نیز از عرصه ورزش دور شده و دور آن را خط بکشند. مساله ای که انتظار می رود باتوجه به اهمیت فراوانی که دارد،‌ مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.