خانه » جدیدترین » صنعت گردشگری؛ یک راه باز با ظرفیت های بسیار

صنعت گردشگری؛ یک راه باز با ظرفیت های بسیار

سه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹  شماره ۱۲۸۲

صنعت گردشگری؛ یک راه باز با ظرفیت های بسیار

محمد کمیلی اصفهانی

دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی:

– راستی اراک، اوضاع احوال چطوره؟ هنوز آلوده اید؟
خدارو شکر، یکم بهتر شده اوضاع، نمیای اینورا؟
– احتمالا هفته آینده ماموریت دارم به سمت اهواز، سر راه رد میشم اگر وقت شد حتما میام.
-بیا یه شب بمون، فرداش هم میریم می گردیم.
– ای بابا، شما جز کارخونه و آلودگی مگه جای دیگه ای هم دارید؟!
مکالمه ساده و آشنایی است که روزانه بین همه ما اراکی ها با دوستانمان در سایر نقاط کشور در حال انجام است. تصویر ذهنی بسیاری از ایرانی ها از استان مرکزی و به خصوص شهرستان اراک کارخانه، صنعت، آلودگی و… می باشد اما به راستی اینگونه است؟
استان مرکزی پر است از جاذبه های گردشگری، بازار تاریخی اراک، تالاب میقان اراک، روستای زیبای انجدان، طبیعت بکر تفرش، آب گرم و گل و گیاه محلات، بیت امام خمینی (ره) خمین، غار چال نخجیر، کوه استوار لجور و ده ها مکان های شناخته شده و ناشناخته ای که هر کدامش می تواند جذب گردشگر را چندین برابر کند اما چرا باید تصویر اراک در ذهن بسیاری از مردم ایران نکات منفی باشد؟ گردشگران خارجی که بماند! جواب یک کلام است، عدم بازاریابی و تبلیغات!
در سال ۲۰۲۰ زمانی که صحبت از گردشگری می شود دیگر تنها گردشگری تفریحی مد نظر نیست، گردشگری کودک، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری صنعت، گردشگری سلامت، گردشگری تجاری، گردشگری فرهنگی، گردشگری غذایی و… هر کدامش مفهوم گردشگری را می رساند، آیا تاکنون در مورد انواع و اقسام گردشگری مطالعه داشته ایم؟ هدف گذاری کرده ایم؟ برنامه ای برای آینده خواهیم داشت؟ تبلیغات و بازاریابی که نمای خارجی این موضوع است کجای کار ما حضور دارد؟
با یکی از دوستان محلاتی که در زمینه گردشگری فعال است و تمام سرمایه اش را بر خلاف خیلی ها به طلا و سکه تبدیل نکرده و وقف گردشگری محلات کرده صحبتی کوتاه داشته ام، گلایه مند بود از سازمان های دولتی استان مرکزی و قدردان بود از نهادهای شهر اصفهان و به قول خودش کمک های آنها بسیار بیشتر است و اکثر مهمانان آنها نیز از تبلیغات شهرهای استان اصفهان نشات می گیرد. کافی است محلات استان مرکزی در یکی از استان های اصفهان، فارس، خراسان و یا آذربایجان شرقی قرار داشت، به نظرتان چه می شد؟ به شما قول می دهم در یک سال هزاران نفر از ایرانیان و گردشگران خارجی در آنجا حضور داشتند! حتما می دانید که گل و گیاه محلات با هلند در رقابت است و آب گرم محلات هم کــه بهترین منبع بـرای انواع بیماری هایی که شاید فکرش را هم نکنید! جالب است بدانید در یکی از نقاط شهر سوچی روسیه آب گرم وجود دارد که ظرفیت و وجه درمانی آن یک چندم محلات می باشد اما سالانه هزاران نفر از کشورهای مختلف به آنجا رفته و هزینه های میلیونی خود را صرف آنجا می نمایند، به این می گویند گردشگری درمانی! حتما می دانید که در کنار این موضوع هم «دوگوله دودار» غذای خاص اراکی ها هست و می تواند مکمل خوبی باشد برای جذب گردشگر در کنار سایر نکات، به این می گویند گردشگری غذایی و صد در صد در جریان هستید که کوه لجور دارای سومین دیواره ایران از لحاظ ارتفاع است و می تواند نقش برجسته ای در رابطه با گردشگری ماجراجویانه داشته باشد و احتمالا خبر خواهید داشت که بیمارستان های فوق تخصصی اراک خدمات فوق العاده درمانی را در حال ارائه دادن هستند و می توانند میزبانان خوبی باشند برای گردشگران سلامت! اینها همه جذابیت است برای هم گردشگر ایرانی و هم خارجی.
کرونا صنعت گردشگری را دچار چالش کرد، بسیاری از مراکز در سراسر دنیا برای ماه ها تعطیل شدند اما گردشگری از آن مباحث هایی هست که به علت جذابیتش در اوج بیماری هم امید دارد و قطعا بهتر از قبل خواهد شد. منطقی به نظر می آید که در زمانی که کرونا غالب شده و مراکز تعطیل می باشند و رفت و آمد به حداقل ترین ممکن خود رسیده مسئولین ذیربط دست به کار شده و کمی به فکر زیرساخت ها می افتادند، تا دلتان بخواهد کار هست برای اینکه بتوان مراکز گردشگری را بهتر و با کیفیت تر و رقابتی تر نمود و فعالان گردشگری را تنها نگذاشت، قانع کننده نیست که کرونا بهانه ای شود برای اینکه همه کارها را کنار بگذاریم اما الان که به نظر می رسد بین پیک اول و دوم گیر کرده ایم چه کاری صورت پذیرفته است؟ با جلسات و عکس انداختن و نمایش که نمی شود کار را پیش برد. حالا که سرمان کمی خلوت تر شده کاری کنیم.برطرف نمودن مشکلات جاده ها، راه اندازی فرودگاه، آموزش مهمانداری صنعتی و مشتری مداری و… انواع کارهایی است که می توان انجام داد و زمانی که برطرف شد با برنامه و هدف مشخص تبلیغ کرد. کرونا که تا آخر عمر با ما نخواهد بود و یا اگر هم باشد راهکاری پیدا می شود و صنعت گردشگری شروع خواهد شد.
قطعا از مسئولان رده بالای استان توقع می رود از متخصصان امر تبلیغات و بازاریابی استفاده نمایند، تبلیغات و برندینگ را با انواع گردشگری گره بزنند، مگر نمی خواهیم اشتغال زایی کنیم؟ کافی است همین صنعت گردشگری را رونق دهیم، راه باز است و ظرفیت بسیار، بسم الله …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.