خانه » جدیدترین » شکست ما یا کرونا؟

شکست ما یا کرونا؟

سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹  شماره ۱۲۸۶

وضعیت بیماری کرونا هر روز در استان مرکزی وخیم تر می شود

شکست ما یا کرونا؟

آمارها حاکی از بالا رفتن مبتلایان بیماری کرونا در شهرهای اراک، خمین و محلات است

آمار را که نگاهی بیاندازید به راحتی متوجه می شوید که وضعیت کرونا در استان هر روز وخیم تر می شود، اما نه دیگر از حساسیت های ابتدای سال دولتمردان خبری هست و نه از ترس مردم از این بیماری. گویا نه تنها امیدی به شکست کرونا نباید داشت بلکه هر روز باید منتظر شنیدن خبر پیروزی کرونا ویروس بر مردم باشیم. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک به تازگی گفته است که بر اساس آخرین آمار و بررسی‌های صورت گرفته، شهرهای آشتیان، تفرش، خنداب، دلیجان، شازند و کمیجان در وضعیت سفید، شهرهای اراک، زرندیه، ساوه و فراهان در وضعیت زرد و شهرهای محلات و خمین در وضعیت نارنجی به سمت قرمز قرار دارند. نظری با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای رسیدن به وضعیت قابل قبول در بیماری کرونا در استان مرکزی انجام شده تاکید می کند که در روزهای اخیر به دلیل عادی انگاری مردم و توجه نکردن به رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمارها رو به افزایش است.
معاون سیاسی استاندار نیز در جلسه اخیر پدافند زیستی استان با اشاره اینکه متاسفانه بیماری کرونا هم برای مردم و هم مسئولان یک مقدار عادی شده بیان کرد: باید اعتراف کرد که کمتر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان توجه می‌کنیم و یکی از نگرانی‌های جدی همین مطلب بوده و روند افزایشی شیوعی که در سراسر کشور از جمله استان مرکزی هم شاهد هستیم با سبب همین موضوع عادی‌انگاری است.
اکرمی ادامه داد: تصور مردم اینکه چون دیگه باید با کرونا زندگی کنند نیازی به رعایت پروتکل‌ها نیست، گرچه از بین رفتن کامل این ویروس مشخص نیست اما زندگی در کنار این ویروس الزاماتی دارد که رعایت این الزامات برای همگان ضروری است.
معاون سیاسی استاندار عنوان کرد: بنابراین هم شورای اطلاع‌رسانی و هم صدا و سیمای استان باید اعلام این مطلب در میان افکار عمومی را انجام دهند و به مردم بگویند که همچنان درگیر این بیماری هستیم و همچنان این بیماری خطرناک است و تاکنون نه واکسنی و نه درمانی برای آن کشف نشده، بنابراین تنها راه رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و شرایط کرونا در جامعه ما عادی نشده است.
اکرمی افزود: نکته دیگر اینکه ما تا مدتی که معلوم نبوده قرار است با کرونا زندگی کنیم و دیگر نمی‌توانیم به شرایط قبل برگردیم که بخواهیم تعطیلی سراسری و غیره اعمال کنیم گرچه اگر به شرایط بحرانی برسیم مطمئنا به همان تعطیلی‌ها برمی‌گردیم.
وی تصریح کرد: اما درحال حاضر قرار نیست که به زمان تعطیلی‌ها برگردیم، قرار است شرایط عادی جامعه یعنی کسب و کارها، ادارات، سازمان‌ها، آموزشگاه‌ها همه فعال باشند اما با یک تبصره جدی که رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی بیان کرد: بنابراین بنای نخست ما چه در ستاد ملی مبارزه با کرونا و چه در ستاد استانی این است که به سمت تعطیلی و ایجاد محدودیت نمی‌رویم و بنا داریم که روال عادی و معمول وجود داشته باشد اما پروتکل‌های بهداشتی به طور حتم باید رعایت شود.
وی ادامه داد: نگرانی‌هایی در حوزه ماسک، الکل و دستکش مطرح شد که قرار بر این شد کمیته‌ای تحت عنوان شیفت اضطراری به ریاست معاون اقتصادی استاندار مرکزی تشکیل شود و مشکلی نداشته باشیم.
معاون سیاسی استاندار البته خبر از اجباری شدن استفاده از ماسک هم داد. وی گفت: مقرر شده است از ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک اجباری ‌شود، بنابراین هم مردم و هم همه دستگاه‌ها باید به طور حتم از همین امروز آمادگی داشته باشند که مقرراتی هم برای این موضوع درنظر گرفته می‌شود.

محدودیت های شدیدتر در آرامستان اراک
در این بین یکی از اماکنی که در گسترش کرونا بی تاثیر نبوده و نیست آرامستان ها است. ابوالفضل جلالوندی رییس سازمان آرامستان شهرداری اراک در این باره و با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی این سازمان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان، گفت: درب‌های آرامستان اراک با دستور مسئولان، به مدت ۳ ماه بسته بود و سرانجام با مصوبه قرارگاه پدافند زیستی استان منوط بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شد.
وی با اشاره به اینکه ضدعفونی و گندزدایی محوطه آرامستان به صورت مستمر و روزانه انجام می شود افزود: پرسنل آرامستان به ویژه پذیرش و غسالخانه که مراجعات زیادی دارند، به لوازم حفاظت فردی مجهز هستد و اقدامات خودمراقبتی و حفاظت فردی را به صورت ویژه رعایت می‌کنند.
رییس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری اراک در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مراسم خاکسپاری با چه تعداد نفر انجام می شود گفت: در دو ماه گذشته، مردم بیشتر مسایل خودمراقبتی را رعایت می‌کردند و خاکسپاری‌ها با حداقل ۱۰ نفر انجام می‌شد، اما متاسفانه در حال حاضر با کمتر شدن ترس مردم از ویروس کرونا، این روند کاملا تغییر کرده و شاهد حضور تعداد بیشتری از شهروندان در مراسم خاکسپاری‌ها هستیم.
جلالوندی تصریح کرد: از آنجا که ما در مجموعه آرامستان اراک نمی‌توانیم برخوردهای قهری با شهروندان داشته باشیم، بنابراین سعی شده با اطلاع‌رسانی و پیام‌های هشداری در محوطه آرامستان، شهروندان را به رعایت فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی و خودمراقبتی ترغیب کنیم.
وی با اشاره به انجام یک کار خوب فرهنگی بزرگ در مجموعه آرامستان و شهر اراک بیان کرد: با پیگیری‌های شورای شهر، شهردار اراک و معاون خدمات شهری، از ابتدای سال ۱۳۹۹، تشییع و انتقال جنازه به درب منزل حذف شده و در اجرای این کار بزرگ هیچ تفاوتی بین شهروندان قائل نخواهیم شد و اجازه انتقال متوفی به درب منزل را نخواهیم داد.
رییس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری اراک ادامه داد: به این طریق سعی کردیم از یک فرهنگ غلط که قطعا با ازدحام جمعیت در شیوع ویروس کرونا تاثیرگذار بود، جلوگیری کنیم و درحال حاضر روند تشییع و خاکسپاری در آرامستان اراک از سردخانه، به یکباره انجام می‌شود.
جلالوندی عنوان کرد: از آنجا که ماشین‌آلات آرامستان به GPS مجهز هستند، تردد ماشین‌آلات به ویژه به روستاها و شهرهای اطراف به صورت بسیار ویژه کنترل می‌شود تا در این برهه خاص که با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، توانسته باشیم با این اقدامات، مسائل بهداشتی و کنترلی را به صورت ویژه رعایت کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.