خانه » جدیدترین » شکاف ؛ چـالش امروز والدین و فرزند

شکاف ؛ چـالش امروز والدین و فرزند

شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴        شماره ۳۲۶

گروه فرهنگی:
فیلم سینمایی شکاف ساخته کیارش اسدی زاده در نوبت اکران سینمای فرهنگ اراک قرار دارد. این فیلم روایتگر بحرانی ناگهانی ست که در روند به چالش کشیده شده ی زندگی زوجی جوان، بخاطر نگهداری ناخواسته و کوتاه مدت از فرزند دوست خود به وجود آمده است. حادثه ای که برای کودک پیش آمده باعث می شود، روند زندگی آنها دستخوش ناهمواری و تغییر اوضاع عادی شود، پدر و مادر این کودک بخاطر اختلافات از هم جدا شده اند و درگیری شان بر سر حضانت از فرزند خود در نهایت به مرگ کودک منجر می شود.
این فیلم دومین ساخته کیارش اسدی زاده در مقام کارگردان است. وی قبل از این فیلم گس را کارگردانی کرده است. فیلم شکاف در واقع آینه‌ی جامعه است و به نوعی نمایانگر برخی مشکلات موجود در جامعه می‌باشد. این فیلم در سطح اجتماعی، سخنی اندرزگونه می‌زند، چراکه فرزند پیمان و سارا، فقط فرزند آن‌ها نیست و نمادی از نسل آینده‌ای می‌باشد که باید برای وجود آن‌ها تصمیم گرفته شود.
شکاف فیلمی جمع و جور و در عین حال خوش ساخت محسوب می شود. بزرگترین امتیاز فیلم، فیلمنامه اش است. داستان طی چند روز تحولات زندگی دو زوج را به تصویر می کشد. فیلم با مسئله بیماری زنانه ی سارا (هانیه توسلی) آغاز می شود. پزشک به او توصیه می کند که برای درمان مشکل رحمش باید هرچه زودتر باردار شود. این تصمیم تا چند روز فکر سارا و همسرش پیمان (بابک حمیدیان) را به خود مشغول می کند اما به موازات این داستان، مسئله جدایی نسیم (سحر دولتشاهی) و فرهاد (پارسا پیروزفر) اتفاق می افتد و سرنوشت فرزند خردسال آنها، ایلیا (امیرکیان نجف زاده) که دچار تغییر می شود. اسدی زاده با بهره گیری از عنصر «تقابل» این دو زندگی را در مقابل هم قرار می دهد تا تحولات درونی سارا و پیمان را بر اساس اتفاقاتی که در زندگی دوستانشان رخ می دهد رقم بزند.
یکی از ویژگی های مثبت این فیلم وجه واقع گرایانه آن است که در تمامی زمینه ها از نوع فیلمبرداری تا بازی بازیگران دیده می شود، عمد فیلمساز در نمایش شمایل زندگی فردی و اجتماعی شخصیت های اصلی، جایگاه و نقش آنها در جامعه، اوضاع اجتماعی- طبقاتی شان و …بخشی از یک نگاه اجتماعی در کنار یک داستان نفس گیر و تا حدودی تربیتی است. از آنجا که کارگردان به گفته خودش در این فیلم به دنبال حساس کردن خانواده ها در مورد مسئله فرزندآوری و توجه به تربیت فرزند است این نگاه در فیلم دیده می شود.
در سالهای اخیر نقد کمرنگ بودن حضور کودک، بسیار به سینمای ایران وارد شد. بدین معنا که کمتر شاهد فیلمی با دغدغه پرداختن به مسائل خاص این گروه هستیم. شکاف در کنار فیلم های بسیاری که تهیه می شود و بچه ها در آنها به عنوان یک اسباب بازی، ساعت های طولانی از روز را در مهدکودک، مدرسه و یا کلاس های فوق برنامه سپری می کنند و یا تنها در خانه مشغول تماشای تلویزیون و بازی های رایانه ای هستند؛ سوژه مناسبی دارد. کمتر دیده شده که از حقوق اولیه کودکان سخنی به میان بیاید و یا هشداری به والدین در قبال مسئولیتی که در برابر روح و روان آنان دارند داده شود. هر چند این فیلم نیز فقط به طرح مسئله می پردازد و هیچ راهکاری را ارائه نمی دهد.
کیارش اسدی زاده در شکاف به کودک آزاری هایی که ناآگاهانه از سمت والدین صورت می گیرد، می پردازد. او در فیلمش حق در معرض خطر کودکان، یعنی داشتن محیط امن و آرام در خانه را تصویر کرده و با نمایی رسا اعلام می کند: هر کودک دارای حقوقی است که در صورت به خطر افتادن، دچار آزردگی می شود، ایلیایی فیلم هم یکی از صدها کودکی است که قربانی دعوای والدینش شده. حقیقت این است والدینی که در حضور کودکان خود دعوا و مشاجره می کنند باید منتظر آسیب و بحران های روحی آنان باشند
شکاف، ارزش بیشتر از یک بار دیدن را دارد. روابط زناشویی زوجی که می خواهند بچه دار شوند و زوجی که جدا شده اند، آن قدر واقعی هست که به خاطرش اسدی زاده را برای شکاف، تحسین کنیم. در این فیلم بازیگران بسیار خوب درخشیدند خصوصا سحردولت شاهی در نقش ماردی که ناکهان دچار تنش و نگرانی برای فرزندش می شود. در شکاف هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولت شاهی و امیرکیان نجف زاده بعنوان بازیگر حضور دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.