خانه » جدیدترین » شورای شهر و درک تفاوت کار تیمی با کار گروهی

شورای شهر و درک تفاوت کار تیمی با کار گروهی

چهارشنبه ۸ شهریور ۹۶   شماره ۶۶۸

علی آقا ایرجی. روزنامه نگار

چند روزی است که در فضای مجازی و محافل سیاسی و اجتماعی عمدتا اصلاح طلب، شاهد شنیدن شعارهای «زنده باد» و «مرده باد» در مورد عملکرد برخی از اعضای شورای شهر اراک و مباحث پیرامونی آنان هستیم و موافقین و مخالفین کاندیداهای شهرداری هم از سویی دیگر آتش بیار معرکه گردیده اند و برخی بعضا تا حد تکفیر یکدیگر پیش رفتند، فحش، ناسزا، تهمت، افترا و بی تقوایی که جای خود دارد. اگر به واکاوی چرایی این برخوردها و اقدامات و ادبیات پرداخته شود شاید بتوان گفت، یکی از دلایل این گونه موضع گیری ها درک و تعریفی است که این دوستان از کار گروهی و شورایی و شاید فراکسیونی دارند. به نظر می رسد اگر تفاوت بین کار گروهی و کار تیمی مشخص و توسط آنان درک و فهم و برمبنای این شناخت و تعریف موضع گیری و رفتار شود، مشکل تا حدود زیادی مرتفع می شود و شاید دیگر شاهد این گونه مباحث در بین اعضای شورای شهر اراک و مجاورین و مشاورین آنان نباشیم.

لذا عرض می شود که گروه کاری، همان تیم نیست. گروه عبارت است از دو یا چند نفر که رابطه و وابستگی متقابل با یکدیگر دارند و گرد هم می آیند تا به هدفهای خاصی دست یابند و اصولاً به سبب وجود رابطه متقابل، اعضاء اطلاعات را مبادله کرده و به یکدیگر کمک می کنند تا تصمیمی گرفته شود و در حوزه مسئولیت خود یکدیگر را یاری می دهند. بنابراین عملکرد افراد در مجموع بصورت کار گروه در می آید و هر یک از افراد در انجام این کار نقش و سهم مشخصی دارند و به اصطلاح هم افزایی مثبت مطرح نیست، لیکن در یک تیم کاری، پدیده هم افزایی مشاهده می شود و تلاش افـــراد موجب عملکردی می گردد که از مجموع عملکرد اعضاء بیشتر است.
بنابراین یک تیم صرفا متشکل از افرادی نیست که برای رسیدن به هدف و منظور مشترک با یکدیگر کار می کنند بلکه تیم واقعی متشکل از افرادی با مهارتها، دانش و تجربیات گوناگون است که متکی به یکدیگر بوده و دارای تعهدی دسته جمعی در زمینه رسیدن به اهداف تیم هستند. درجه اعتماد، اطمینان، تعهد، انسجام و هماهنگی یک تیم بیشتر از یک گروه است .
تیم تعداد کمی از افراد با مهارت های مکمل یکدیگر که متعهد به مقاصد، اهداف و رویکرد مشترک هستند که بر مبنای آنها با مسئولیت و پاسخگویی متقابل به هم پیوند خورده اند.
اعضای تیم به یکدیگر وابسته‌اند و این بدین معنی است که عدم فعالیت یک عضو از تیم باعث عدم انجام کار تیمی می ‌شود. در واقع کار آنها اثر متقابل بر یکدیگر می‌گذارد.
اما به عکس، گروه‌های کاری، گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می‌کنند و از راهنمایی یک نفر بهره می‌برند. کار شخصی در آنها بیشتر نمود دارد؛ در گروه اعضا بیشتر به فکر خود هستند اما در تیم اعضا وابستگی متقابل دارند. در گروه اعضا نسبت به هدف حساس نیستند اما در تیم اعضا هدف را از خود می دانند، پیشنهاد تقویت نمی شود اما در تیم برعکس.
در گروه اعتماد بین اعضا کم است اما در تیم اعتماد زیادی بین اعضا حاکم است، اعضا مورد حمایت یکدیگر قرار نمی گیرند اما در تیم برعکس. تعارض در گروه تهدید محسوب می شود اما در تیم فرصت محسوب می شود. در گروه صداقت بین اعضا زیاد نیست اما در تیم صداقت بین اعضا زیاد است و همرنگ جماعت شدن از نتایج مثبت مهمتر است اما در تیم برعکس.
بر این مبنا، اعضای شورای شهر باید تکلیف خودشان را با این اصطلاحات مشخص کنند و بگویند که می خواهند در شورا کار گروهی بکند و یا کار تیمی و بر مبنای این انتخاب ، به نقد یکدیگر پرداخته و کنش و واکنش داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.