خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟ من می گویم فرهنگ احترام به خود

شما به آن چه می گویی؟ من می گویم فرهنگ احترام به خود

یکشنبه ۲۶ دی ۹۵ شماره ۵۰۶
آزاده جمشیدی راد
احترام احساسی مثبت از ارج نهادن و اعتنا به فرد یا شی است که فرد احترام گذارنده آن را سزاوار احترام .می شمارد. حرمت نهاندن، نکو دانستن، بزرگ داشتن، ارج نهادن و اولویت دادن معادلی برای احترام هستند. احترام گذاشتن با توجه کردن همراه است و این توجه داشتن در بسیاری موارد صرف انرژی و یا مسئولیت هایی با خود می آورد. گاهی مستلزم صرف هزینه و وقت است. گاهی مطالعه، گاهی ملاحظه و گاهی تفکر. مخاطب این مقاله مادران و زنان خانه هستند کسانی که در اولویت نیستند و همیشه نیازهایشان در آخرین ردیف قرار گرفته است. همیشه اولویت هایشان کودکان و فرزندان، همسر و خانواده و… هست و در آخر نه وقتی برای رسیدگی به خود هست و نه انرژی به هنگام بیماری، نه خبری از استراحت هست و نه پزشک.ولی در صورت بیماری فرزند و همسر یا خانواده آماده هرگونه جان فشانی هستند. نه پولی برای خود پس انداز می کنند و نه دیگر به علایق خود رسیدگی می کنند نه خبری از حسن ظاهر هست نه حسن باطن! ولی در نتیجه؛ یک عمر سرخوردگی، بیماری، اضافه وزن، توقع زیاد از اطرافیان و افسردگی و.. بعد از چند سال به خود می آیند و می بینند بچه ها بزرگ شدند و رفتند. همسر زندگی اش را می کند و روز به روز موفق تر. اطرافیان به آرزوهایشان جامه عمل می پوشانند و اما… درست است در فرهنگ ما خیلی پسندیده است که یک زن نقش همسری مهربان، مادری فداکار، خواهری دلسوز و فرزندی بدرد بخور را داشته باشد و هیچگاه زیاده خواهی نکند ولی آیا صحیح است؟
مادران ما نسلی افسرده و بیمار هستند که خود را به مرور فراموش کرده اند و به شدت مشغول مراقبت از اطرافیان هستند.
یک مادر فداکار و خوب در وهله اول باید زنی شاد و سرحال باشد. هیچ اشکالی ندارد هرروز راس ساعتی خاص غذا آماده باشد یا حتما لباس ها شسته و اتو کشیده و منزل همیشه مرتب باشد. هر از گاهی با دوستانت به بیرون برو برای تناسب اندام و حسن ظاهرت برنامه ریزی کن. شیطنت کن و برای خودت و کودک درونت زندگی کن . کتاب بخوان ، خرید کن و لباس هایی که دوست داری بپوش، پیاده روی کن ، ورزش کن و به مکانهایی که دوست داری برو. نه افراط صحیح است و نه تفریط . باور کن سلامت تو از خرید پرده نو و مبلمان و جهیزیه دختر و… واجب تر است. خنده زیبای لبان تو از تمام هدایای تو بیادماندتی تر است. هموطن بیایید همه با هم آغازگر اصلاح فرهنگ احترام به خود باشیم.
از خود شروع کنیم. من هم انسانم و قابل ارزش و احترام. همیشه قرار نیست به دیگران سرویس بدهم . گاهی نیاز دارم برای خودم باشم فقط برای خودم همین و بس! من می گویم اصلاح فرهنگ احترام به خود، شما به آن چه می گویی؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.