خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟من می گویم فرهنگ منزلت

شما به آن چه می گویی؟من می گویم فرهنگ منزلت

چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۵
آزاده جمشیدی راد
مفهوم منزلت: مرتبه و مقام، رتبه، حرمت و احترام، جایگاه والا، ارج و شان و اعتبار، بزرگی و ارزشمندی است. منزلت در فرهنگ ما، مقام و رتبه بزرگان و اساطیر است. هر قوم و ملیتی اساطیر و بزرگان خود را دارد که در تاریخ به آن می بالند، مکانهایی که به اسم آنها نامگذاری می کنند، نهادها، مدارس، فرهنگسراها و… مراسم های مختلف نکوداشت و بزرگداشت برپا می کنند، مقالات و کتب مختلف به چاپ می رسانند، تا افتخارات قوم و کشورشان به دست فراموشی سپرده نشود و منزلت بزرگان حفظ گردد. چه بسیار پارسی زبانانی که عمرگرانمایه خود را صرف تحقیق و تفحص، مطالعه و بررسی، کشف و اختراع ، عرفان و خداشناسی و هنر و ادب کرده اند.
سیاست همیشه حرف اول هر جامعه و سخن روز میادین است و تمام ابزارهای ارتباط جمعی بیشتر انرژی و هزینه و سرمایه خود را صرف پرداختن به سیاست و اخبار روز جامعه می کنند. از روزنامه و تلویزیون گرفته تا اینترنت.
و اما جایگاه فرهنگ چه؟ جایگاه ادب و هنر چه؟ تک تک ما ایرانیان و پارسی زبانان به تک تک بزرگان حوزه علم و هنر و ادب مدیونیم، این همه شاهکار ادبی که در ایران که هیچ، در دنیا نیز جاودانه شده است. این همه گنجینه ارزشمند ادبی و هنری که در جای جای دنیا در دانشگاه ها تدریس و بررسی می شود میراث سرزمین ماست.
حافظ، مولوی، سعدی، خیام، فردوسی، عطار، نظامی گنجوی، عبید زاکانی، صائب تبریزی و… هزاران هزار از ادیبان ایران که چه میراث های گرانبهایی برای ما بجا گذاشتند در دنیا از چه مقام و منزلتی برخوردارند، در حوزه های بزرگ دنیا چه آثاری که از این بزرگان یافت نمی شود، کتابها و آثارشان در معتبرترین و بزرگترین دانشگاه های دنیا تدریس می شود. مقالات و جستجوهای مختلفی که به زبانهای گوناگون در دنیا چاپ شده است، سمینارهایی که در جهت شناخت تحقیق و تفحص در زندگی و آثار این عزیزان برگزار شده است و اما نقش ما فرزندان ایران زمین در بزرگداشت و نکوداشت این عزیزان چه بود؟ تابحال چند کتاب و مقاله در خصوص زندگی بزرگان مطالعه کرده اید؟
تا بحال در اینترنت مطالب مرتبط را چقدر جستجو کرده اید؟ به عنوان پدر و مادر، معلم، راهنما و… چقدر این عزیزان را به فرزندانمان معرفی کرده ایم؟ این ادیبان میراث بزرگی برای ما بجا گذاشته اند. گنجینه ای بی مثال و افتخارات تکرار نشدنی که هر کدام از آنها برای بالیدن یک ملت به تاریخ و پیشینه خود کفایت می کند.
رفته رفته حتی نام این بزرگان به فراموشی سپرده می شود چه برسد به آثارشان، زندگی نامه هایشان و عملکردشان. آیا وقت بازنگری ارزشها و اسطوره های مان نرسیده؟ بیایید همه با هم آغازگر اصلاح فرهنگ منزلت اساطیرمان باشیم، از خود آغاز کنیم با مطالعه، تحقیق، تفحص و ایجاد علاقه و افتخار به اساطیر برای فرزندانمان. من می گویم
اصلاح فرهنگ منزلت، شما به آن چه می گویی؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.