خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟من می گویم فرهنگ آرایش

شما به آن چه می گویی؟من می گویم فرهنگ آرایش

شنبه ۹ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۶
آزاده جمشیدی راد
آرایش چیست؟ آرایش به معنی افزودن است و در اصل در برابر واژه پیرایش قرار دارد که به معنی کم کردن است. معمولا در فرهنگ ما آرایش برای بانوان و پیرایش برای مردان به کار می رود. آرایش به معنی زیبا نمودن و پیراستن است. و در تمام نقاط دنیا به اشکال مختلف رایج و مرسوم است. بانوان بعضی از کشورها بسیار آرایش های عجیب و غریبی دارند بعضی بسیار ساده، بعضی پیرو مد، بعضی ها رنگارنگ.
طبق آمار اعلام شده تولید و فروش لوازم آرایش در بالاترین آمار خود قرار دارد، مصرف لوازم آرایش بسیار بیشتر از قبل رواج پیدا کرده است. در دانشگاه ویرجینیای جنوبی قانون خاصی وجود دارد، پوشش دختران باید عفیف و آراسته باشد.
در دانشگاه تگزاس آرایش های غلیظ و غیر متعارف ممنوع است. دانشگاه باب جونز آمریکا، تاتو کردن و آرایش بیش از حد قابل قبول نیست. در حالیکه این کشورها خود تولیدکننده های بهترین برندهای آرایشی هستند. ولی در ایران شاهد آرایش های بسیار بسیار غلیظ بانوان هستیم و اما علت و ریشه چیست؟ چرا ما دچار سونامی آرایش شدیم؟ جلب توجه؟ کمبود اعتماد به نفس؟ آیا آرایش در دانشگاه، مرکز خرید، جشن و مهمانی و یا محل کار باید به یک شدت و غلظت باشد؟
آیا این آرایش فرهنگ و چارچوب خاص خود را ندارد؟ در جامعه ما چه کسانی بیشتر آرایش می کنند؟ به دنبال تفاوت و یا مطرح کردن نظر قطعی نیستیم ولی با نگاه ساده به افرادی که در جامعه حتی برای یک خرید ساده کلی آرایش می کنند و متوجه می شویم که از سطح اجتماعی و موقعیت شغلی، سطح تحصیلات، اصالت اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی پایین تری نسبت به دیگران برخوردارند. شاید کلیت نداشته باشد ولی اکثرا به همین منوال است . احساس می کنند اگر در منظر عموم با ظاهری متفاوت دیده شوند بیشتر مورد توجه اند و مردم ارزش بیشتری برایشان قائلند.گروهی از درون بسیار ناآرامند و ظاهر خود را همانگونه که هستند نمی پذیرند و دائما به دنبال تغبیر هستند.
بجای رسیدگی به ارزشهای بنیادی، مطالعه، پیشرفت، ارتقا اعتماد به نفس، پرداختن به فعالیتی مفید که در جامعه حس مثبت بودن داشته باشند سعی در کتمان ظاهر خود دارند.
گروهی هم کورکورانه و از روی عدم اطلاع کافی فقط تقلید می کنند. عده ای هم نقطه مقابل این دسته از افرادند. به قدری به ظاهر و آراستگی خود بی تفاوتند که در جامعه طرد می شوند. هم افراط و هم تفریط در این زمینه به یک اندازه منزجرکننده است.
هموطن بیایید همه باهم آغازگر اصلاح فرهنگ اعتدال در آرایش باشیم و به فرزندانمان فرهنگ سازی را بیاموزیم. من می گویم اصلاح فرهنگ آرایش، شما به آن چه می گویی؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.