خانه » پیشنهاد سردبیر » «سیدمهدی مقدسی» در صحن رسمی شورای شهر اراک:«۵۵ متری» قابل اجرا نیست

«سیدمهدی مقدسی» در صحن رسمی شورای شهر اراک:«۵۵ متری» قابل اجرا نیست

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۳۶

مقدسی خواستار تشکیل جلسه ای فوری با حضور آیت الله دری نجف آبادی و استاندار برای تعیین تکلیف نهایی طرح «۵۵ متری» شد

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

صحن رسمی شورای شهر اراک با حضور اعضای شورا، شهردار و سیدمهدی مقدسی یکی از نمایندگان اراک در مجلس برگزار شد. دکتر کاوه فلک افلاکی در ابتدای جلسه شورا با اشاره به اینکه هفته گذشته سفری به منظور برگزاری پنجاه و نهمین اجلاس شورای اسلامی با حضور کلیه روسای شوراهای اسلامی شهرها به تهران صورت گرفت، افزود: اراک آمادگی خود را برای میزبانی از اجلاس روسای شوراهای اسلامی شهرهای کشور اعلام کرد. وی هدف از برگزاری این اجلاس را تبادل نظر بین روسا، کسب درآمد پایدار، مدیریت جامع و لایحه ارزش افزوده و تعیین اعضای کمیسیون چهارگانه این اجلاس دانست که هر سه ماه یکبار برگزار می شود.رییس شورای شهر اراک اضافه کرد: دوره بعدی این اجلاس در سمنان برگزار می شود و برای میزبانی از این اجلاس در اراک اعلام آمادگی شد.

شهردار اراک نیز در این جلسه گفت: شهرداری درصدد تدوین طرحی جهت پرداخت یارانه به دوچرخه سواران و استفاده کنندگان از موتور برقی است.
داود تاجران در صحن رسمی شورای شهر اراک در انتقاد به بحث عدم رسیدگی به مصوبات شورا از سوی شهرداری اراک عنوان کرد: تعدادی از نامه ها پاسخ داده شده است و تعدادی از نامه ها نیز مصوبه و فاقد پرسش و تذکر بوده است و تا آخر هفته جاری ٣٣ مصوبه مورد بحث شورا بررسی و پاسخ داده می شود. وی با اشاره به آغاز برنامه های شهرداری در امر توسعه دوچرخه سواری در اراک بیان کرد: اجرای مصوبه کمیسیون خدمات شهری مبنی بر انجام مطالعات تا پایان بهمن ماه بعید به نظر می رسد، اما شهرداری امور را دنبال خواهد کرد.
تاجران اضافه کرد: اختصاص یک لاین خیابان به مسیر دوچرخه جز درگیری بخشی از خیابان چیزی در پی ندارد، اما در صورت اصرار شورا قطعا اجرایی می شود. وی با بیان اینکه اغلب خیابان های شهر مسطح است و می توان تسهیلاتی برای دوچرخه سواران و رانندگان موتورهای برقی در نظر گرفت، افزود: می توان در اراک از موتورهای ١۵٠٠ وات که قیمت مناسبی دارد استفاده کرد البته طرح شهرداری در این راستا در حال آماده سازی است که پس از اخذ مصوبه شورا جهت نهادینه شدن این فرهنگ اقدام خواهد شد.
شهردار اراک اضافه کرد: به منظور توسعه این فرهنگ می توان در قالب طرحی که در شهرداری در حال پیگیری است اقدام کرد به نحوی که مبلغ ۵٠٠ میلیون تومان برای دوچرخه سواران و یک میلیون تومان برای استفاده کنندگان از موتور برقی یارانه پرداخت شود که بعد از تکمیل طرح به شورا تقدیم می شود.
تاجران به بازدید اخیر از شرکت بهمن دیزل اشاره کرد و گفت: طبق اقدامات صورت گرفته ٢۵ دستگاه اتوبوس اسکانیا یورو ۴ تا پایان ماه جاری و ٢۵ دستگاه دیگر تا پایان سال به ناوگان اتوبوسرانی شهر اراک تزریق می شود، همچنین به دلیل وجود وانت های فرسوده در ناوگان حمل و نقل در بازدید از این شرکت تصمیم به نوسازی خودروهای فرسوده گرفته شد و در برنامه هفته آینده صورت وانت ها همراه با اتوبوس ها به شورا ارائه می شود.
در یک ساعت پایانی صحن رسمی شورا، سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس که به عنوان مهمان شورا در این جلسه حضور داشت، گفت: انتظار بر این است که شهردار برنامه پنج ساله شهرداری را پایه گذاری کند و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز لازم است بودجه ای عملیاتی تعریف کنند.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بودجه شهرداری باشد ظرفیت مردم و واقعیت های موجود در مدیریت شهری را درنظر گیرد. بودجه شهرداری در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که تاکنون ۳۲ درصد آن تحقق یافته است و در خوشبینانه ترین حالت تا پایان سال ۵۰ درصد محقق می شود و این شرایط نشان از انحراف برنامه ای و مدیریتی است و این شرایط خدمات رسانی شهرداری را با کاهش روبرو می کند.
وی با تاکید بر تدوین برنامه ای واقعی با کمک از متخصصان و صاحب نظران و استفاده از شرکت های تامین منابع و کسب راهکار برای دفع مشکلات درآمدی اظهار کرد: راه تامین منابع مالی منابع دولتی نیست بلکه باید راهکارهایی دیگری در نظر گرفت و حتی از شهرداری های موفق نیز الگوبرداری درست داشت، انحراف ۶۵ درصدی از بودجه شهرداری فاجعه است و باید بودجه ای واقعی برای سال ۹۷ تعریف شود.
مقدسی تصریح کرد: رفع بخشی از مشکلات شهرداری به مجلس شورای اسلامی باز می گردد و باید این مجموع را دریابیم درکنار آن نیز دولت باید نگاه حمایتی داشته باشد البته محدودیت هایی در این حوزه از سوی دولت وجود دارد، اما می توان با اولویت در توزیع منابع شهرداری ها و مدیریت شهری را تقویت کرد.
وی با اشاره به ایجاد بستری برای زندگی بهتر مردم اظهار کرد: بازار اراک هویت شهر اراک است که امروز متحمل آسیب های فراوان شده است و اوقاف به عنوان متولی باید حافظ این مجموعه باشد و این حفاظت نیازمند نظارت های میراث فرهنگی است که باید با هم افزایی و استفاده از ظرفیت مردم مراتب حفاظتی این هویت شهر اراک را به جا آورد، همکاری بین بخشی در مدیریت شهری را لحاظ کرد و حتی از شورای هماهنگی بانک ها جهت مشارکت بهره مند شد.
وی به پیگیری عوارض آلایندگی شهر اراک پرداخت و افزود: آیین نامه عوارض آلایندگی تغییراتی داشته است و ضمن مطالبه عوارض سال ها گذشته آیین نامه جدید شرایط را شفاف تر تعریف کرده است و درخواست تسریع در جهت تحقق حقوق مردم اراک بدون تضییع حقوق دیگر شهرها را از مدیریت ارشد استان داریم، باید مر قانون اجرایی شود و این امر قطعا جبران کننده برخی نقاط ضعف خواهد بود.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در ادامه به لوایح حوزه شهری در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: لایحه استخدام کارکنان شهرداری فراز و نشسب های بسیاری را طی کرده است و در مجلس به مرحله بررسی رسیده است علاوه بر آن لایحه مدیریت واحد شهری از سال های گذشته در دستور کار دولت ها بوده است، اما اراده و تمایلی برای واگذاری وظایف به شوراهای اسلامی شهر ها دیده نمی شود درصورتی که باید با افزایش منابع شهرداری های باید محور شهرها و اختیار شهردارها افزایش یابد و در عمل به تقویت شهرداری ها کمک شود.
وی به لایحه درآمد پایدار شهرها اشاره کرد و افزود: تعلل در این لایحه زمانبر شده است و وزرای اقتصادی دولت ها اجازه ورود این لایحه به مجلس را نمی دهند درصورتی که شهرداری ها نوک پیکان خدمت هستند و باید بیش از گذشته مورد حمایت قرار گیرند.
مقدسی با اشاره به ایجاد تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: براساس این تغییرات در حال انجام باید سهم بیشتری برای شهرداری قائل شد چرا که مجموعه خدمات رسان است، به عنوان مثال بلندمرتبه سازی در شهرها گسترش یافته است و این امر خدمات رسانی را دشوار کرده است، حفظ، احیا و توسعه سرانه فضای سبز نیز دغدغه مردم است از طرفی ساخت و ساز در کشور دچار رکود شده است که این خود شهرداری ها را متحمل آسیب ها فراوان کرده است بر همین اساس باید افزایش منابع این نهادها در دستور کار قرار گیرد.
وی بر لزوم تعامل بین پارلمان محلی و پارلمان ملی و استفاده از ظرفیت شورای عالی استان ها تاکید کرد و افزود: لازم است که مسائل و دغدغه ها به سرعت اعلام شود تا با هم افزایی در جهت رفع آن اقدام شود.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با توسعه شبکه های اجتماعی تاکید کرد و گفت: این فضا انتقال اطلاعات را سرعت بخشیده است و خواستار تقویت آن هستیم، اما نباید منجر به ایجاد فضایی مسموم در جهت تخریب مدیران شود، اخیرا شاهد فعالیت برخی گروه ها هستیم که در پی تشویش اذهان عمومی و تخریب مدیران هستند که باید با قدرت در مقابل آنها ایستاد در همین راستا از وزیر اطلاعات و ارتباطات درخواست رسیدگی به این وضعیت را داریم و در اولین فرصت در مجلس شورای اسلامی تذکرات لازم اعلام می شود و در صورت عدم دریافت پاسخ از وزرا طرح سوال خواهم داشت.
وی تصریح کرد: امکان دسترسی به فضای مجازی در همه نقاط کشور باید تقویت شود، اما در عین این گسترش باید فضای مجازی سالم در اختیار مردم قرار گیرد نباید به خارج نشینان اجازه تخریب مدیران را داد و قطعا از ابزار قانونی استفاده خواهم داشت. مدیران دولت نهم و دهم به جای جواب دادن به تخلفات خود به دستگاه قضا حرکت رو به جلو انجام می دهند و بست نشین می شوند و باید جلوی این حرکات گرفته شود، این افراد با حرکات پوپولیستی احساسات جامعه را هدف قرار دا ه اند و باید جلوی آن ها گرفته شود.
مقدسی اضافه کرد: باید همگرایی در جامعه تقویت شود و خوشبختانه نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در عین اعتقادات و دیدگاه های سیاسی خود با وحدت در جهت رسیدگی به دغدغه های مردم عمل می کنند و شورای شهر نیز باید با این رویکرد پیش رود و تنها یک صدا از آن خارج شود.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی به تعیین تکلیف پروژه ۵۵ متری نیز اشاره نمود و گفت: یک بار برای همیشه شجاعت به خرج دهید تا اگر توان اجرا طرح وجود ندارد تکلیف مردم روشن شود. پروژه ۵۵ متری ۱۴ سال به طول انجامیده است و قابل اجرا نیست، اما باید با شجاعت تصمیم گیری کرد. وی با اشاره به برگزاری نشستی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر با مشاور طرح عنوان کرد: لازم است در جلسه ای فوری تکلیف این پروژه مشخص شود تا اگر توان اجرا وجود ندارد به سرعت مردم از بلاتکلیفی خارج شوند.
مقدسی با پیشنهاد اینکه در هفته جاری این نشست برگزار شود، گفت: مسلما تعیین تکلیف این طرح تبعاتی به همراه دارد و دخالت در امور شورا مدنظر نیست بلکه تنها به دلیل کمک رسانی و مشخص شدن وضعیت این طرح و شهروندان باید یک بار برای همیشه شجاعت به خرج داد و موضوع را به سرانجام رساند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.