خانه » پیشنهاد سردبیر » سونامی در ایرالکو

سونامی در ایرالکو

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹  شماره ۱۳۹۸

تحلیل فنی و حاشیه های شکست سنگین آلومینیوم اراک مقابل سپاهان اصفهان در لیگ برتر فوتبال کشور

سونامی در ایرالکو

مهرداد یاری

زمانی که رسول خطیبی به طور ناگهانی از آلومینیوم جدا شد بر خلاف انتظار، هیچ هیاهو و دعوایی شکل نگرفت، هیچ مسئولی پیگیر آن اتفاق نشد و شرایط به گونه ای بود که گویی آرامش در تمامی ارکان تیم پابرجا است و رفتن خطیبی هیج تاثیر منفی نداشته اما پس از انجام اولین بازی نیم فصل دوم مقابل نساجی، افت تیم از لحاظ فنی و روحی قابل مشاهده بود البته تیم همچنان وضعیت قابل قبولی داشت و شرایط هنوز نامساعدی نشده بود این در حالی است که در بازی ظهر شنبه تیم آلومینیوم از نظر فنی به طور کامل دچار آشفتگی و بی نظمی و اشتباهات فردی و گروهی شده بود در پایان بازی و با توجه به صحبت هایی که محمود خرمزی سرمربی موقت و اکنون مستعفی تیم انجام داد معلوم شد که آلومینیوم دچار یک فروپاشی اساسی در حوزه مدیریت نیز شده است فاجعه ای که از نظر خرمزی باعث شده بعضی بازیکن ها عمدا شکست را به تیم تحمیل کنند. با این شرایط تحلیل فنی بازی آلومینیوم شاید ارزش واقعی خود را از دست داده است اما انجام این کار خالی از لطف نیست و می تواند نشان دهد که صحبت های خرمذی درمورد شیطنت و عدم آرامش روانی بازیکن ها تا چقدر درست و واقعی است !
مهم ترین دلایلی که منجر به فاجعه ی بازی با سپاهان شد:
-۱ بالا بازی کردن تیم: در بازی مقابل نساجی نیز شاهد بودیم که تمام تیم با فاصله گرفتن از دروازه خود قصد دارند که به دروازه حریف نزدیک تر باشند به این منظور خط دفاعی تیم هنگامی که توپ در اختیار مدافعین خودی بود در فاصله قابل توجهی نسبت به دروازه و نزدیک به دایره میان زمین بازی می کرد مدافعین کناری نیز به همین نسبت جلوتر قرار می گرفتند خط هافبک و حمله نیز پیش کشیده بودند. این وضعیت تیمی در فوتبال روز جهان یک تصمیم مناسب، صحیح و الزامی برای انجام یک بازی هجومی و مالکانه است اما مگر آلومینیوم هجومی و مالکانه بازی می کند؟ اصلا بازیکن ها از نظر آمادگی بدنی و تکنیک فردی و … توانایی ارائه چنین بازی را دارند؟ این تصمیم طی دو هفته اخیر موچب شد که فضاهای زیادی در زمین خودی در اختیـار تیم حریف قرار بگیرد و موقعیت های فراوانی روی دروازه ایجاد شود از طرفی دیگر خبری از آن نظم و پیوستگی میان بازیکن ها و خطوط نبود و تصور می شد هر کس برای خودش بازی می کرد نه برای تیم.
-۲ اشتباه در نوع بازی گرفتن از مدافعین کناری و هافبک دفاعی : در لیگ برتر ایران تیم های بزرگ هم نه جرات و نه تواناییِ بالا و باز بازی کردن مقابل سپاهان را دارند چه برسد به آلومینیومی که اولین سال حضورش در لیگ را دارد پشت سر می گذارد. در مقابلِ تیمی همچون سپاهان که وینگرها و مهاجمین تند و تیز و تکنیکی دارد باید به مدافعین کناری تاکید کرد به هیچ عنوان منطقه دفاعی خود را ترک نکرده و اجازه ندهند فضای کنترل نشده ای پشت سرشان ایجاد شود اما بازیگن های سپاهان در طول بازی به دفعات از طرفین محوطه جریمه به درون آن نفوذ کرده و توانستند نهایتا به گل نیز برسند. آریاکیا در نیم فصل اول نشان داد به عنوان یک مدافع تا چه انداره با هوش و با ثبات است و به وینگرهای حریف اجازه ی عرض اندام نمی داد اما او طی دو بازی اخیر به شدت در زمین حریف نفوذ کرده و فضای زیادی پشت ســر او خالی می شود او اکنون توانایی بالای خود در امور دفاعی را از دست داده است. درمورد ایرانپوریان نیز باید گفت که به طور کل در چنین بازی که سرعت حرف اول را زد بازی دادن به او که از دوران آمادگی به دور است تصمیم اشتباهی بود و باید به شریفات گریز پا بازی داده می شد نتیجه این تصمیم اشتباه نیز دو خطا جهت جلوگیری از حملات سپاهان بود که به اخراج ایرانپوریان ختم شد. رامتین سلیمان زاده به عنوان هافبک دفاعی در بیشتر صحنه ها از مدافعین خود بسیار دور بوده و نتوانست فضای جلوی مدافعین تیمش را پوشش دهد او حتی بازگشت های سریع به خط دفاعی جهت ایجاد برتری عددی در محوطه جریمه را با کندی انجام می داد که نهایتا خلا او و قرار گرفتن مهاجم سپاهان در یک موقعیت ایده آل به گل اول و دوم ختم شد. او باید با قرار گرفتن میانه دو مدافع یک تیم ۳ نفره تشکیل داده و به مدافعین کناری اجازه دهند تا به خط هافبک نزدیک شوند.
-۳ فاصله زیاد میان هافبک ها: این فاصله باعث شده است که هافبک های آلومینیوم از هم جدا افتاده و توانایی اداره بازی را نداشته باشند همچنین پراکندگی غلط آن ها در زمین باعث شد که تیم در هر نقطه از بازی برتری عددی را از دست بدهد به این ترتیب آلومینیوم میانه میدان را از دست داد و مجبور شد رو به پاس های بلند و کم تاثیر بیاورد ادامه این روند موجب کلافگی و ناکارآمد شدن خط هافبک شد شرایطی که مورد علاقه تیم حریف بود و آن ها توانستند نبض بازی را در دست گرفته، موقعیت ساخته و در چند نوبت به گل نیز برسند.
-۴ بدشانسی: اخراج ایرانپوریان در دقیقه ۴۸ و دریافت گل سوم بلافاصله پس از آن باعث شده نیمه دوم به بدترین شکل برای آلومینیوم آغاز شود و دیگر امید به کسب امتیاز از بین برود.
-۵ بازی ضعیف حسین پورحمیدی: دروازبان همیشه مطمئن و با مهــــارت آلومینیوم بر خلاف بازی های گذشته در این دیدار اشتباهات زیاد، بسیار ناشیانه و تاثیرگذاری انجام داد او روی دو گل مقصر اصلی بود. پورحمیدی که در نیم فصل اول در بسیاری از دیدارها موجب امتیاز گیری آلومینیوم شده بود در این دیدار باعث شکست تیمش شد و باور این قضیه بسیار سخت است.
-۶ پذیرفتن شکست: کادر فنی آلومینیوم با توجه به کیفیت پایین بازی تیم، ده نفره شدن و دریافت گل سوم باید شکست را می پذیرفت و اجازه نمی داد که آلومینیوم در یک دیدار خانگی اینچنین تحقیر شود آنها می بایست در زمین خودی تجمع کرده و دل به ضد حملات می بستند تا هم تعداد گل های خورده بیشتر نشود و هم شاید می توانستند اختلاف گل ها را کم کنند.
نتیجه این تحلیل ها هنگامی به طور کامل بر عهده کادر فنی قرار می گیرد که تیم درگیر حواشی بزرگ و غیرقابل کنترل نشود. محمود خرمزی در کنفرانس پس از بازی، از حقایق مهمی پرده برداشت؛ او گفت تا شب قبل از بازی توانسته است شرایط روحی روانی تیمش را بهبود ببخشد و آن ها را آماده دیداری سخت با سپاهان کند اما مدیر عامل تیم با مطرح کردن بحث واگذاری تیم و نامعلوم بودن آینده آن موجب شده که تیم از هم بپاشد و بازیکن ها یا توان خوب بازی کردن را از دست بدهند یا نخواهند که دل به بازی داده و عمدا بد بازی کنند ! خرمزی به هیچ عنوان دلیل باخت سنگین آلومینیوم به سپاهان را فنی ندانست او صراحتا پایان همکاری خود با مجموعه ایرالکو را اعلام و مسبب اصلی وضعیت پیش آمده برای آلومینیوم را مدیرعامل این تیم و اعضای هیات مدیره می داند او اعلام کرد که در تمام مدتی که هدایت آلومینیوم را بر عهده داشته تنها بوده و به جز آقای اکرمی و آنجفی هیچ یک از ارکان مدیریتی باشگاه او را حمایت و همراهی نکرده است!
حتی تصور این وضعیت هم هواداران را عصبــانی می کند که مدیر یک مجموعه کمر به نابودی تیم خود ببندد و بازیکن هایی که همیشه تشویق و تحسین شان می کرده عمدا باعث کل خوردن تیم شوند. خرمزی حتی اشاره ای به گذشته کرده و می گوید رسول خطیبی بابت چنین رفتارهایی که مدیر عامل تیم داشته از آلومینیوم جدا شده است !
خوشبختانه این بار دیگر خبری از سکوت کـردن و بی تفاوتی نیست و علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان به سرعت به این وضعیت واکنش نشان داده و با ارسال نامه به سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی و مدیرعامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی خواستار پیگیری شایعات مطرح شده درمورد واگذاری تیم و همچنین اوضاع مدیریتی تیم آلومینیوم شده است. ورود کریمی به این ماجرا قطعا خبر خوش و امیدوار کننده ای است که همه منتظر نتیجه آن هستند‌. از منابع غیر موثق خبر رسیده که ۵۱ درصد از امتیاز باشگاه آلومینیوم به فروش رسیده است اما احمد مجیدی مدیرعامل ایرالکو تمام این اخبار و شایعات را تکذیب کرده است. در هر صورت در حال حاضر تیم فوتبال آلومینیوم در مسیری انحرافی قرار گرفته و تمام دلخوشی و امیدواری ها و رویاهای هواداران از بین رفته است قطعا در این بین مقصرانی وجود دارند که باید مشخص و بدون هیچ گونه فوت وقت و اغماضی اخراج شوند در این تیم خیانتی بسیار بزرگ صورت گرفته است که گذشت کردن از آن همچون یک بیماری واگیردار تمام فضا را مسموم و باشگاه را در مسیر سقوط قرار می دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.