خانه » جدیدترین » سوت های پرهیاهو

سوت های پرهیاهو

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۸  شماره ۱۲۱۶

نگاهی به سختی های داوری فوتسال در گفتگو با اکبر سلیمانیان داور ملی فوتسال استان مرکزی

سوت های پرهیاهو

طاهره قهیه ای

فوتسال از جمله ورزش های تیمی موفق در کشور است که توانسته طی سالیان گذشته به مدد پتانسیل خوبی که برای این رشته در کشور وجود داشته است در سطوح مختلف بین المللی بـــــه موفقیت های خوبی دست یابد. این رشته ورزشی در استان مرکزی نیز از پتانسیل و استعدادهای خوبی برخوردار است که به کمک این استعدادها، این استان تیم های خوبی را در رده های مختلف راهی مسابقات کشوری کرده و در رده های مختلف نیز ملی پوش دارد. برای برگزاری یک مسابقه خوب باید بسترهای برگزاری آن فراهم شود یکی از این بسترها حضور داور خوب و معقول در میدان مسابقه است و بحث داوری نیز از مهمترین عوامل برگزاری یک مسابقه ورزشی است که در تمامی رشته ها این مبحث حایز اهمیت است بویژه در فوتسال به سبب حضور تماشاگران بسیار زیاد و فضای متراکم در سالن باید داور در قضاوت هایش به دور از هیاهوی تماشاچیان و کاملا مسلط بتواند سوت بزند تا به عنوان یک داور عادل و موفق در اذهان باقی بماند.
در بخش گزارش های ورزشی روزنامه وقایع گفتگویی را با اکبر سلیمانیان داور ملی استان مرکزی به عنوان یکی از داوران جوان و موفق فوتسال انجام دادیم که در ادامه متن این گزارش را می خوانید.
اکبر سلیمانیان متولد ۱۳۶۶ در اراک است که از هشت سالگی به ورزش بسکتبال علاقمند شده و ورزشش را با این رشته آغاز کرده است و چندین دوره در مسابقات کشوری شرکت کرد اما بعد از مصدومیتی که برایش پیش آمد به بحث داوری در فوتبال و فوتسال علاقمند شد و در سن ۱۵ سالگی و در سال ۸۲ وارد دنیای قضاوت در فوتبال و فوتسال شد. داوری که با اقتدار تمام در سالن های مسابقات حاضر می شود و باید اذعان داشت که بیش از هر چیزی اکبر سلیمانیان را در دنیای داوری فوتسال با سوت های مقتدرانه و عادلانه اش می شناسند.
اکبر سلیمانیان به خبرنگار وقایع گفت: در سال ۸۲ که وارد دنیای قضاوت شدم کلاس های داوری فوتسال و فوتبال مجزا نبود و در آن سال در سن ۱۵ سالگی و در کلاسی که زیر نظر محمدرضا غفاری در اراک برگزار گردید موفق شدم داوری درجه ۳ فوتبال را اخذ کنم. در سال ۸۵ در ساری درجه دو و در سال ۸۹ در همدان موفق به اخذ درجه یک شدم.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ هم به عنوان یکی از ۵ داور برتر زیر ۳۰ سال انتخاب شدم، افزود: در سال ۹۲ نیز به عنوان اولین داور از استان مرکزی، در کلاس درجه ملی که به مدرسی عبدالکریم سیستانی مدرس afc در اهواز برگزار شد حضور یافتم و به عنوان اولین داور استان موفق به اخذ درجه داوری ملی فوتسال شدم که بعد از من نیز آقایان حاتمی از ساوه، رحیمی و ملکی از اراک نیز موفق به اخذ این درجه از داوری در استان شدند.
سلیمانیان اظهار کرد: در طول مدتی که در دنیای فوتسال سوت زده ام همواره سعی کرده ام تحت تاثیر جو سالن و بازیکنان قرار نگیرم و بدون حاشیه و بدون اینکه حقی از تیمی یا بازیکنی ضایع کنم سوت بزنم.
این داور ملی فوتسال با اشاره به اینکه خطا بخشی از کار داوری است، بیان کرد: به هر حال انسان گاهی اشتباه می کند و این اشتباه شامل حال داوران نیز می شود، اما همواره سعی کرده ام بدون خطا سوت بزنم و اگر هم اشتباهی پیش آمده مطمین باشید که غیر عمد بوده است.
وی ادامه داد: سیاست فدراسیون فوتبال در خصوص مسابقات بین المللی فوتسال دوستانه، قضاوت داوران استان‌های مختلف در این مسابقات بوده که چندین بار نیز کوبل داوری استان مرکزی عهده دار قضاوت این دیدارها بوده‌اند که من نیز در دو مسابقه بین تیم های امید ایران و عراق و امید ایران و روسیه برگزار شد، قضاوت کرده ام.
سلیمانیان گفت: در استان مرکزی با توجه به سیاستگذاری هایی که صورت گرفت سال ۹۴ چهار کلاس درجه ۳ فوتسال تخصصی را برگزار کردیم که ۸۰ نفر در این کلاس ها شرکت کردند و در سال گذشته نیز ۱۵ نفرشان موفق به اخذ مدرک درجه دو داوری فوتسال شدند.
وی با بیان اینکه برای ارتقای سطوح داوری در فوتسال باید ۹ سال را داوران سپری کنند تا به درجه بالاتری برسند، ابراز کرد: سال گذشته در اراک موفق به برگزاری کلاس ملی داوری شدیم و معتقدم با توجه به پتانسیل و استعداد خوبی که در استان مرکزی درفوتسال وجود دارد اگر مسئولان فدراسیون دیدشان را نسبت به این استان تغییر دهند به طور حتم شاهد موفقیت های بیشتری در فوتسال استان خواهیم بود.
سلیمانیان افزود: ۴ ملی پوش از استان مرکزی در تیم ملی فوتسال بزرگسالان و ۳ ملی پوش در تیم ملی امید، حضور دارند که این نشان از پتانسیل خوب فوتسال در این استان است.
وی گفت: در سال ۹۶ و در اعتراض به بی‌مهری‌ها و بی عدالتی ها و تصمیمات فدراسیون به دنبال خداحافظی استاد منوچهر نظری از فدراسیون فوتبال و دو تن از داوران بزرگ فوتسال کشور به نام پژمان رضائی و رضا ترابی من نیز از فدراسیون خداحافظی کردم و از آن سال فقط به صورت غیر انتفاعی در استان و کشور سوت می زنم.
این داور فوتسال در ادامه از ناملایماتی که در حق داوران فوتسال می شود سخن گفت و برند فدراسیون فوتبال ایران را فوتسال و فوتبال ساحلی دانست و افزود: در کشور داوران فوتسال نوبتی سوت می زنند و کسی کاری به شایسته سالاری و قضاوت خوب داوران ندارد و داوری که چندین اشتباه تاثیر گذار در لیگ هم دارد مجددا قضاوت خواهد کرد، همچنین حق الزحمه آنها چند سال یکبار اضافه و چند ســـال یکبار هم تسویه می شود گه متاسفانه از سال ۹۰ افزایشی نیز نداشته و لباس هایی که به داوران فوتسال می دهند دو رنگ است و رنگ سومی را به آنها نمی دهند، در حالی که داوران فوتبال سه رنگ لباس را در قالب لباس های زمستانی و تابستانی دریافت می کنند و حق الزحمه آنها هر سال تسویه می شود.
سلیمانیان اظهار کرد: در استان مرکزی نسبت به سایر استان ها پرداخت ها خوب است و بــه موقع انجـــام می شود.
این داور فوتسال در پایان خاطرنشان ساخت: قضاوت از مهمترین بخش های برگزاری یک مسابقه است و اگر داوران از لحاظ روحی و روانی آمادگی کامل را داشته باشند قضاوتی خوب انجام خواهند داد که این به برگزاری مسابقه ای سالم بسیار کمک می کند از این رو امیدوارم هر چه زودتر مسئولان فدراسیون نسبت به رفع مشکلات داوران فوتسال اقدام کنند تا این عزیزان هم همچون گذشته و بهتر از قبل در میادین حضور پیدا کرده و قضاوت کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.