خانه » پیشنهاد سردبیر » سناریوی این روزهای ایران؛ اثری از جریان تمامیت خواه/دلواپسان نمی بینند

سناریوی این روزهای ایران؛ اثری از جریان تمامیت خواه/دلواپسان نمی بینند

سه شنبه ۲۳ آذر ۹۵ شماره ۴۸۲
سعید خطایی پور
وقایع استان

قدم زدن در کوچه و خیابان و نشستن پای صحبت های مردم آدم را با سوالات جالبی مواجه می کند. سوالاتی که شاید در نگاه اول سطحی به نظر برسند اما حقایقی را در دل خود دارند که نمی شود منکر آنها شد. یکی از این سوالات و تمثیل ها کشوره کره جنوبی است. غول صنعتی و اقتصادی این روزهای آسیا که تولیداتش بسیاری از بازارهای جهانی را در اختیار گرفته اند. مردم ایران چنان با حسرت این کشور را مثال می زنند که انگار دلشان می خواهد نادر شاه افشار بازگردد و در راستای ادامه افتخار آفرینی برای تاریخ ایران قتل، و خون ریزی هایش را کمی آنطرف از هند بکشاند و کره را هم با خاک یکسان کند. البته نباید از نقش مبارزانی چون فرمانده جومونگ هم غافل شد و اگر نادر دوباره از گور بیرون بیاید کار چندان راحتی هم نخواهد داشت. اما داستان چیست؟ همین کره را ببینید، آن زمان که ما خط تولید پیکان داشتیم یک دوچرخه هم نمی توانست تولید کند، حالا ماشین هایش زیر پای اروپایی ها و آمریکایی هاست. مگر کره چه کرد که کره شد و ما در فرآیند کره شدن، بیضی ماندیم.
این روزها اخبار بسیاری از برجام به گوش می رسد. گشایش هایی که در میان هجمه های همه جانبه و بی رحمانه علیه برجام به سختی راه خود را پیدا می کنند و خودشان را به گوش مردم می رسانند. مردمی که به دنبال کمی آسایش و رفاه روزهایشان را سپری می کنند. حملات به برنامه مذاکرات و همکاری ایران با کشورهای دیگر که سرآغاز خروج کشور از انزوای سیاسی و اقتصادی هم هست از همه تریبون ها، حتی آن تریبون هایی که متعلق به همه مردم است و باید نظر جمعی حاکمشان باشد ادامه دارد. گاهی اوقات این تخریب ها آنقدر شتاب زده و غیر حرفه ای می شوند که تنها می توان به آنها خندید. قرارداد بزرگ ایران با شرکت بوئینگ و خرید هشتاد فروند هواپیما در راستای بهسازی ناوگان هوایی فرسوده کشور بسته شد. جمع کثیری از روزنامه ها و سایت های خبری وابسته به جریان راست سیاسی کشور که امکانات بی شمارشان را برای تخریب برجام و متعافبش حسن روحانی بسیج کرده اند، در سکوت کامل فرو رفتند. اما برخی هایشان نیز شتاب زده واکنش هایی نشان دادند که تنها می شود خواند و خندید. مثلا گفته بودند ایران با این خرید هدیه ۶۰ هزار میلیارد دلاری ( قیمت بوئینک های خریداری شده به نقل از آن روزنامه ) به آمریکا داده است. واقعا هم جای سوال دارد که چرا شرکت بوئینگ هواپیماهایش را رایگان به ایران نداده و پولش را گرفته است؟ آیا این مصداق بارز بدعهدی آمریکا و نقض برجام نیست؟ یا اینکه چرا وقتی شما به لباس فروشی می روید و پیرهنی را می خرید پنجاه هزار تومان پول به فروشنده هدیه می دهید؟ مگر نمی شود پیرهن را برداشت زد به چاک. این موضوع در رابطه با پیرهن صادق است اما بوئینگ های غول پیکر را که نمی شود زیر لباس قائم کرد و آورد. آن هم نه یکی دوتا، هشتاد تا.
موضوع برجام و گشایش های اقتصادی دیگر برای مردم حل شده است. وقتی روحانی با شعار گشایش اقتصادی و رابطه با دنیا با حمایت عظیم مردم به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب می شود، یعنی یک خواست عمومی برای خروج از انزوا در میان مردم وجود دارد. معادله بسیار ساده ای برقرار است آقایان. در یک کفه ترازو بازگشت آرام رونق اقتصادی و رفاه و آرامش برای مردم قرار دارد و در کفه دیگر ترازو پافشاری بر شعارهای سیاسی که البته منافع اقتصادی پنهان و آشکاری برای عده ای با آنها گره خورده است.
خواندن آخرین اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم خالی از لطف نیست. با این رویکرد که چه کسانی از لغو برجام خوشحال می شوند و برای بر هم زدنش تلاش می کنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته در مورد لغو توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آینده آمریکا گفت‌وگو خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو می‌گوید «گزینه‌های مختلفی» در این رابطه وجود دارد. آقای نتانیاهو در مصاحبه‌ای با «۶۰ دقیقه»، برنامه‌ شبکه سی‌بی‌اس، که ۲۱ آذر ماه پخش شده، در پاسخ به این‌که پس از لغو احتمالی «برجام» چه خواهد شد، می‌گوید «گزینه‌هایی که وجود دارد بسیار بیشتر از آن‌چیزی‌ست که فکر می‌کنید» و «من در این مورد (با ترامپ) گفت‌وگو خواهم کرد.»
لسلی استال، مجری برنامه در مورد عدم مشارکت دیگر طرف‌های توافق اتمی، در پسابرجام و مشارکت نکردن آن‌ها در اعمال تحریم‌های احتمالی پرسیده است. نتانیاهو دوباره تاکید کرده که «راه‌ها» و «گزینه‌های بسیاری» برای باطل کردن برجام وجود دارد. او می‌گوید «من پنج چیز در ذهنم است». اما جزئیات بیشتری بیان نکرده و افزوده است که نخست قصد دارد در مورد آن‌ها با دونالد ترامپ گفت‌وگو کند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین منتقدان و مخالفان مذاکرات اتمی با ایران و نیز توافقی که در پی آن صورت گرفت، بود. او در مصاحبه تازه خود نیز، اختلافاتش در این مورد با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا را، پنهان نکرده‌است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.