خانه » پیشنهاد سردبیر » خطر تبدیل شدن تالاب میقان به گورستان پرندگان به علت آنفلوآنزای مرغی/شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد

خطر تبدیل شدن تالاب میقان به گورستان پرندگان به علت آنفلوآنزای مرغی/شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد

سه شنبه ۲۳ آذر ۹۵ شماره ۴۸۲

عباس لعل بار
وقایع استان

مدتی است که دوباره نام آنفلوآنزای مرغی لرزه بر اندام طرفداران محیط زیست انداخته است. از حدود دوماه گذشته که شایعات دیده شدن علائم آنفلوآنزای مرغی در ایران به واقعیت تبدیل شد مسئولان و فعالان محیط زیست گوش به زنگ خود را برای مقابله با آن آماده کردند، در هفته های اخیر اما خبر تلف شدن غازهای وحشی مهاجر در کویر میقان اراک نگاه ها را به این نقطه از کشور کشاند. در سالجاری میلادی بیش از ۳۰ کشور دنیا درگیر این بیماری بودند و در ایران، استان مرکزی و پنج استان دیگر در حال مقابله با آن هستند.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی معتقد است که به احتمال زیاد علت مرگ غازها آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است. همزمان با این تلفات در کویر میقان اخباری هم از تلف شدن پرندگان در مازندران مخابره شد. پرندگان مهاجری که برای بقا و زنده ماندن تن به این مهاجرت داده اند در دام بیماری افتادند که تالاب های ایران را به گورستانشان تبدیل کرده است.
به گزارش وقایع استان و به نقل از شهروند، غازهای وحشی درآخرین تصاویر منتشرشده از تالاب میقان، قوای ایستادن ندارند و گردن بلند پرنده‌هایی که در آب شنا می‌کنند، بی‌حال و پژمرده است، صدایشان درگلو خس‌خس می‌کند و لاشه خونین و متلاشی‌شده بعضی‌شان، گوشه و کنار تالاب افتاده است. نمونه‌هایی از پرندگان مرده این تالاب به دامپزشکی استان مرکزی رفته تا معلوم شود چه چیز مرگ ناگهانی مسافران را رقم زده اما مسئولان و کارشناسان، از ابتلای آنها به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مطمئن‌ترند تا هر عامل دیگری.
یک‌ماه پیش درجریان پایش این بیماری در استان مرکزی، هیچ نمونه‌ای پیدا نشد که به این بیماری مبتلا باشد اما حالا تصاویر پرندگان مرده تالاب میقان را همه دیده‌اند. در این تالاب که هر‌سال با رسیدن فصل سرما در دومرحله میزبان ۵۰هزار گونه پرنده آبزی و کنار آبزی می‌شود، اینطور که «حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی، به «شهروند» می‌گوید، تا همین دیروز ۴٨ قطعه پرنده مرده پیدا شده و «تعداد تلفات بیشتر خواهد بود، چون این فقط تعداد نمونه‌هایی است که توسط پایشگران دیده شده است.»
اکنون مسئولان محیط‌زیست و همچنین دامپزشکی استان درحال بررسی ابعاد و چگونگی بروز مرگ این تعداد پرنده‌اند. کارنامی می‌گوید: «اولین نمونه تلفاتی که به ما گزارش شد، مربوط به چند قطعه باکلان در شهر اراک بود. آنها آنفلوآنزا نگرفته بودند و هنوز درحال بررسی هستند که دلیل مرگشان چه بوده، احتمال دارد درمسیر با ساختمان‌ها برخورد کرده باشند. این‌بار به محض این‌که موارد تلفات تالاب میقان به ما گزارش شد، جلسه‌ای با کارگروه مخاطرات برگزار کردیم تا بررسی کنیم و جلوی تلفات بیشتر را بگیریم.»
براساس گفته او، اگرچه هنوز از ابتلای طیور اهلی به این بیماری گزارشی داده نشده است، اما «به احتمال زیاد ابتلای غاز‌ها به آنفلوآنزا مثبت است، هرچند جواب آزمایش هنوز کتبی اعلام نشده و به‌ زودی قطعی می‌شود.»
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان این‌که دراین صورت به احتمال زیاد گونه‌های دیگری هم درمعرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا و درنهایت مرگ هستند، ادامه می‌دهد: «ازطرف دیگر احتمال انتقال این بیماری به انسان سویه جدیدی است که مطرح شده و البته در ایران هنوز گزارشی از ابتلای انسان نداشته‌ایم.»
کارنامی تأکید می‌کند که اکنون همه آنچه انجام می‌شود، اقدامات پیشگیرانه است و درتشریح این اقدامات می‌گوید: «ازطریق سایت‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که مردم درصورت مشاهده پرندگان مرده به آنها دست نزنند و به اداره گزارش کنند. پیگیر برنامه‌های پایش خواهیم بود و تلاشمان برکاهش تلفات است. به سازمان مرکزی هم نامه داده‌ایم و از دامپزشکی هم درخواست کمک کرده‌ایم. گشت و کنترل مناطق هم ادامه دارد و نیروها برای نمونه‌گیری و دفن بهداشتی یا حتی سوزاندن آنها آمادگی دارند.»
در جلسه اخیر مدیریت بحران در استانداری مرکزی که درباره آنفلوآنزای مرغی حاد پرندگان در ساوه برگزار گردید بر افزایش آمادگی های استان برای جلوگیری از شیوع این بیماری تاکید شد.
به گزارش وقایع استان و به نقل از ایسنا، دکتر محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه آنفلوانزای حاد پرندگان دو نوع خسارت اقتصادی و بهداشتی به بار می‌آورد، افزود: در بخش اقتصادی تامین هزینه مالی به منظور پیشگیری و معدوم‌سازی تلفات و احتمال قطعا تجارت با دیگر کشورها به دلیل کنترل حضور گردشگران را به دنبال دارد و در بخش بهداشتی این بیماری به عنوان بیماری مشترک بین دام و انسان تهدید برای سلامت جوامع است.
استاندار مرکزی در خصوص آنفلوآنزای مرغی حاد پرندگان با تاکید بر اینکه نگرانی در این خصوص در استان وجود ندارد افزود: تنها در برخی نقاط مجاور استان گزارش‌هایی از وجود این نوع بیماری وجود دارد، اما در زمان مشاهده یک مورد بیماری هم باید بحث حفاظت و جلوگیری از شیوع در صنعت طیور در ابعاد کامل مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.