خانه » پیشنهاد سردبیر » سمفونی فراموش شده ها

سمفونی فراموش شده ها

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۲۶

وقایع استان گزارش می‌دهد، آخرین آمار از وضعیت بهداشت و درمان زنان استان مرکزی

سمفونی فراموش شده ها

۷۵.۸۳ درصد زنان ۱۵ تا ۲۴ استان مرکزی از محل تحصیل خود راضی هستند
۸۸.۸۸ درصد زنان غیر شاغل ۱۵ تا ۲۴ سالاز زندگی خود راضی هستند
استان مرکزی هجدهمین استان کشور در حوزه زایمان قبل از ۱۸ سالگی در زنان ۲۰ تا ۲۴ سال، است
درصد شیوع بیماری‌های مزمن در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال استان مرکزی ۲۵.۲۶ درصد است
استان مرکزی به‌عنوان کمترین در صد شیوع بیماری‌های دیابت در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال در بین استان های کشور محسوب می‌شود

کوروش دیباج

سلامت چه به‌صورت فردی و چه جمعی بی‌تردید از مهم‌ترین ابعاد مسائل حیات انسان است. سلامت، شرطی ضروری برای ایفای نقشه‌ای اجتماعی است و همه انسان‌ها در صـورتی می‌توانند فعالیـت کامـل داشته باشند که هم خود را سالم احساس کنند و هم جامعه آن‌ها را سالم بداند. ازنظر تالکوت پارسـونز(جامعه‌شناس) کسـی که دچار بیماری می‌شود، ضمن اینکه از بر عهده گرفتن مسئولیت ناتوانی خود، به دلیل خارج از کنترل بودن آن، معاف می‌شود، از انجام تعهدات و الزامات اجتماعی نیز معذور است. تعریف ناتوانی به‌عنوان یک بیماری، مشروعیتی پدید می‌آورد که در پناه آن افراد می‌توانند از انجام نقش عادی و تعهـدات هرروزه خـود معـاف گردند. درست است که تعاریف مختلفی از مفهوم سلامت مطرح‌شده، امـا پذیرفته‌شده‌ترین آن‌ها، تعریف «سازمان بهداشت جهانی است» که بر اساس این تعریف : «سلامت حالت رفاه و آسایش کامل روانی، جسمی و اجتماعی است و فقط فقدان بیماری و یا نقص عضو نیست».
اما هنگامی‌که بحث جنسیت و سلامت به میان می‌آید، بایستی در به کار بردن این مفهوم دقـت کنـیم، چراکه مفهومی متغیر در بین دو جنس محسوب می‌شود. درست است که میزان مرگ‌ومیر زنان در برخـی از گروه‌های سنی کمتر از مردان است اما زنان بر اساس آمارهای بهداشتی در مقایسه با مردان آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل بیماری دارند. شیوع برخی بیماری‌ها در میان آنان بیشتر است، و ازنظر دسترسی و استفاده از خدمات بهداشتی درمانی شرایط نامساعدتری دارند. «سازمان جهانی بهداشت» بر این عقیده است که این نوع تفاوت‌ها در رابطه با جنسیت از بدو تولد و در سراسر جهان مطرح است. اطلاعـات آمـاری ایـن سـازمان نشان می‌دهد که سرعت ابتلا به بیماری ایدز در زنان بیشتر از مردان است، هرچند که ویروس HIV عملاً بر هر دو جنس به یک‌میزان می‌تواند مؤثر باشد.
مسئولیت‌های زنـان در نقش‌های چندگانه‌ای که بر عهده‌دارند ممکن است سلامتشان را به خطر بینـدازد. در بسـیاری از جوامـع،زنـان بـار مضاعفی را تحمل می‌کنند، از آنان انتظار می‌رود که هم در بیرون از خانه برای کسب درآمد کار کنند و هـم مسئول کارهای داخل خانه باشند و به نیازهای شوهر و فرزندانشان و گاه نیازهای خویشـاوندان دیگـر نیز رسیدگی کنند. حتی هنگامی‌که زنان به کارکرده در بیرون از خانه هم نپردازنـد، بـاز کارهـای داخـل خانـه ممکن است دشوار و تمامی ناپذیر باشند. در سراسر جهان در بسیاری از خانه‌ها، زنان نخستین کسانی هستند که صبح از خواب برمی‌خیزند و آخرین کسانی هستند که شب به بستر می‌روند. چنـین زنـانی کـه خسته‌وکوفته از کارند، در وهله آخر، آن‌هم با شرایط خاصی، می‌توانند به نیازهای بهداشتی خود بیندیشند. در برخی از جوامع، زنان فقط موقعی می‌توانند به پزشک مراجعه کنند که شوهر یا پـدر همراهشـان باشـد. درنتیجه، ممکن است معالجه زنان به تأخیر افتد یا اصلاً برای معالجه اقدامی نشود.
محققان ایرانی به ایـن نتیجه رسیده‌اند که سلامت زنان در ایران نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیسـت و همگـام بـا زنـان دیگر کشورها، کمبودهای بدنی، آسیب‌های فیزیولوژیکی، عارضه‌های پس از بارداری و زایمان و مرگ‌ومیر مـادران را تجربه می‌کنند. آمارهای منتشرشده از سوی مرکز امور مشارکت زنان نشان می‌دهد کـه حـدود ۳۰ درصـد از زنان بین ۱۵ تا ۴۹ ساله دچار کم‌خونی هستند، علاوه به راین، کمبودید در زنان ایرانی دو برابر مردان اعلام‌شده است که البته به این‌ها کمبود آهن، روی و ویتامین‌ها و به‌طورکلی سوءتغذیه را هم بایستی اضافه نمود. از دیگـر مشکلات زنان ایرانی، «فقر حرکتی» ایشان است که در تمام مراحل رشدی دختران، از کودکی گرفته تا بلـوغ و میان‌سالی دیده می‌شود. همچنین آمارهای منتشره راجع به اعتیاد، خودکشی، طلاق و بیماری‌های منتقله جنسـی نیز حکایت از وضعیت نه‌چندان مطلوب دارند با توجه به چنین نکاتی روزنامه وقایع استان آخرین وضعیت بهداشت و درمان زنان در استان مرکزی را بر اساس آمار رسمی موجود به شرح ذیل منتشر کرد، البته در گزارش پیش رو هر چه عدد رتبه استان در میان استان‌های کشور بزرگ‌تر باشد، استان در آن محور از وضعیت برتری در کشور برخوردار است.

۴۳.۲۶ درصد زنان ۱۵ تا ۵۴ سال استان مرکزی حداقل یک بار در هفته از رایانه استفاه می کنند
استان مرکزی در محور میزان استفاده از اینترنت در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال حداقل یک‌بار در هفته، با دارا بودن ۲۲.۷۵ درصد، رتبه ۶ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور میزان استفاده از رایانه در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال حداقل یک‌بار در هفته، با دارا بودن ۴۳.۲۶ درصد، رتبه ۵ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد دسترسی زنان۱۵ تا ۵۴ سال به هیچ‌کدام رسانه‌ها حداقل یک‌بار در هفته، با دارا بودن ۱٫۵۵ درصد، رتبه ۱۶ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

۷۵.۸۳ درصد زنان ۱۵ تا ۲۴ استان مرکزی از محل تحصیل خود راضی هستند
استان مرکزی در محور در صد رضایت از زندگی زنان فاقد درآمد ۱۵ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۸۷.۴۴ درصد، رتبه ۲۲ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد رضایت از زندگی با خانواده در زنان۱۵ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۹۱.۳۴ درصد، رتبه ۱۲ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور در صد رضایت از دوستان در زنان ۱۵ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۸۳.۱ درصد رتبه ۹ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور در صد رضایت از محل تحصیل در زنان ۱۵ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۷۵.۸۳ درصد رتبه ۲۰ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

۸۶.۵۴ درصد زنان ۱۵ تا ۲۴ سال رضایت از خود هستند
استان در محور در صد رضایت شغل فعلی در زنان ۱۵ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۸۴.۲۴ درصد، رتبه ۱۲ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد رضایت از محیط زندگی ۱۵ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۷۴.۲۹ درصد، رتبه ۹ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد رضایت از خود ۱۵ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۸۶.۵۴ درصد رتبه ۲۰ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

۸۸.۸۸ درصد زنان غیر شاغل ۱۵ تا ۲۴ سال از زندگی خود راضی هستند
در محور درصد رضایت از درآمد در زنان ۱۵ تا ۲۴ سال، استان مرکزی با دارا بودن ۸۰.۵۵ درصد، رتبه ۱ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد رضایت از زندگی زنان غیر محصل ۱۵ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۴۷.۷۶ درصد، رتبه ۲۸ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد رضایت از زندگی زنان غیر شاغل ۱۵ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۸۸.۸۸ درصد، رتبه ۲۵ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

استان مرکزی جز ۱۸ استان کشور در حوزه زایمان قبل از ۱۸ سالگی در زنان ۲۰ تا ۲۴ سال محسوب می‌شود
در محور درصد روش زایمان سزارین در زنانی که در دو سال قبل از مطالعه زایمان نوزاد زنده داشته‌اند، استان مرکزی با دارا بودن ۶۶.۱۴ درصد، رتبه ۲ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور در صد مراقبت پس از زایمان (حداقل یک‌بار ) در زنانی که در دو سال قبل از مطالعه زایمان نوزاد زنده داشته‌اند، با دارا بودن ۷۶.۳۲ درصد رتبه ۱۴ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور زایمان قبل از ۱۸ سالگی در زنان ۲۰ تا ۲۴ سال، با دارا بودن ۴ درصد، رتبه ۱۸ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

۱۸.۷۷ درصد زنان ۱۵ تا ۲۴ سال درباره پیشگیری از ایدز آگاهی صحیح دارند
در محور میزان شیوع پیشگیری از بارداری به‌وسیله کل روش‌ها، استان مرکزی با دارا بودن ۷۹.۶۳ درصد، رتبه ۱۱ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد آگاهی صحیح زنان ۱۵ تا ۵۴ سال درباره پیشگیری از ایدز، با دارا بودن ۳۱.۳۶ درصد، رتبه ۱۵را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد آگاهی صحیح زنان ۱۵ تا ۲۴ سال درباره پیشگیری از ایدز، با دارا بودن ۱۸.۷۷ درصد، رتبه ۱۷ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

درصد شیوع بیماری‌های مزمن در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال استان مرکزی ۲۵.۲۶ درصد است
در محور درصد شیوع بیماری‌های مفصلی در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال، استان مرکزی با دارا بودن ۱۷.۶۴ درصد، رتبه ۹ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور در صد شیوع بیماری‌های مزمن در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال ( حداقل یک بیماری مزمن ) با دارا بودن، ۲۵.۲۶ درصد، رتبه ۷ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد شیوع بیماری‌های پوستی در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال، با دارا بودن ۲.۹۳ درصد رتبه ۱۰ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

استان مرکزی به‌عنوان کمترین درصد شیوع بیماری‌های دیابت در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال در بین استان های کشور محسوب می‌شود
در محور درصد شیوع بیماری‌های دیابت در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال، استان مرکزی با دارا بودن ۴.۰۸ درصد، رتبه ۱ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در محور درصد شیوع بیماری‌های آسم در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال، با دارا بودن ۱.۹۶ درصد، رتبه ۹ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است و در محور درصد شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان۱۵ تا ۵۴ سال، با دارا بودن ۵.۳۱ درصد، رتبه ۵ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. گفتنی است منبع گزارش پیش رو آمارهای بیان شده در آن برگرفته از معرفی اطلس زنان ایران است که در پایگاه الکترونیک معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری انتشار یافته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.