خانه » پیشنهاد سردبیر » سردرگمی شهروندان از پرداختی های اولیه برای دریافت مسکن ملی

سردرگمی شهروندان از پرداختی های اولیه برای دریافت مسکن ملی

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ شماره ۱۵۲۲

پای اوقاف باز شد، نارضایتی آغاز شد

در حالی که قرار بود زمین هایی در شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران برای این طرح در نظر گرفته شود به علل نامعلومی با زمین هایی در شهر اراک جایگزین شده اند که این زمین ها در مالکیت اداره اوقاف و امور خیریه بوده و پس از زمان تحویل سند اعیان به نام متقاضی زده شده و سند عرصه به نام اداره اوقاف باقی می ماند و متقاضی نیز بایستی سالیانه مبلغی را به عنوان اجاره به این اداره پرداخت نماید

عباس لعل بار

مسکن ملی برای افراد واجد شرایطی ترتیب داده شده‌ که از بضاعت کم‌تری برخوردارند و در شرایط فعلی خرید خانه یا آپارتمان برایشان مقدور نیست. مسکن ملی در امتداد طرح قبلی با نام مسکن مهر انجام می‌شود، این پروژه عمرانی نیز در طی چندین مرحله انجام شده و در نهایت به صاحبانشان تحویل داده شده است.
هدف از اجرای این سری ساخت‌ و سازهای برنامه‌ریزی شده، این است که افراد بیشتری صاحب‌خانه شده و در ادامه از قیمت‌های گزاف ملک نیز کاسته شود و همچنین مقرر بوده این طرح پروژه‌های عمرانی دولتی، زودبازده و کم هزینه ای را دربربگیرد که قشر کثیری از خانواده‌ها را از اجاره‌نشینی نجات دهد. موارد دیگری همچون رونق کسب وکار در مناطق کم رفت‌و آمدتر، کاهش قیمت آپارتمان، تشویق به ازدواج در میان جوانان و بومی‌گرایی نیز از دیگر اهداف این طرح به شمار می رود. حال به نظر می رسد این طرح در اجرا از اهداف خود دور شده است، شنیده ها حاکی از آن است که در ابتدا زمین هایی در شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران برای این طرح در نظر گرفته شده بوده که به علل نامعلومی بـــا زمین هایی در شهر اراک جایگزین شده اند که این زمین ها در مالکیت اداره اوقاف و امور خیریه بوده و پس از زمان تحویل سند اعیان به نام متقاضی زده شده و سند عرصه به نام اداره اوقاف باقی می ماند و متقاضی نیز بایستی سالیانه مبلغی را به عنوان اجاره به این اداره پرداخت نماید.
حال این موضوع علاوه بر نگرانی هایی که برای مردم به وجود آورده است باعث دامن زدن به مشکلات شهرهای اراک، مهاجران و امیرکبیر هم شده است چرا که سیاست کلی در ایجاد شهرهای جدید کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی و… در شهرهای مادر با توسعه شهرهای جدید می باشد اما با جـایگزینی زمین های شهر اراک در طرح اقدام ملی مسکن به جای زمین های شهرهای جدید با افزایش جمعیت شهر مشکلات اراک روز به روز افزایش خواهد یافت و شهرهای جدیدی چون امیرکبیر و مهاجران نیز به برهوتی بی استفاده مبدل خواهند شد.
فاطمه اکبری یکی از شهروندان اراکی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام نموده به خبرنگار روزنامه وقایع استان گفت: پس از ثبت نام در طرح اقدام مسکن ملی و برگزاری قرعه کشی پیامکی برایمان ارسال شد که محتوای آن این است: « متقاضیان محترم طرح های حمایتی مسکن در اراضی اوقاف شهر اراک لطفا جهت واریز حق پذیره اولیه مربوط به سازمان اوقاف به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲۶۰ ریال تا تاریخ ۳۰/۱۰/۱۴۰۰ به سامانه pay.oghaf.ir مراجعه و با درج کد ملی نسبت به پرداخت قبض با عنوان «واریز بابت طرح مشارکت مسکن ملی» اقدام فرمایید. همچنین در مرحله بعد نسبت به واریز آورده نقدی مرحله اول به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰ ریال تا تاریخ۳۰/۱۰/۱۴۰۰ به شماره حساب شماره… نزد بانک مسکن به نام شخص متقاضی اقدام نمایید. بدیهی است عدم واریز وجوه مذکور در موعد مقرر به منزله انصراف شما از طرح اقــدام ملی مسکن تلقی می گردد.»
وی ادامه داد: این درحالی است که در سال گذشته خواهرم فقط ۴۰ میلیون تومان پرداخت کرد، ولی برای ما علاوه بر آن ۴۰ میلیون باید مبلغ ۲۶ میلیون تومان هم به حساب اوقاف بابت زمین ها بپردازیم. یعنی زمین این ساختمان ها در تملک اوقاف است و ما نمی دانیم که این مسکن به طور کامل به ما تعلق خواهد گرفت یا خیر؟
این شهروند اضافه کرد: با توجه به تورم و وضعیت سخت اقتصادی ما اگر توانایی خرید مسکن را نداریم و با شرکت در این طرح بایستی حدود هفتصد میلیون تومان هزینه کنیم در حالی که به نظر می رسد زمین ملک هم در مالکیت خودمان نباشد این بی عدالتی است.
احمد مرزبان مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در این باره به خبرنگار روزنامه وقایع استان مرکزی گفت: در طرح جهش تولید مسکن سهمیه استان مرکزی۶۱ هزار و ۱۲۷ واحد برای ۴ سال ابلاغ شده که ۱۹ هزار واحد از این تعداد مربوط به شهرهای مهاجران و امیرکبیراست.
وی تصریح کرد: از زمان ابلاغ طرح جهش تولید مسکن فرایند شناسایی و احصا اراضی سطح استان توسط کارگروه تامین زمین اداره کل راه وشهرسازی شروع شده و تا به امروز ۴۵۲ هکتار اراضی با قابلیت مسکونی، تبدیل کاربری و الحاق به محدوده به استعداد ۲۹ هزار واحد شناسایی شده که امیدواریم هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.
مرزبان ادامه داد: عملیات اجرایی حدود ۱۰هزار واحد در حال حاضر در استان آغاز شده، پروژه دیگری امروز با ظرفیت ۸۱۰۰ واحد در شورای اداری استان قرعه کشی خواهد شد و که این پروژه هم به زودی آغاز می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: در طرح اقدام ملی ۹۸۶۳ نفر ثبت نام کرده بودند که ۵۳۰۰ نفر واجد شرایط و ۲ هزار نفر در پروژه کوی سردار سلیمانی و کوی کوثر ساماندهی شدند، ۳۳۰ نفر از قرعه کشی قبلی مانده و ۲۳۰۰ هم بر اساس مصوبه شورای مسکن به استناد تفاهم نامه های وزارت راه و شهرسازی با دستگاه های دولتی تعیین شده و مابقی امروز قرعه کشی می شوند.
وی بیان کرد: بعد از شناخته شدن واجد شرایط بودن متقاضی، باید ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدودی در بانک مسکن واریز شود و سپس در مراحل مختلف نیز باید واریزی های لازم انجام شود که مبالغ آن ها در مراحل مختلف اعلام خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: باتوجه به اینکه بایستی بر اساس فلسفه احداث دو شهر امیرکبیر و مهاجران، سرریز جمعیتی به این دو شهر ساماندهی شود اما تقاضای مردمی و پیگیری مسئولین استان باعث شد که در آستانه ابلاغ طرح جامع اراک بخشی از اراضی حدفاصل پیام نور تا حوزه علمیه به محدوده شهر الحاق شود که مالکیت آن با اداره اوقاف است و بر اساس تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور اوقاف کشور، مبنی بر تامین زمین در شهرهایی که کمبود زمین دارند این اتفاق رخ داده و زمینی به ظرفیت ۸۱۰۰ واحد برای اراک طراحی شده است.
مرزبان در پایان افزود: با توجه به اینکه مالکیت زمین مربوط به اداره کل اوقاف است بایستی متقاضیان مبلغ ۲۶ میلیون تومان به عنوان پذیره به اداره کل اوقاف و امور خیریه و ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدودی در بانک مسکن واریز نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.