خانه » پیشنهاد سردبیر » سردبیر اسبق نشریه لاله سرخ در کارگاه شیوه نگارش مطبوعات مطرح کرد:/رپورتاژیست های قلم به دست

سردبیر اسبق نشریه لاله سرخ در کارگاه شیوه نگارش مطبوعات مطرح کرد:/رپورتاژیست های قلم به دست

دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵ شماره ۴۷۵
وقایع استان: با برگزاری نمایشگاه کتاب استان کارگاه های آموزشی و برنامه های جانبی این نمایشگاه نیز شروع بکار نمودند. در نخستین روز شروع بکار نمایشگاه، کارگاه آموزشی شیوه نگارش مطبوعات با حضور بهمن ابراهیمی روزنامه نگار پیشکسوت اراکی و تعدادی از روزنامه نگاران و خبرنگاران استان برگزار شد.
سردبیر اسبق نشریه لاله سرخ در این کارگاه آموزشی گفت: فضای حاکم بر مطبوعات کشور باید رفاقت‌آمیز باشد تا هر نشریه‌ای بتواند به نوبه خود نقش‌آفرینی کند اما هیچ گاه این فضا محقق نشده است به ویژه در استان مرکزی.
ابراهیمی در این نشست با اشاره به مسائل و مشکلات حال حاضر کشور گفت: متأسفانه ما در بعضی از روزنامه‌ها و مطبوعات شاهد هستیم که کیفیت مطالب فدای سرعت می‌شود که این مسأله در وهله اول به خود روزنامه و مطبوعات ضربات جبران پذیری وارد کرده و مخاطب خود را از دست می‌دهند.
وی ادامه داد: معضل دیگری که همه مطبوعات با آن درگیر هستند کمبود فضای نشریه برای جا گرفتن مطالب است نویسنده مجبور است به دلیل کمبود فضای نشریه و صفحه‌ای که در اختیارش گذاشته شده بخشی از مطلب خود را کوتاه و مختصر کند که این کار به عقیده بنده باعث می‌شود کیفیت و محتوای مطلب دستخوش تغییرات شود.
سردبیر اسبق نشریه اسبق لاله سرخ تصریح کرد: گاهی اوقات مختصر کردن مطلب در نشریه، محتوای کلی مطلب را تغییر می‌دهد و از اثر بخشی و اطلاع رسانی آن می‌کاهد که این مسأله درباره نشریات و مطبوعاتی که بخشی کار آنها پژوهش و صفحات علمی است بیشتر صدق می‌کند.
ابراهیمی با اشاره به بخشی از بند قرارداد نویسندگان نشریه مبنی بر اینکه حق تغییر مطالب به سردبیر یا دبیر تحریریه داده‌ شده است گفت: به عقیده بنده گاهی این بند از قرارداد به ضرر نویسنده و خود نشریه تمام شود بارها شاهد بوده‌ایم که به دلیل عدم اشراف کامل سردبیر نسبت به مطلب شیوا و مفید نویسنده، بخشی از آن حذف و تغییر پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: بومی سازی و توجه به مسائل بومی استان از نکات و اولویت‌های مهم مطبوعات هر استانی باید باشد ولی متأسفانه در اکثر مطبوعات استانی شاهد هستیم که پرداختن به موضوعی که در پایتخت مهم است و جنبه کشوری دارد اولویت اصلی قرار می‌گیرد و این کار را به عنوان رزومه موفقیت رسانه خود قلمداد می‌کنند درحالیکه که این روش و اولویت‌بندی درست نیست اگر نشریه استانی به مسائل و مباحث بومی خود نپردازد پس کدام رسانه قرار است مشکلات به مردم استان بپردازد؟ پرداختن به مسائل کشوری بدون برش استانی هیچ امتیازی برای نشریات استانی محسوب نمی‌شود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته حمایت‌ از مطبوعات محلی و استانی کم شده است گفت: کار مطبوعات هزینه‌بر است ولی نباید مطبوعات برای پابرجا بودن رسالت حرفه‌ای خود را فراموش کنند و تن به هر رپورتاژ و… بدهند. در برخی از مطبوعات متأسفانه خبرنگار و نویسنده تبدیل به بازاریاب شده است این درست نیست، البته این مشکل مختص به استان مرکزی نیست بلکه اکثر مطبوعات کشور با این مشکل مواجه هستند.
وی ادامه داد: اگر روزنامه یا هفته نامه‌ای می‌خواهد پابرجا بماند باید بتواند مخاطب خود را نگه دارد و روز به روز به جمعیت مخاطب خود بیافزاید و این راه جز با کیفی‌سازی مطالب و تخصصی کار کردن فراهم نمی‌شود. این حرف بنده شعار نیست همه افرادی که در حوزه مطبوعات فعالیت می‌کنند آگاه هستند که مطبوعات موفق کشوری بر اساس همین روش توانسته‌اند مخاطب خود را حفظ کرده و مخاطب نیز با خریدن آن روزنامه یا مجله، نشریه را سرپا نگه داشته است.
سردبیر اسبق نشریه لاله سرخ گفت: ما هیچ نشریه بی‌طرفی نداریم و نشریه‌ای که می‌گوید من بی‌طرف هستم اطلاع از حرفی که می‌زند ندارد زیرا همه انسان‌ها از لحاظ فکری و ایئولوژیک به دور از جناح بندی و سلایق سیاسی برای خود ارزش و ضد ارزش دارند و خواسته یا ناخواسته در برابر این ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها واکنش نشان می‌دهیم پس نشریه که می‌گوید من بی‌طرف هستم در واقع می‌گوید اتفاقات خوب و بد جامعه برای من مهم نیست.
ابراهیمی در پایان با ابراز تأسف از حاکم شدن فضای رقابت ناسالم در مطبوعات کشور گفت: فضای حاکم بر مطبوعات باید فضای رفاقت‌آمیز باشد تا مطبوعات بتوانند هر کدام به نوبه خود نقش آفرینی کنند اما متأسفانه فضای مطبوعات هیچ‌گاه فضای رفاقت‌آمیز نبوده است به ویژه در استان مرکزی.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.