خانه » پیشنهاد سردبیر » آلوده ترین شهرهای جهان

آلوده ترین شهرهای جهان

دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵ شماره ۴۷۵

گروه ترجمه – روشنک مشتاق
برخی شهرها در سراسر سیاره خاکی نسبت به دیگر شهرها از آلودگی زیست محیطی بیشتری رنج می برند که در اینجا به آلوده ترین شهرها در جهان اشاره می کنیم.
لینفن، چین:
لینفن آلوده‌ترین شهر در دنیا و واقع در استان شانشی چین است. این مکان با عنوان دهکده سرطان نام گرفته است. این شهر با حدود ۵ میلیون نفر جمعیت به عنوان آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است. آلودگی محیط زیست در این منطقه به‌ علت وجود نیروگاه‌های تولید برق که سوخت آنها ذغال سنگ است به وجود آمده است. لینفن توسط مرکز دولتی حفاظت از محیط زیست به عنوان شهری با بدترین آلودگی هوا در چین شناخته شده است.
تیان یینگ، چین
تیان یینگ، یکی دیگر از شهرستان چین است که درست در لیست آلوده ترین شهرها، در زیر لینفن در فهرست جهانی قرار گرفته است. این شهر در تمام مدت با گرد و غبار پوشیده شده است. مقصر اصلی در مشکل آلودگی در این شهرهمانند لینفن ذغال سنگ همراه با تعدادی دیگر از فلزات سنگین است.
خاک حاصلخیز این شهر امروزه غرق در سرب است .ساکنان این شهر در حال حاضر در معرض خطر بزرگ بیماری های مرتبط با آلودگی از جمله توهم و فراموشی حافظه هستند.
سوکیندا، هند: استخراج بیش از حد مواد معدنی کروم و دیگر فلزات سنگین باعث شده است که شهر سوکیندا در لیست آلوده ترین شهرهای دنیا قرار گیرد. ۹۷ درصد کروم کشور هند از شهر سوکیندا تامین می شود که منجر به تولید ۳۰ میلیون تن زباله معدنی است. در نزدیکی این زباله ها، منابع آب شهر، آلوده به ماده سرطان زایی می شود و واقع شدن شهر سوکیندا در نزدیکی آب، خاک و هوای معادن این شهر، منجر به بیماری سرطان است.
واپی، هند
واپی شهرآلوده ای است که آب و خاک این شهر به مواد شیمیایی و فلزات خطرناک آلوده شده است. آب های زیر زمینی این شهر، ۹۶ برابر بیشتر از آنچه سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد حاوی جیوه است. قرار گرفتن بیش از حد و طولانی مدت در معرض جیوه سبب ضعف عضلانی، اختلال در دید و سایر اختلالات مغزی می شود. علاوه بر آب، هوای این شهر هم آلوده به فلزات سنگین است. متاسفانه هزینه صنعتی شدن شهر واپی را ساکنان آن پرداخت می کنند.
لاوریا، پرو: از هر ۱۰ کودک در لاوریا ۹ کودک میزان سرب بدنشان بیش از مجاز است. سرب برای بدن افراد خطرناک است و این واقعیت تلخی است که در مورد لااوریا وجود دارد. در مجموع میزان سرب بدن افراد لاوریا، ۳ برابر بیشتر از میزانی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است. اگر تمام فعالیت معادن این شهر از امروز متوقف شود، باز هم خاک لاواریا تا قرن ها آلوده به سرب خواهد بود. متاسفانه هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت این شهر در نظر گرفته نشده است.
دزرژینسک، روسیه: میانگین امید به زندگی درشهر دزرژینسک روسیه بسیار پایین است. میانگین مرگ و میر مردان در این شهر ۴۲ سال و برای زنان ۴۷ سال است. دلایل زیادی برای این پدیده وجود دارد، ولی یکی از مهم ترین دلایل این امر ، وجود آلاینده های بسیار سمی در این شهر است که میانگین سن مرگ و میر را پایین می آورد.
چرنوبیل ، اکراین: همیشه این تصور وجود داشته است که بمب گذاری های هسته ای هیروشیما و ناکازاکی، بدترین عواقب شیمیایی را برای انسان داشته است. اما انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل منجر به انتشار ذرات شیمیایی و آلوده، چند صد برابر بیشتر از انفجار هیروشیما شده است. به عبارتی بیش از ۴۰۰۰ کودک اوکراینی، روس و بلاروس در این منطقه مشکوک به سرطان تیروئد هستند. شهر چرنوبیل به یک منطقه غیرقابل سکونت تبدیل شده است.
نوریلسک، روسیه:
آمار دقیقی از میزان روی و دیگر مواد شیمیایی موجود در هوای شهر نوریلسک وجود ندارد. اما تخمین زده می شود که بیش از ۴،۰۰۰،۰۰۰ تن مواد شیمیایی در هوای این شهر سالانه آزاد می شود. این شهر بزرگترین مجموعه ذوب فلزات در جهان است. سالانه افراد زیادی از ساکنان شهر در اثر بیماری های تنفسی جان خود را از دست می دهند.
سومقایت، آذربایجان:
زمین های از دست رفته این شهر قربانی بی توجهی اتحاد جماهیر شوروی است. اگرچه بسیاری از کارخانه های این شهر تعطیل شده اند ولی آلودگی های قبلی، هنوز در شهر باقی منده است. اما هیچکس مسولیت تولید ۱۲۰۰۰۰ تن مواد سمی که مانند طاعون در شهر شایع شده است را بر عهده نمی گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.