خانه » پیشنهاد سردبیر » سرباز زدن رییس جهاد کشاورزی استان از عمل به وعده هایش؛/کشمش، کیلویی چند؟

سرباز زدن رییس جهاد کشاورزی استان از عمل به وعده هایش؛/کشمش، کیلویی چند؟

سه شنبه ۶ مهر ۹۵ شماره ۴۲۶
وقایع استان

بعد از آنکه مسئولان کشوری قول خرید تضمینی کشمش را دادند و بعدها مسئولان استانی بر انجام این قول تایید کردند، بارقه های امید در بین انگورداران خندابی تقویت شد و کشاورزان در انتظار این بودند که قانون روی زمین مانده خرید تضمینی کشمش بلاخره بعد از سال ها در استان اجرایی شود و شاید اوضاع با باز شدن گره ی تقدیرشان از جریان دلال بازی رو به بهبودی رود. اما با گذشت مدتها از این قول و قرارها اینک دلال ها یکه تازی کرده و صدای باغداران را در آوردند.
صبح روز گذشته بیست نفر از باغداران انگور به فرمانداری مراجعه و خواستار بریدن دست دلالان و واسطه های خرید کشمش شده و عنوان داشته اند دلالان در حال خرید کشمش کیلویی ۳۳۰۰ تومان هستند در حالیکه باغداران نسبت به قیمت پایین انگور معترضند چرا که دلالان با سو استفاده از این موقعیت، با خرید انگور ارزان یا کشمش تیزابی از باغدار و انبار کردن آن، با قیمت بالا آن را می فروشند. از سویی دیگر برخی از باغداران بزرگ و متمول هم کشمش های خود را در انبار نگه داشته و نفروخته اند.
این در حالی است که هر دو نماینده اراک در بازدید و ملاقات با مردم خنداب قول داده اند نرخ تضمینی مثل گندم از سوی دولت اعلام شود ولی این کار عملی نشده است. غیاثی فرماندار خنداب در جمع معترضین حاضر شده و قول داد که موضوع رو پیگیری می کند.
کشاورزان مدتی است برای اعتراض به مدیریت ضعیف در امر حمایت از خرید محصولات کشاورزی منطقه خنداب به دنبال اخذ مجوز تجمع در برابر استانداری بودند.
مسئولین منطقه به باغداران گفته اند پیگیر مطالبات آنها بوده و افزودند: موضوع خرید تضمینی کشمش تیزابی خنداب در دستور کار است که با پیگیری های بعمل امده مشخص شد از طریق مدیر کل محترم سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی و نمایندگان محترم مجلس به جد در حال پیگیری است. همچنین طی تماس با وزارت جهاد کشاورزی و دفتر کمیسون اقتصادی دولت و همچنین دفتر رییس سازمان تعاون روستایی کشور مشخص شد که گره اصلی کار دست وزیر محترم جهاد کشاورزی است و با فشار و خواست نمایندگان مجلس بایستی زودتر اقدام شود.
مسئله کشمش تیزابی یکی از دغدغه های مهم مردم منطقه است و بدین جهت آنها خواستار اقدام عملی مسئولان در تحقق وعده هایشان در خصوص خرید تضمینی انگور و تعیین قیمت کشمش هستند.
نمایندگان مجلس هم البته بارها در مجلس این دغدغه مردم خنداب را منعکس کرده اند و در آخرین اقدام خود حسینی ،مقدسی ،سلیمی ،کریمی و ابراهیمی نمایندگان مردم استان مرکزی در مجلس به رئیس جمهور و وزیر کشاورزی تذکر داده و از عدم خرید تضمینی انگور از باغداران انتقاد و نارضایتی شان را کتبا در مجلس قرائت کردند.
طبق قانون مجلس شورای اسلامی محصول کشمش نیز مانند گندم و تعدادی محصول دیگر باید توسط دولت خرید تضمینی شود و کشاورزان چنانچه نتوانستند محصول خود را در بازار به فروش برسانند خیالشان راحت باشد که دولت به قیمت مناسب محصول آن را خواهد خرید. در همین راستا معاون وزیر جهاد کشاورزی حدود ۴ ماه پیش اعلام کرده است که در سال جاری فرآورده کشمش از کشاورزان خرید تضمینی خواهد شد.
‌در این قانون آمده است:
تبصره ۱ – وزارت کشاورزی موظف است همه‌ساله قیمت خرید تضمینی محصولات فوق‌الذکر را با رعایت هزینه‌های واقعی تولید و در یک واحد‌بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت تقدیم نماید.
‌تبصره ۲ – دولت موظف است قیمتهای مصوبه مزبور را قبل از آغاز هر سال زراعی (‌آخر شهریور ماه) از طریق رسانه‌های عمومی اعلان نماید.
‌تبصره ۳ – دولت موظف است ضرر و زیان احتمالی موضوع این قانون را از منابع مالی خود تأمین نماید.
اواخر هفته پیش بود که مسئولان و نمایندگان مجلس در شهرستان خنداب حاضر شدند و برای حل مشکل قیمت گذاری کشمش به همفکری پرداختند. در همین جلسه مهندس بابایی رییس جهادکشاورزی استان مرکزی از خرید تضمینی کشمش در شهرستان خنداب اعلام آمادگی کرد و گفت قیمت خرید تضمینی کشمش بزودی مشخص می شود.
ولی متاسفانه نه تنها خرید کشمش توسط دولت آغاز نشد که حتی قیمت نیز اعلام نگردید. رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی اعلام کرده است که اعلام قیمت تضمینی ارتباطی با ایشان ندارد و متولی کار جای دیگر در صورتی که خود ایشان بودند که قول اعلام قیمت تضمینی را داده بودند. باید دید این پاس کاری نمودن مردم توسط برخی مسئولین تا کجا ادامه خواهد داشت .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.