خانه » پیشنهاد سردبیر » ستاره های شهر /مصاحبه با «مصطفی جعفری» ملی پوش اسبق سپک تاکرای ایران و مربی کنونی تیم ملی به بهانه افتخارات قابل جالب تیم سپک تاکرای استان مرکزی در مسابقات قهرمانی ده سال اخیر

ستاره های شهر /مصاحبه با «مصطفی جعفری» ملی پوش اسبق سپک تاکرای ایران و مربی کنونی تیم ملی به بهانه افتخارات قابل جالب تیم سپک تاکرای استان مرکزی در مسابقات قهرمانی ده سال اخیر

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷   شماره ۱۰۴۵

***

یاسر هویدی: سپک تاکرا بدون شک پرچمدار ورزش قهرمانی استان در سطح کشور است، به طوری که سپک تاکرای استان مرکزی توانست رکورد خیره کننده خود را باز هم ارتقا دهد و برای بیست و‌ هشتمین بار در ده سال گذشته عنوان قهرمانی را کسب کند و همانطور که گفته شد این رشته توانسته است جور بقیه رشته های ورزشی استان را در رکود بی سابقه ورزش دیار استان به دوش بکشد. سپک تاکرای استان مرکزی در حال حاضر ستون اصلی این رشته در کشور به حساب می آید بطوری که شاکله اصلی تیم های ملی در رده های سنی مختلف چه در بانوان و چه در آقایان از بازیکنان اهل استان مرکزی تشکیل شده است همچنین در تمامی رده های ملی این رشته مربیان اراکی مشغول به کار هستند و در بخش داوری نیز استان مرکزی از ارکان اصلی قضاوت مسابقات سپک تاکرا محسوب می گردد. در رده بانوان مقام اول المپیاد کشوری و در آقایان نیز در المپیاد کشوری توانستیم مدال طلای کشور را در مسابقات سراسری همدان بدست آوریم به بهانه افتخار آفرینی مجدد سپک تاکرا مصاحبه ای را با مصطفی جعفری ملی پوش اسبق و مربی کنونی تیم ملی جوانان ایران و سرمربی تیم استان مرکزی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید. جعفری متولد ۱۳۶۶ و بزرگ شده اراک است، وی دارای مدرک کارشناسی برق قدرت بوده و ۷ سال عضو تیم ملی سپک تاکرای کشور می باشد و در حال حاضر مربی تیم ملی جوانان و سـرمربی سپک تاکرای استان مرکزی است.

چه شد که به رشته خاص سپک تاکرا روی آوردید؟
ببینید من در ابتدا رشته ژیمناستیک را بصورت حرفه ای انتخاب و دنبال می کردم تا اینکه یک دوره مسابقات سپک تاکرا به مناسبت دهه فجر در سال ۸۴ به میزبانی اراک برگزار شد و از آنجا که محل تمرین ما در رشته ژیمناستیک نزدیک به سالن برگزاری این مسابقات بود من قبل از تمرین به تماشای سپک تاکرا می نشستم و از همان جا جرقه های اولیه علاقه و کشش من به سمت این رشته زده شد و در آن سال ها نیز نفر اول سپک تاکرای اراک شخص دکتر مرادی بودند که به ایشان مراجعه کرده و از چند و چون فعالیت در این رشته جویا شدم و از همان سال من دیگر بصورت حرفه ای به سپک تاکرا پرداختم و به دلیل اینکه قبل از آن ژیمناستیک کار کرده بودم بدنم انعطاف لازم برای شروع سپک تاکرا را داشت.

اولین مربی شما در این رشته چه کسی بود؟
دقیقا اولین مربی من نیز در این رشته آقای دکتر مرادی بودند که الفبای اولیه این ورزش را دلسوزانه به من آموختند و با کمک ایشان توانستم خیلی زود در این رشته به سطح مناسبی برای حضور در مسابقات برسم. در آن زمان سالن مناسبی برای سپک تاکرا در اراک وجود نداشت و ما از یک زمین آسفالته که خودمان آنرا خط کشی کرده بودیم برای تمرین استفاده می کردیم که اساس اولیه شکل گیری سپک تاکرای من و بقیه هم تیمی های اراک و استان از آن زمین به وجود آمد.

شروع درخشش شما در سپک تاکرا به چه سالی بر می گردد:
اولین مسابقاتی که در آن شرکت کردیم در سال ۸۷ در اصفهان بود که تیم ما یکی از بهترین تیم ها در سطح آن مسابقات بود ناگفته نماند طی سال های ۸۴ تا ۸۷ دکتر مرادی بیشتر به سازماندهی و برنامه ریزی برای زیرساخت ها و تشکیل هسته اولیه سپک تاکرای استان پرداختند و این مسابقات اولین حضور جدی ما در سطح کشور بود که الحق تیم خوبی داشتیم که در مرحله فینال مغلوب قهرمان آن مسابقات یعنی اصفهان شدیم در آن دوره تیم ما بعنوان پدیده مسابقات و من بعنوان ستاره بازی ها انتخاب شدم پس از این دوره حکمرانی و سلطنت اراک و استان مرکزی در سپک تاکرای کشور آغاز شد که تا این لحظه ده سال پیاپی مدال طلا و مقام اول این رشته را در سیطره خود داریم این در خشش هم در بخش آقایان بوده و هم در بخش بانوان.

از حضور های بین المللی خود بفرمائید:
من ۷ سال عضو تیم ملی بودم که طی آن پنج مسابقه جهانی و بین المللی را تجربه کردم که خوشبختانه از هیچ یک از این بازی ها دست خالی بازنگشته ام.

قبل از آغاز درخشش استان مرکزی در این رشته قدرت اصلی در دست چه استانهایی بود و در حال حاضر رقیب اصلی کدام تیم است؟
قبل از سلطه استان مرکزی استان های گیلان و مازندران در این رشته قدرت های اول بودند ولی با آغاز درخشش استان مرکزی هیچ یک از این استان ها نتوانستند به گرد پای سپک تاکرای استان مرکزی برسند و در حال حاضر استان کرمانشاه تیم خوب و قدرتمندی دارد و رقیب اصلی ما به حساب می آید.

این رشته آیا در زمره رشته هــای ورزشی گران قیمت و پر هزینه به حساب می آید؟
ابدا، رشته سپک تاکـــرا از ورزش هـای کم هزینه می باشد و روی سخن من با خانواده ها است که اگر فرزندان دارای استعداد و علاقه ای به این ورزش دارند نگران این نباشند که این رشته ورزش پر هزینه ای است ، سپک تاکرا هیچ هزینه گزافی روی دست خانواده ها نمی گذارد حتی باید عنوان کنم تمامی هزینه های آموزش این ورزش در استان مرکزی رایگان است چون در حال حاضر مهد کانون و مرکز این رشته در استان مرکزی است و استعداد های ناب این ورزش از این خطه بر می خیزند پس سپک تاکرا از آن دسته ورزش های بسیار کم هزینـه است که تمامی زیر ساخت های لازم آن در اراک به بهترین شکل برای علاقه مندان مهیا شده است.

چه شد که به مربیگری در این رشته روی آوردید؟
ببینید اصلا علاقه نداشتم که به این زودی به سمت مــربیگری روی بیاورم ولی به دلیل مصدومیت های پی در پی لاجرم به کسوت مربی در آمدم که خوشبختانه توانسته ام در این بخش نیز مقام های بسیاری را با تیم های تحت هدایتم بدست آورم و در حاضر دارای مدرک مربیگری درجه ۲ کشور هستم که ناگفته نماند مدرک درجه ۲ ژیمناستیک نیز دارم.

درخصوص استعداد یابی در این رشته چه اقداماتی انجام شده است؟
توان اصلی و برنامه ریزی راهبردی خود را در این بخش بر روی مدارس قرار داده ایم که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی گرفته ایم، به مدارس مراجعه می کنیم و این رشته را به دانش آموزان معرفی می کنیم و سپس در سالن اختصاصی میزان استعداد آنها را محک می زنیم.
در حال حاضر بازیکنی داریم که فقط ۲۴ سال سن دارد و تا کنون ۶ دوره مسابقات جهانی شرکت کرده و یک دوره مسابقات آسیایی حضور داشته است و همین بازیکن ثمره استعداد یابی ما بوده است.

دلایل اصلی موفقیت سپک تاکرای استان مرکزی را چگونه ارزیابی می نمایید؟
متاسفانه به دلیل عدم آگاهی همگان تصور می کنند که این رشته در یک شب و به چشم به هم زدنی به این جایگاه رسیده است ولی باید بگویم بخش زیادی از موفقیت های ما مرهون زحمات و برنامه ریزی های دقیق و کار علمی صورت گرفته توسط دکتر مرادی است اگر بخواهم راحت بگویم دکتر مرادی معمار اصلی سپک تاکرای کشور می باشند که برای شکوه و جلال کنونی این رشته در اراک مشقت های بسیاری را متحمل شدند و اگر برنامه ریزی های دقیق و دلسوزی های ایشان نبود این رشته به این درجه از موفقیت نمی رسید.

نقش خانواده را در استمرار موفقیت هایت چگونه میبینی ؟
عامل اصلی موفقیت من در این رشته حمایت های خانواده بود چه آن زمان که ازدواج نکرده بودم و چه پس از تاهلم همسرم مشوقین اصلی من بودند که چه در زمان های اردو و تمرین و چه در زمان های مصدومیت همراه و یاور اصلی من بودند.

برنامه آینده تیم های تحت رهبری شما چیست؟
در فدراسیون به تاریخ ۲۴ بهمن ماه جلسه ای برگزار شد که خروجی آن برگزاری ۴ دوره لیگ در سال ۹۸ بود که به موازات آن قرار شده است که لیگ زیر ۲۳ سال نیز برگزار می شود چون فدراسیون توان و برنامه اصلی را بر روی پایه ها در این رشته گذاشته است و همانطور که عرض کردم سال آینده برنامه بسیار سنگینی پیش روی ماست. در استان مرکزی وجه تمایز کار در این است که به همان اندازه که تیم های آقایان در رده های مختلف رشد کرده اند تیم های بانوان نیز به همان میزان رشد کرده اند و همین امر کار را برای ما بسیار سخت می کند چون باید برنامه ریزی های دقیقی در تمامی بخش ها و رده های سنی در نظر داشته باشیم.

وضعیت زیرساخت ها وامکانات این رشته در استان مرکزی چگونه است؟
از نظر امکانات و زیرساخت ها بهترین شهر واستان کشور در این رشته اراک و استان مرکزی است که برای سپک تاکرا سالن اختصاصی داریم به طوریکه قبل از کفپوش نمودن سالن خط کشی های ورزش سپک تاکرا بر روی آن انجام شده بود، سالن اختصاصی بدنسازی برای این رشته داریم و از نظر امکانات در بالاترین سطح ممکن قرار داریم و این ثمره همان برنامه ریزی مدونی است که عرض کردم.در استان هیچگونه مشکل سخت افزاری نداریم فقط یک مقدار در زمینه برنامه ریزی آن هم در سطح کشور مشکل داریم که این مربوط به فدراسیون است و نه استان و زمانبندی اردوها و مسابقات مقداری مشکل دارد .خوشبختانه در حال حاضر در تمامی شهرهای استان سپک تاکرا جای خود را باز کرده و از تمامی شهرستان های استان بازیکن در تیم منتخب استان داریم

در پایان اگر صحبت خاصی باقیمانده است بفرمائید:
یک اعزام برای مسابقات زیر ۱۹ سال آسیا داریم که تیم تحت رهبری من و همکارانم در این مسابقات شرکت می کند که امیدوارم مسئولان توجه لازم را در جهت افزایش انگیزه و روحیه نمایندگان استان در این مسابقات داشته باشند. از همه عزیزانی کـــه برای سپک تاکرا زحمت کشیده اند تشکر می کنم به صورت ویژه از زحمات دکتر مرادی قدردانی می کنم و جا دارد که از آقای مجتبی قربانی به عنوان سرمربی اسبق تیم استان تشکر ویژه داشته باشم که زحمات بسیاری برای رشد سپک تاکرا کشیده اند. از همسر و خانواده ام که طی سال های گذشته همراه و یاور من بوده اند نیز تشکر می کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.