خانه » جدیدترین » سبز فدای سیاه

سبز فدای سیاه

سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸  شماره ۲۰

سبز فدای سیاه

آیا محیط زیست استان بار دیگر قربانی صنایع می شود؟

الهه فراهانی

در چند کیلومتری شهر اراک منطقه ای محافظت شده قرار دارد که به هفتاد قله معروف است و با ویژگی های جغرافیایی و محیطی قابل توجه اش به زیستگاه جانوران و گیاهان متنوع تبدیل شده است. به غیر از کسانی که در زمینه علوم طبیعی و جانوری تحقیق می کنند هر سال گردشگران زیادی هم برای تماشای چشم اندازها و گونـه های جانوری راهی این منطقه می شـوند، منطقه ای که مثل یک موزه ی طبیعی دید شما را نسبت به طبیعت اطراف باز می کند.
منابع زیست محیطی به عنوان سرمایه مهم هر منطقه ارزش بالایی دارد و باید این میراث گران بها به بهترین شکل ممکن حفظ شود و در اختیار آیندگان قرار گیرد اما، منطقه هفتاد قله در استان مرکزی چالش های جدی دارد. مسائل زیست محیطی استان مرکزی تنها در حوزه آب، خاک و هوا نیست بلکه بهبود تنوع زیستی و اقدامات موثر در حفظ و احیای گونه های جانوری و گیاهی نیز از دغدغه های مهم این بخش است. حفظ این منطقه که نوعی سرمایه عظیم برای استان ما محسوب می شود دست کمی از تولیدات صنایع ندارد . هر چند که تولیدات داخلی موجب افزایش سرمایه می شود اما نباید این هدیه طبیعت را فدای صنایعی که به هیچ عنوان آینده آن در این وضعیت تحریمی مشخص نیست، کرد. با در کنار هم قرار دادن صحبت های مسئولان مربوطه برای توسعه شهرک های صنعتی نمی توان امیدی بـرای توسعـه صنـایع داشت چـرا که هـر کــدام حرف هـای دیگـری را نقض می کنـد. پس قطعـا نمی توان به استقرار صنایع در این منطقه خوش بین بود.

کاهش سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کاهش یافت هاست، می گوید: از مهم‌ترین عواملی که سبب کم شدن سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان شده می‌توان به نبود زمین در این شهرک‌ها و نواحی اشاره کرد. ‌اکنون حدود ۸۸ واحد بالای ۶۰ درصد پیشرفت در اراک در این نواحی وجود دارد که در صورت تکمیل می‌توانند با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ اشتغال‌زایی خوبی ایجاد کنند.

باید ۴ هزار هکتار از اراضی هفتادقله اراک برای ساخت این شهرک واگذار شود
محمدرضا حاجی‌پور به خبری که این روزها درباره واگذاری اراضی هفتاد قله برای ساخت شهرک صنعتی منتشر شده است، اشاره کرده و می افزاید: در مورد ساخت شهرک صنعتی امیرکبیر در اراک که مصوبه هیأت وزیران و مربوط به سال ۸۵ است، تاکنون هیچ اقدام مهم و عملیاتی انجام نشده است. در این مورد تصمیم نهایی باید بر اساس مصوبه شورای عالی محیط‌زیست کشور گرفته شود، زیرا بر اساس مصوبه سال ۸۵ که بین سازمان صنعت، معدن وتجارت و محیط ‌زیست استان منعقد شده باید ۴ هزار هکتار از اراضی هفتادقله اراک برای ساخت این شهرک واگذار شود و در ازای آن ۱۹ هزار هکتار از اراضی منطقه چنار خمین که از لحاظ اکولوژیکی و توپوگرافی با منطقه هفتاد قله شرایط یکسانی دارند به این منطقه واگذار ‌شود.
وی ادامه می‌دهد: قطعا ایجاد این شهرک می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری در استان بسیار دارای اهمیت و تأثیرگذاری باشد، اما اگر این مصوبه در شورای عالی محیط ‌زیست کشور رأی نیاورد ما نیز برای ساخت این شهرک اصراری نخواهیم داشت و از اقدامات دیگر برای ایجاد اشتغال استفاده خواهیم کرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌افزاید: در منطقه چنار خمین ظرفیت‌های بسیار مطلوب و مناسبی در زمینه ایجاد معادن سرب و روی وجود دارد و قطعاً از این ظرفیت می‌توانیم به منظور ایجاد اشتغال و رشد و توسعه اقتصادی استان به جای ایجاد شهرک صنعتی امیرکبیر استفاده کنیم.

‌اکنون در شهرک صنعتی خیرآباد زمین برای واگذاری وجود ندارد
پیش از این ، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اظهار کرد: ‌اکنون در استان ۶ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که در ۴ بخش زمین واگذار شده و ۴۵۶ واحد در این شهرک‌ها و نواحی مستقر هستند. در حال حاضر زمینی برای واگذاری در این شهرک‌ها وجود ندارد و همچنین واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری در این شهرک‌ها ۳۳۴ واحد است.
مصطفی آمره اضافه کرد: برای توسعه صنعتی در شهر اراک یا باید واگذاری زمین در شهرک صنعتی خیرآباد انجام شود یا این‌که شهرک صنعتی جدیدی ایجاد شود که از نظر زیرساخت‌های اصلی در شهرک‌های صنعتی در اراک هیچ مشکلی وجود ندارد، اما از سال ۹۴ تا سال ۹۷ هیچ زمینی برای واگذاری قطعات کوچک در این زمینه نداشته‌ایم و روند نزولی بوده است.
وی تاکید داشت : ‌اکنون در شهرک صنعتی خیرآباد زمین برای واگذاری وجود ندارد. بنابراین توسعه خیرآباد و شهرک جدید امیرکبیر باید به صورت جدی پیگیری شود، زیرا توسعه صنعتی اراک به‌ویژه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اشتغال استان را برطرف کند.
اکنون مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی در مصاحبه ای با وقایع استان به شفاف سازی این مصاحبه پیشین خود پرداخت و گفت: زمین های خیرآباد دو بخش بوده بخش اول مربوط به فاز یک این منطقه می شود که به هیچ عنوان در این فاز واگذاری نداریم و اما بخش دوم که بعد از خط راه آهن است بخش اعظم آن به صنایع بزرگی مانند ماشین سازی و ایرالکو واگذار شده است. وی ادامه داد: اغلب صنعتگران تمایل دارند در مسیر جاده تهران صنایع خود را جانمایی نمایند و در محورهای فراهان و خمین این استقبال دیده نیم شود.لذا اگر بخواهیم به چرخه تولید و توسعه صنعت کمک کنیم بایستی این مهم در نظر گرفته شود. آمره تاکید داشت: خوشبختانه سرمایه گذاران در این بخش از سال گذشته تاکنون استقبال خوبی داشتند و ما در نظر داشتیم ۱۳۴ هکتار زمین برای استقرار صنایع در قالب شهرک صنعتی واگذار کنیم که ۳۰ هکتار بیشتر از پیش بینی ما واگذار شد. وی متذکر شد: مصوبه ای از سال ۹۴ مبنی بر شهرک صنعتی شماره ۴ اراک ( مقابل شهرک امیرکبیر) صورت گرفته اما هنوز موافقتی اعلام نشده است. تا نهایی نشدن این موضوع نمی توانیم به طور قطعی بگوییم که استقرار صنایع در منطقه هفتاد قله تایید می شود و یا خیر.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.