خانه » جدیدترین » سازمان همیاری شهرداری های استان؛ حامی یا سربار

سازمان همیاری شهرداری های استان؛ حامی یا سربار

پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵  شماره ۳۹۵

رحمان دلاوری- سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان

ســـازمـــان همیــــاری شهرداریهای استان مرکزی در سال ۱۳۷۰ با هدف تامین نیازمندیهای شهری و تاسیسات مورد نیاز عمومی و همچنین با هدف کمک به خودکفایی شهرداریها تشکیل گردیده است.  مواد ۳ و ۴ اساسنامه این سازمان تصریح می کند این سازمان از طریق وصول درآمدهای ناشی از فعالیتهای تولیدی اقتصادی ، عمرانی و خدماتی بر طبق اصول و مقررات بازرگانی و قانون تجارت ، با توجه به شخصیت حقوقی مستقل و تجمیع و تمرکز بر روی سرمایه های کوچک و پراکنده در جهت افزایش توان مالی و با هدف خودکفایی و پشتیبانی شهرداریهای عضو ، با توجه به وظایف اساسی شهرداریها در تامین نیازمندیهای شهری و تاسیسات مورد نیاز عمومی ، تاسیس و برابر اساسنامه مربوطه اداره میگردد . این سازمان با مشارکت مستقیم مالی شهرداریهای استان شکل گرفته و هر یک از شهرداریها بر اساس میزان سرمایه گذاری خود سهامدار این سازمان محسوب میگردند . اکنون با عنایت به گذشت ۲۵ سال از تاسیس این سازمان انتظار این بود که شاهد حضور تاثیر گذار آن در حمایت مالی و لجستیکی از شهرداریها باشیم . سوال اساسی این است که در این سالها چه خدمات قابل توجهی از طرف این سازمان به شهرداریها ارائه گردیده است ؟ شواهد میدانی و گزارش عملکرد تبیین شده توسط سایت رسمی و مدیر محترم این سازمان نشان میدهد که این فعالیتها صرفا شامل سرمایه گذاریهایی در پروژه های فاقد توجیه فنی و اقتصادی نظیر فرودگاه اراک در مرکز استان می باشد فرودگاهی که سالهاست علیرغم حمایت های گسترده مسئولین و از جمله سازمان همیاری نتوانسته جایگاهی حداقلی برای خود پیدا کند ! و یا اگر پروژه ای دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده بیشتر مربوط به مرکز استان است و دردی را از روی دل سایر شهرداریها که نیازمند کمک بیشتری هستند برنداشته است . در میان این گزارشها کمتر موردی وجود دارد که مشارکتی از طرف سازمان در پروژه های عمرانی سایر شهرداریها اتفاق افتاده باشد . حتی در مواردی که انتظار می رفت سازمان همیاری در این شرایط بحران مالی شهرداریها ، باری از روی دوش آنها بردارد ، قرارداد تامین نیروی آنها را با حق کارمزدی ناعادلانه بر شهرداریها تحمیل نموده است که البته تعدادی از آنها با علم به این موضوع از پذیرش چنین قراردادی امتناع ورزیده اند .
بنابراین با بررسی عملکرد سازمان همیاری در سالهای گذشته باید این سوال را پرسید که سازمان همیاری شهرداریها اساسا حامی شهرداریهاست یا سربار آنها ؟! سوالی که مطمئنا به مذاق مسئولین و مدیران استانی که بیشترین بهره را از وجود سازمان همیاری می برند خوش نخواهد آمد !
همانطور که اشاره شد شهرداریهای استان سهامدار این سازمان می باشند و حق دارند مطالبه گر سود سهام خود باشند . واقعیت این است که به استناد گزارشها این سازمان در این مدت نتوانسته سودآور باشد و افق روشنی هم برای سود آور شدن آن نمی توان متصور بود بنابراین سوال این است سازمانی که اساسا سودآور نیست آیا می تواند بر اساس مفاد اساسنامه ای خود حمایتی از شهرداریهای سهامدار بعمل آورد و آیا ادامه فعالیت این سازمان دارای توجیه اقتصادی لازم است و یا باید در ضرورت وجود آن بازنگری جدی صورت گیرد و یا حداقل به فکر بازنگری در سیاست ها و خط مشی های این سازمان بود تا بتوان آن را از یک سازمان ناکارآمد به یک سازمان کارآمد و اثربخش تبدیل نمود ؟!
شهرداریها که با پول مردم مدیریت می شوند و باید به افکار عمومی پاسخگو باشند انتظار دارند که شاهد بیلان عملکردی قابل قبول از این سازمان باشند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.