خانه » پیشنهاد سردبیر » برگزاری نشست مجمع نمایندگان استان با معصومه ابتکار پیرامون کاهش آلودگی هوای اراک/ابتکار در مجمع /حسینی رییس مجمع نمایندگان استان در گفتگو با روزنامه وقایع استان: طرح الحاق محلات به قم را صد در صد تکذیب می کنم

برگزاری نشست مجمع نمایندگان استان با معصومه ابتکار پیرامون کاهش آلودگی هوای اراک/ابتکار در مجمع /حسینی رییس مجمع نمایندگان استان در گفتگو با روزنامه وقایع استان: طرح الحاق محلات به قم را صد در صد تکذیب می کنم

پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵  شماره ۳۹۵

اسحاق شهبازی-وقایع استان:

هرچند هنوز نمی توان در مورد همه برنامه های سفر روحانی به استان مرکزی صحبت کرد. اما چندی پیش سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی از تاخیر سفر هیات دولت به استان انتقاد کرد و گفت : این سفر باید زودتر انجام می گرفت تا ثمرات و نتایج بهتری در خصوص تخصیص اعتبار نصیب مردم استان مرکزی می شد. در واقع مشکلات مرتبط با بانک‌ها بزرگترین مشکلات موجود دولت هستند شوک ارزی و فشارهای موجود بر کشور، نارسایی در تامین منابع مالی در بخش تولیدی و سرمایه‌گذاری به دلیل عدم نقد شوندگی بخش بزرگی از سرمایه‌های نظام بانکی کشور و کاهش درآمدهای نفتی امسال کشور سبب شده تا در سخت‌ترین وضعیت بودجه‌ای قرار گیریم.

به این ترتیب به نظر می رسد همان طوری که سلیمی گفته بود سفر رئیس جمهور به استان مرکزی آخرین سفراستانی و یک ضعف برای استان است چون باتوجه به وضعیت اعتباری و نزدیکی به انتخابات دستاوردهای این سفرمشخص نیست.
بنابراین اگر با دید واقع گرایانه ای به قضایا نگاه کنیم، می بینیم که بهترین کار برای کمک به مردم استان گرفتن بودجه هوایی و افتتاح و کلنگ زدن طرح هایی که تا ابد در همان کلنگ اول می مانند، نیست. پس بهتر است به همان حل مشکل آلودگی که سالهاست از بس مصوبه و قانون برای آن نوشته اند و کسی به آنها عمل نکرده که مردم امیدی به حل عملی این مشکل ندارند، اکتفا کنند . در همین راستا بهترین اقدام مهم را مجمع نمایندگان استان انجام داده و قبل از سفر رئیس جمهور در نشست مشترکی با حضور زمانی قمی استاندار مرکزی برای حل مشکلات عمده مردم و گرفتن مصوبات لازم با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور جلسه مشترکی را ترتیب داده اند. در مورد موارد مطرح شدن در این جلسه و نتایج آن با سید محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان گفتگویی داشتیم.
نتیجه نشست مجمع نمایندگان استان با خانم ابتکار به خصوص درباره آلودگی هوای اراک که روزبه روز مردم را بیشتر نگران میکند، چه بود؟ و به طور کلی مباحث مطرح شده در این جلسه در چه مواردی بود؟
در جلسه ای که با حضور نمایندگان استان و همچنین استاندار استان مرکزی با خانم ابتکار و معاونین ایشان در سازمان محیط زیست داشتیم. موضوع اصلی بحث مصوبات رئیس جمهور در حین سفر به استان مرکزی بود که انشا ا… در هفته اول مهرماه این سفر انجام خواهد شد. بحث آلودگی هوای اراک که یکی از مهمترین دغدغه های مردم است و همیشه درباره اش حرف زده اند ولی متاسفانه عملی انجام گرفته نشده از مهمترین موضوعات این جلسه بود. حتی در این زمینه تا الان چند استاندار به مردم قول داده اند که این مشکل را حل کنند ولی این حرفها به جایی نرسیده است. ولی علت اینکه تا الان در زمینه حل مشکلات آلایندگی در اراک اتفاق خاصی نیفتاده است را از دو جهت می توان بررسی کرد. یکی بحث مدیریت صنایع آلاینده است و دیگری تسهیلات و اعتبارات لازم برای تغییر رویکردها و انجام فوری اقدامات عملی در زمینه هایی مانند کنار گذر اراک، فضای سبز اراک و همچنین پالایش آلودگی های هوا اقدامات لازم را انجام دهیم. در این جلسه این موضوع به صورت خاص مطرح شد. با بررسی اعتبارات طرح جامع آلودگی هوای اراک به همراه کمربندی، فضای سبز اراک، متروی اراک که نیاز به کمیسیون ماده ۲۱۵ دارد، مقرر شد زمینه های اجرای این طرح ها فراهم شود و در سفر رئیس جمهور همگی مصوب شوند.
ما تا الان قانون و مصوبه در مورد آلودگی هوا در اراک کم نداشتیم از ایجاد فضای سبز و کاهش خودروهای فرسوده بگیر تا انتقال صنایع آلاینده و هر چیزی که میتواند آلاینده باشد. یعنی مشکل ما شعار و حرف نیست بلکه عمل است و واقعا مردم اراک وقتی صحبت از تلاش مسئولان برای کاهش آلودگی هوا می شود، به حالت کمدی به قضیه نگاه میکنند. در مورد تضمین اجرایی مصوبه ها چه راهکاری در پیش گرفته اید که این مصوبات هم در آخر سر از جیب وکیل میلیاردی و تلاش برای سبز شدن در نیاورد؟
همین موضوع که شما گفتید دقیقا دغدغه ما هم بود که خودتان به خوبی بیان کردید. یعنی بنا را براین نگذاشتیم که ما فقط این مصوبه را بگیریم و مردم را سرکار بگذاریم. بیشتر از مصوبه به قدم های اجرایی طرح فکر کردیم. ما در این زمینه بحث های طولانی داشتیم. یکی از مباحث مطروحه آلایندگی ایرالکو بود که در مصوبات قبلی قرار بود تا پایان سال ۹۴ قسمت آند سازی آن به خیر آباد برود که این موضوع نیاز به منابع داشت که قرار شد در این زمینه تسهیلات بانکی در اخیتار ایرالکو قرار داده شود و ایرالکو هم در یک زمان معقولی این کار را انجام دهد. یعنی کاری که تا به امروز انجام نشده بود این بود که خود ایرالکو منابع نداشت و قرار بر این شد در سفر دولت تسهیلات بانکی برای انجام این کار مصوب شود.
بحث بعدی ما بحث تالاب میقان است یکی از بحث های که مطروحه امروز در مورد ادعای محیط زیست است. از سال ۹۲ تا ۹۵ نوع آلودگی در استان مرکزی تغییر کرده است. در گذشته بیشتر آلودگی اراک بیشتر به دلیل وجود گازهایی بود که از سوخت فسیلی اتفاق می افتاد. اما الان بیشتر ناشی از ریز گردهاست که در نتیجه بی توجهی به تالاب میقان است. وبیشتر این ریزگردها براساس نظر کارشناسان با منشاء تالاب میقان اراک بروز می‌کند که با توجه به اینکه برای احیای تالاب‌ها ردیف اعتباری خاصی وجود دارد در این جلسه قول مساعدت در خصوص احیای تالاب میقان اراک و جلوگیری از ورود ریزگردها به هوای اراک داده شد. اگر تالاب احیا شود یقینا بخشی از آلودگی هوای اراک حل خواهد شد. چون این ریزگردها یا منشاء خارجی دارند و یا به دلیل تالاب میقان است که برای رفع این موضوع قول های مساعد داده شد. دو خواسته دیگر هم داشتیم یکی اینکه خانم ابتکار حتما قبل از سفر رئیس جمهور سفری به اراک داشته باشند و از نزدیک این موضوعات مطرح شده را ببینند و به دغدغه های مردم پاسخ دهند.
و دوم اینکه یک مرکز و پژوهشگاه ملی پالایش هوا در اراک با توجه به زیر ساخت های موجود در منطقه تاسیس شود و هزینه ساخت این پژوهشگاه از طریق اعتبارات ملی و عوارض آلایندگی هوا تامین شود. تا ما شاهد یک فضای علمی برای رفع این آلایندگی ها قرار دادن بهروز اطلاعات آلودگی در اختیار مردم و مسئولین باشیم.
بحث بعدی بحث پتروشیمی شازند بود که ظاهرا گفته بودند که از آلایندگی خارج شده و در این مورد توضیحات لازم را ارائه دادند ولی توضیحاتی که بر اساس نگاه تولید-درآمدی ارائه شد، از دیدگاه ابراهیمی نماینده شازند قابل قبول نبود و بنابر اصرار ایشان قرار شد یک تیم دیگر مجددا تحقیقات جامعی در این خصوص به عمل بیاورند و استاندارها را بررسی کنند. انشا ا… به جایی برسیم که این صنایع از لیست آلایندگی خارج شوند. و هدف ما این است که پتروشیمی، پالایشگاه، ایرالکو و نیروگاه از لیست آلایندگی خارج شوند نه اینکه پولی بابت آلایندگی بپردازند، زیرا این پول مشکلات مردم را حل نمیکند. چون با این پول ممکن بود شهرداری کاری بکند ولی امراض و ضررهای که این الاینده ها دارند کل استان را تهدید میکند و مداوا شدن این امراض خطرناک تر است و حتی بر روی نسل های آینده تاثیر میگذارد .
همچنین برای رفع مشکلات شهرک صنعتی امیرکبیر و عدم دریافت مجوز به دلیل شرایط منطقه هفتاد قله و صنایع مستقر در شهرک صنعتی نیم ور محلات به دلیل اینکه در محدوده منطقه حفاظت شده استان اصفهان قرار گرفته است، مباحثی مطرح کردیم. همچنین کنار هم قرار گرفتن صنایع لبنی، پتروشیمی و پزشکی در شهرک صنعتی آشتیان با هیچ یک از استانداردهای زیست محیطی همخوانی ندارد و معضلات زیست محیطی بسیاری را برای شهرستان بوجود آورده است که در این زمینه نیز مباحثی مطرح کردیم.
ولی هدف اصلی ما بحث آلودگی بود چرا که ما از قبل نامه هایی را با همکاری استاندار مرکزی رد و بدل کرده بودیم و قرار شد در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی به عنوان یک خواست عمومی مردم، این را به جد پیگیری کنیم و در زمینه مبارزه با آلایندگی هیچ محدودیتی نداشته باشیم.
در اراک برخی صنایع از قدرت خاصی برخوردارند و حتی به کسانی که پیگیر بحث الودگی و مشکلات مردم میشوند لقب ” کاسبان آلودگی هوا” داده اند و به نظر می رسد مصوبات برایشان مفهوم زیادی در بر ندارد و از هر راهی برای اثبات عدم آلاینده بودنشان، فرو گذار نمیکنند. راهکار شما برای جلوگیری از بازی سیاست در هوای اراک و اجرای قطعی مصوبات چیست؟
اتفاقا این موضوع را ما به جد تاکید کرده ایم که مصوبات تحت هر شرایطی باید اجرا شوند و خوشبختانه آقایان مقدسی و کریمی هم به تمام حرفهایی که شما میزنید واقف هستند و به جد پیگیر این قضیه هستند، که تحت هر شرایطی در زمان مقرر مصوبات اجرا شوند. آقای ابرهیمی هم به این قضایا اشاره کرده اند و در این که بعضی فشارها برای جلوگیری از مصوبات بوده شکی نیست ولی من فقط جایگاه سازمان را معرفی میکنم. چرا میگویند معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؟ چرا این سازمان را زیر مجموعه یک وزارت خانه نبرده اند؟
پس از لحاظ اثر گذاری خودش را در جایگاهی قرار داده است که بتواند فراجناحی و فراسیاسی عمل کند، چراکه با جان میلیون ها نفر نمی شود بازی کرد. فکرش را بکنید یک صنعتی که هزاران نفر را مسموم میکند به خاطره اینکه سیاسی است یا رفیق است نادیده بگیر یم. این کار هم غیره اخلاقی است و هم غیره انسانی. خلاصه بگویم در مجمع ما نه مسائل را سیاسی نگاه میکنم و نه این مسائل کاری داریم و حتی در بحث وکیل میلیاردی ایرالکو هم همه ما گفته ایم که پیگیر قضیه هستیم و پافشاری هم میکنیم که این صنعت هم باید خط تولید قبلی را تغییر دهد و آند سازی را محدوده شهر اراک خارج کند که زیرساخت هاش فراهم شده و الان تنها بهانه ای که الان ایرالکو اورده این بوده که منابع نداریم که قرار بر این شد ما مصوبات کمک دولت به آنها را در سفر دولت بگیریم که کار را زودتر شروع کنند.
به نظر شما با توجه به شرایط نامناسب دولت، خزانه خالی و اینکه استان مرکزی آخرین استانی است که میزبان روحانی خواهد بود به نظر شما این سفر دستاوردی برای استان در برخواهد داشت؟
رک بگویم دولت پول ندارد. و ما اصلا انتظار نداریم که منابعی را به ما اختصاص دهد. پس تنها انتظار و خواسته ما در سفر دولت این خواهد بود که مجوزات لازم و به درد بخور را برای استان بگیریم چون باید واقع بین باشیم و اگر ما این کارها را انجام بدهیم به وظایف خودمان عمل کرده ایم. ما باید مجوز بگیریم برای ماده ۲۱۵ مترو اراک و ایجاد پژوهشگاه و طرح های که در بالا اشاره شده وگرنه ما میدانیم هیچ منابع و پولی در اختیار دولت نیست که ما توقعی از آن داشته باشیم. ما قصد سرکار گذاشتن مردم را نداریم.
مهمترین اولویت مجمع برای سفر در استان چیست؟
سفر یک روز بیشتر نخواهد و باتوجه به زیر ساخت ها وزرا به شهرستان ها بروند، بحث اصلی ما خروج صنایع بزرگ و متوسط از رکود است.
در مورد پروند الحاق محلات به قم نظرتان چیست؟
این قضیه را صدرصد تکذیب میکنیم هرچند مجتبی ذوالنور یکی از نمایندگان قم این بحث را مطرح کرده ولی مردم طرفدار این قضایا نیستند و به صورت خاص تکذیب میکنم و مطمئن باشید راه به جایی نمی برد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.