خانه » جدیدترین » زیر سایه بی توجهی

زیر سایه بی توجهی

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸  شماره ۱۲۱۵

نگاهی به وضعیت ورزش بانوان استان در گفتگو با مژده علینقیان کارشناس ورزشی

زیر سایه بی توجهی

یاسر هویدی

زنان نیمی از جامعه بشری را تشکیل می دهند و این موضوع از جهات مختلف دارای اهمیت و در برنامه ریزی های گوناگون جامعه، باید در نظر گرفته شود. یکی از این امور که برای زنان بسیار مهم است ورزش است، امروزه زنان زیادی در سطح جهان به ورزش های مختلف مشغولند و در بخش ورزش قهرمانی حضور زنان هر روز بیشتر و بیشتر می شود تا جایی که مدال های زیادی در المپیک ها به رشته های ورزشی بانوان اختصاص داده می شود، ولی در تمام دنیا این موضوع به اثبات رسیده است که مشکلات موجود در بخش ورزش بانوان بیشتر از بخش مردان است. زنان از دیرباز با مسائل و مشکلات اجتماعی زیادی مواجه بوده اند که ازجمله می توان به فقدان فرصت و امکان برای انجام فعالیت ورزشی یا ممنوعیت پرداختن به آن در تاریخی نه چندان دور، باورهای نادرست فرهنگی در جامعه، تبعیض رسانه ها در خصوص پوشش خبری ورزش زنان، عدم تمایل حامیان مالی از ورزش زنان و غیره اشاره کرد، البته در مقایسه با گذشته، ورزش زنان پیشرفت های خوبی داشته است که نباید به سادگی از آنها گذشت. در مطلب امروز مصاحبه کوتاهی با مژده علینقیان از ورزشکاران خوب رشته والیبال اراک، کارشناس تربیت بدنی و خبرنگار حوزه ورزش بانوان داشته ایم که امیدواریم از دل صحبت های ما راهکارهایی برای بهبود وضعیت ورزش بانوان اراک و استان بدست آید.

خانم علیقیان! وضعیت ورزش بانوان استان را چگونه ارزیابی می نمایید؟
من صریح و بی پرده در خصوص وضعیت ورزش بانوان سخن خواهم گفت و باید عنوان کنم اصلا و ابدا وضعیت ورزش بانوان اراک و استان خوب نیست و مشکلات بسیاری بدلیل بی توجهی مسئولان در این زمینه بوجود آمده است. همانگونه که می دانید اراک و استان مرکزی سرشار از استعدادهای فراوان در بخش بانوان و رشته های مختلف ورزشی مربوط به بانوان است که در سایه بی تدبیری مسئولان ورزش استان مرکزی این استعداد ها هر روز بیشتر و بیشتر در انزوا قرار می گیرند. در سایه بی توجهی به ورزش بانوان خصوصا طی سال های اخیر استعداد های ناب ورزش استان از ادامه ورزش حرفه ای منصرف شده اند. مشکلات در این بخش بسیار است که مهم ترین آنها عدم تخصیص بودجه های مناسب برای افزایش سرانه فضاهای ورزشی مخصوص بانوان، عدم برنامه ریزی های درست برای شناسایی استعداد های ورزش بانوان، تبعیض های موجود بین ورزشکاران مرد و زن و موارد دیگر را می توان اشاره کرد. در سال های پیشین مسابقات معتبری در بخش ورزش بانوان در اراک برگزار می شد که طی دوره اخیر متاسفانه میزبانی اراک و استان در بخش رقابت های بزرگ کشوری و یا حتی بین المللی از بین رفته که عمده ترین دلیل آن کاهش ورزشکاران ملی پوش خانم اراک و استان در رشته های مختلف است که خوب طبیعتا مدیران فدراسیون های مربوطه با توجه به عدم حضور ملی پوشان از استان مرکزی ترجیح می دهند میزبانی را به شهرهایی اعطا کنند که ملی پوش داشته باشند. ورزشکاران ملی پوش ما به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و فقط و فقط در حال حاضر ملیکا برون تنها چهره شناخته شده ورزش بانوان استان می باشد. متاسفانه ورزش بانوان در شهرستان ها به مرز تعطیلی کشیده شده است . در حوزه بانوان متاسفانه از منصب های مربوط به ورزش بانوان توسط مدیران ارشد اداره کل بهره برداری های شخصی می شود و اصلا با دیدگاه پیشرفت ورزش بانوان این انتصاب ها صورت نمی گیرد. مجمع انتخاباتی روسای هیئت ها بسیار مهندسی شده و با اعمال شدید نظرات و تصمیم های شخصی بـرگزار می شود و نتیجه اش عقب ماندگی مفرط ورزش بانوان نسبت به سایر استان ها می باشد.در مجموع باید عنوان کنم وضعیت ورزش استان مرکزی در بخش بانوان به هیچ وجه مناسب نیست و این وضعیت هر روز بدتر و بدتر می شود.

برای بهبود این وضعیت چه پیشنهادهایی دارید؟
ببینید وضعیت ورزش بانوان باید توسط شخص اول استان یعنی استاندار محترم تحت بررسی دقیق قرار گرفته و مشکلات موجود بررسی و شناسایی گردد. کارگروه هایی متشکل از افراد متخصص در ورزش بانوان باید تشکیل شود و دقیقا وضعیت کنونی ورزش بانوان مورد رصد قرار گیرد، بودجه هایی که تخصیص داده شده باید بررسی شود، وضعیت استعداد یابی در حوزه ورزش بانوان نیاز به بازبینی اساسی دارد. همانطور که گفتم بایستی وضعیت مجمع های انتخاباتی روسای هیات های ورزش بانوان مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد، صلاحیت افراد منصوب شده در حوزه های مختلف ورزش بانوان بایستی بررسی شود و اقدامات دیگری که باید خارج از حوزه اداره کل صورت گیرد و بوسیله یک چشم نظارتی تیزبین وضعیت اسفبار ورزش بانوان استان مورد بازرسی قرار گیرد. استعدادهای بسیاری در اراک و استان وجود دارد که با کمی رسیدگی و برنامه ریزی های درست و بودجه بندی های مناسب می توان دوباره ورزش بانوان را در استان مرکزی به جایگاه واقعی اش بازگرداند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.