خانه » جدیدترین » زیر سایه استاندارد

زیر سایه استاندارد

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۶۵

گفتگو با مدیرکل استاندارد استان مرکزی به بهانه ۲۲ مهر روز جهانی استاندارد

زیر سایه استاندارد

طاهره قهیه ای

استاندارد در جهان امروز یکی از ملزومات زندگی افراد به لحاظ تامین سطح ایمنی و سلامت لوازم مورد استفاده و مواد خوراکی و مصرفی بشمار می رود. استاندارد نظمی است مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجربه های بشری که به صورت قواعد، مقررات و نظام هایی به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار می رود.
استاندارد نه تنها برای مصرف کنندگان مثمرثمر است بلکه برای تولیدکنندگان نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که لوازم تولیدی دارای شاخصه های استاندارد به خودی خود باعث جلب متقاضی برای مصرف آن کالای ایمن و سلامت خواهد شد.
اندیشه تشکیل سازمان بین المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۷ در نشست رؤسای موسسه های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن شکل گرفت. مقر این سازمان در ژنو می باشد. از سال ۱۹۷۰، چهاردهم اکتبر برابر با ۲۲ مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد.
به بهانه فرا رسیدن ۲۲ مهر ماه روز جهانی استاندارد گفتگویی را با مدیرکل استاندارد استان مرکزی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
مهناز جعفریان، مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت: علامت استاندارد ایران نشان دهنده تعهد تولید‌کننده نسبت به ضوابط و موازین قانونی سازمان ملی استاندارد و استمرار انطباق مشخصات کالا با استانداردهای ملی مربوط و همچنین اطمینان خاطر مصرف کننده از رعایت شاخص های کیفیت و ایمنی کالا ها و خدمات مشمول مقررات استاندارد می باشد.
وی از تحقق بیش از ۷۴۳۹ نفر ساعت آموزش در این اداره کل طی ۶ ماهه اول سال جاری خبر داد و افزود: تنوع برنامه ها و وظایف آموزشی اداره کل استاندارد استان مرکزی در قالب زیر شاخص های آموزش مدیران کنترل کیفیت تایید صلاحیت شده واحدهای تولیدی ، ضرورت به روز رسانی دانش فنی کارشناسان اداره کل ، کارشناسان تایید صلاحیت شده برون سازمانی استاندارد و نیز آموزش های سایر در قالب نمایه سازی محور توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد در شرح وظایف این سازمان قرار دارد.
جعفریان با اشاره به جدایی ناپذیر بودن محور آموزش از دامنه شرح وظایف سازمان ملی استاندارد ابراز کرد: گسترش بستر توانمندسازی و بهینه سازی آموخته های نیروهای انسانی تحت نظارت سازمان ملی استاندارد و نیز گسترش دانش شغلی کارکنان و کارشناسان مرتبط در هر سازمان، متناسب با نیازهای رو به رشد، هنگامی به دست خواهد آمد که هر سازمان، برنامه های آموزشی در سطح فرد، شغل و دستگاه متبوع ، تهیه و تدوین نماید و از تمام ظرفیتها در جهت پیاده سازی بهینه آن استفاده برد.
مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت: موسسه استاندارد در صورت کشف کالاهای غیر استاندارد و زیانبار برای سلامت مردم، ضمن اعلام جرم علیه تولید کنندگان آن کالاها و تقاضای مجازات برای متخلفان از مراجع قضایی، فرآورده های غیر استاندارد را از مراکز تولید، توزیع و فروش جمع آوری و از ورود آنها به بازار جلوگیری بعمل می آورد.
وی ادامه داد: برنامه مصوب صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد توسط اداره کل استاندارد استان مرکزی ، صدور ۴۷ پروانه در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ بوده که تا کنون تعداد ۶۱ فقره پروانه صادر شده است.
همیشه مردم نیازمند خدمات همدیگر بوده اند. از این رو، نیاز به کالاهای مصرفی و خدماتی، نیازی ضروری است که هر گونه اختلال در تولید و توزیع آن، می تواند جامعه را به چالش بکشاند و افزون بر زیان های مادی، زیان های معنوی را نیز متوجه مصرف کننده کند.
در ایران برای اولین بار با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال ۱۳۰۴ شمسی، تشکیلات سازمانی که بعدا به موسسه مستقل استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور تغییر شکل داد، پایه‌ریزی شد. در سال های ۱۳۲۴ و ۱۳۳۲ به لحاظ اهمیت یافتن نظارت بر ویـژگی ها و کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی هسته های تکامل یافته در موسسه به صورت یک اداره در وزارت بازرگانی شکل گرفت و در ادامه با تصویب قانون «تاسیس مؤسسه استاندارد ایران» مسئولیت ها و چارچوب های مستقل در قالب هدفهای ملی تعیین و موسسه به صورت ساختاری مستقل شروع به فعالیت کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.