خانه » پیشنهاد سردبیر » زیبای مخوف/نگاه متفاوت «وقایع استان» به «ماه» خاص ترین جرم آسمانی عالم هستی

زیبای مخوف/نگاه متفاوت «وقایع استان» به «ماه» خاص ترین جرم آسمانی عالم هستی

یکشنبه ۱۲ شهریور شماره ۶۷۱

***

وقایع استان

مهرداد یاری

***

به اشعار هر شاعری در هر کجای دنیا که سـر بزنید به طور حتم ابیاتی را خواهید یافت که درمورد ماه ســــروده باشد. یکی از عاشقانه ترین اجزای طبیعت این جرم آسمانی است که شب ها به صورت نــــور ملایمی بر روی زمین می باشد و به خاطر زیبایی و آرامش خاصی که دارد دل هر آدم احساسی یا اهل هنر را می رباید. یکی از مشهورترین شعرهای معاصر که ماه در آن به زیبایی حضور دارد شعر معروف « بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم/ … » از فریدون مشیری است که عشق به وقت شب های مهتابی را به زیبایی و پر از احساس به تصویر می کشد.
بر خلاف خورشید می توان ماه را به راحتی و با چشم غیرمسلح دید. همین رویت بدون مشکل و راحت ماه که در شب های بدون ابر شفافیت در دیدنش به اوج خود می رسد باعث شده است که برای هر تصویر شفاف یا صورت زیبایی ضرب المثل «عین ماه شده» را به کار ببریم.
نوری که از ماه می تابد در زمین به صورت نوری ملایم و سفید دیده می شود. ماه از خود نور تولید نمی کند بلکه این بازتابی از نور خورشید است که بر ماه می تابد و به سمت زمین می آید. از این جهت همین نور باعث شد که اهالی صنعت لامپ سازی از آن الهام بگیرند و دست به ساخت لامپی بزنند که تقریبا چنین نوری داشته باشد و جالب است که بعد از ساخت این لامپ بر آن مهتابی نام نهادند.
در شب هایی که آسمان به طور کامل صاف و پاک است تصویری که از ماه می بینیم بسیار شفاف می باشد حال اگر هنگام فراهم بودن این شرایط ماه کامل باشد حتی می توان گودال های سطح ماه را دید که به صورت لکه هایی محو و گاه پررنگ بر سطح نورانی و سفید ماه دیده می شوند. این وضعیت گاه تصویر جالبی را برای ذهن خلاق انسان می سازد به گونه ای که می توان بعد از مدتی خیره شدن به آن تصویر اشخاص و افراد آشنا یا مشهور را در آن دید و با هر بار انجام دادن این کار ذوق کرد و کلی خندید. خلاصه ماه در زندگی روزانه بشر بسیار تاثیر می گذارد.
از گذشته های دور اما عده ای نگاه متفاوتی به ماه داشتند و می خواستند بدانند در آن چه خبر است و این قمر مهربان در خود چه دارد؟ یک راست می رویم سراغ اصل مطلب یعنی وقتی ناسا تصمیم گرفت طبق برنامه هایش در یازدهمین سفر آپولو به ماه،انسان را نیز بفرستد. در سال ۱۹۶۹ فضاپیمای آپولو۱۱ بر سطح ماه فرود آمد که دو سرنشین داشت. این نیل آرمسترانگ بود که پیش از تمام مردم کره زمین اولین نفری بود که پای بر خاک ماه گذاشت تا اینچنین آغازگر سفر انسان در کهکشان باشند و حکم پیروزی آمریکا در رقابت سفر به ماه در برابر شوروی را صادر کند. این سفرها تا سال۱۹۷۵ ادامه داشت و فضاپیمای آپولو۱۷ هفتمین سفر انسان به ماه و آخرین آن نیز بود و یوجین سرنان آخرین انسانی بود که در ماه قدم زده است.
جالب است بدانید سرنشینان آپولو۱۱ در ماه چه چیزهایی را جا گذاشتند، آن ها علاوه بر پرچم آمریکا و ناسا، دو خوشه طلایی گندم که در عصر باستان به معنای صلح بوده است و همچنین دیسکی صوتی حاوی پیام صلح ۷۳ رهبر جهان را در ماه جا گذاشتند تا این سوال به وجود بیاید قرار بود چه کسانی این پیام ها را دریافت کنند؟
این ماهی که هر شب در آسمان ما خــودنمایی می کند و دور ما می چرخد ویژگی هایی دارد که در ماه هیچ سیاره دیگری پیدا نمی شود. بارز ترین ویژگی ماه اندازه آن است که بزرگتر از آن چیزی است که باید باشد تقریبا۵۰ برابر بزرگتر. ویژگی بعدی این است که این ماه بزرگ نسبت به سیاره ما در زمین در فاصله ای بسیار نزدیک در حال گردش است و البته همین مدار مدور نیز تنها مختص به ماه زمین است. جالب است بدانید که ما در تمام طول تاریخ تنها یک سمت ماه را دیده ایم و هیچ گاه سمت تاریک و پشت به زمین را ندیده ایم که دمای آن بخش تاریک منفی ۱۱۷ درجه سانتی گراد است دقیقا برعکس نیمه روشن.جالب تر اینکه قطر ماه ۴۰۰ بار کوچک تر از قطر خورشید است اما می تواند آن را جوری بپوشاند که در روی زمین خورشید ناپدید شود چرا که به شکلی باور نکردنی فاصله خورشید تا ماه ۴۰۰ بار دورتر از فاصله ی خورشید تا زمین است.ماه به این دلیل که جو ندارد همواره مورد حمله شهاب سنگ ها قرار می گیردو سطح آن پر از گودال هایی است که از این برخورد ها ایجاد شده است.
وقتی که این گودال ها مورد بررسی قرار گرفت معلوم شد که همه آن ها از یک عمق مشخصـی پایین تر نرفته اند و کف آن ها به جای آنکه مقعر باشد برآمده است که دانشمندان به این نتیجه رسیدند زیر خاک ماه لایه های سخت و محکمی وجود دارد و ماه باید یک سیاره بسیار محکم باشد.
آپولو۱۰ فضاپیمایی بود که برای ماه تنـــها یک ماه نشین همراه خود داشت و انسانی را با خود به ماه نمی برد. در مکان مناسب ماه نشین برای فرود بر سطح ماه از فضاپیما جدا شد. در هنگام برخورد ماه نشین با سطح ماه اتفاق عجیبی رخ داد و از ماه تا یک ساعت صدایی شبیه به ناقوس کلیســـــا به گوش می رسید اتفاقی که همه را متعجب کرد. این فرایند را بعدها با یک ماه نشین سنگین تر امتحان کردند. وقتی ماه نشین در نزدیکی یه لرزه نگاری که از قبل آنجا کار گذاشنه بودند فرود آمد نتیجه عجیب تر از قبل بود، ماه نزدیک به ۳ ساعت صدا می داد و تا عمق ۲۵ مایلی به مدت بیست دقیقه می لرزید.حاصل این اتفاق فقط یک نتیجه بود و آن هم اینکه ماه تو خالی است که البته ناسا هیچگاه این حرف را نمی پذیرد و می گوید بر اساس علم سیاره توخالی وجود ندارد.به گذشته های دور بر می گردیم تا بتوانیم نکات عجیب تری بیان کنیم در کتاب مقدس زولوها، ابرانی ها و کتاب بعضی نویسنده های یونانی از زمان هایی حرف زده شده که ماه در آسمان زمین وجود نداشته است و بعد توضیح می دهند که ماه به اینجا آورده شد خوب توجه کنید نمی گویند آفریده شد می گویند آورده شد که اعتقاد برخی دانشمندان نیز همین است.
اینک سوالات بسیاری مطرح می شود که ماه واقعا اتفاقی این ویژگی های بسیار خاص و دقیق را داراست؟چرا ماه همیشه تنها یک روی رو به زمین دارد و در سمت تاریک آن چه خبر است؟آیا کسانی در آنجا زندگی می کنند؟در ماه چه اتفاقی افتاد که ۴۲ سال است هیچکس به آنجا و همچنین خارج از مدار زمین نمی رود؟
ناسا تا هر جا که می خواهد می تواند تکذیب کند و پاسخ های سطحی بدهد اما آنچه به واقعیت و نظر یکسری دانشمندان نزدیک تر می باشد این است که در تمام این امورات دستی هوشمند در کار است و تمام این شرایط را کنترل می کند و سال های بسیار زیادی است که در آن سوی ماه جای گرفته و ما را رصد می کنند.حتی عده ای معتقدند ماه سفینه ای است که در درون این کره و بخش تاریک آن قرار گرفته و ظاهر آن پوششی برای مخفی کردن این واقعیت است.بسیار محتمل است که فرازمینی ها در جواب پیام های ناسا بسیار محکم،جدی و تهدیدآمیز برخورد کرده باشد که با وجود توانایی و رقابت جدی چندین کشور،دیگر کسی جرات سفر به ماه را پیدا نکرده است.
جالب است بدانید آنچه تاثیر واقعی ماه بر زمین می دانیم این است که ماه نقش تثبیت کننده ای برای زمین دارد.اگر ماه نباشد شیب زمین متفاوت از امروز است،زمین قطب های جغرافیایی اش را گــم می کند و اینکه در نبود ماه ما فصـل ها را از دست می دهیم و این یعنی اگر نگوییم حیات در کره ما از بین می رود باید بگوییم حیات در زمین بسیار دشوار می شود.حالا در کنار ویژگی های قبلی ماه تضمین کننده بودن برای حیات نیز این موضوع را پیچیده تر می کند.حال تصورش را بکنید که میلیون ها سال است حیات و تکامل ما توسط فرازمینی ها بررسی می شود و در این فرایند تاثیر جدی دارند.
اکنون می توان بسیاری از آثار باستانی را مورد بررسی قرار داد تا هزاران هزار بار رد پای فرازمینی ها را در تاریخ مان را پیدا کنیم و تمام تصورات ماورایی را به آن ها نسبت دهیم.همچنین بسیاری از رویدادهای این روزها را نیز اگر مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که دستی هوشمند و فرازمینی درکار است.پدیده ای مثل صداهایی که جدیدا در آسمان بعضی شهرهای ایران و کشورهایی نظیر سوئد،سوئیس،ایتالیا،استرالیا،کانادا،آمریکا و … شنیده می شود صداهایی بسیار ترسناک و مهیب که تن هر کسی را به لرزه در می آورد و این بار واضح تر و ملموس تر از گذشته این را القا می کند که خبری در راه است و واقعه ای نزدیک و هزار سوال را به ذهن متبادر می کند.البته همچنان ناسا پاسخ های سطحی می دهد و این صداها را به خاطر برخورد ابرها در ارتفاع زیاد با هم و با باقی مانده طوفان های خورشیدی می دانداما خب چرا این صداها فقط در ۵۰ سال اخیر شنیده شده است و چرا در آسمان های صاف و بدون ابر هم شنیده می شود؟با توجه به اینکه ناسا یک سازمان بین المللی نیست و در اصل اداره کل ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده می باشد و طبیعی است در حفظ و حراست اطلاعات و امنیت این کشور تلاش کند.دیگر بگذریم از نظراتی نظیر اینکه این ها صدای دستگاه جوشکاری است و فیلم ها کذب هستند چرا که گزارشات مردمی بیشمارند.
اینکه ما در کهکشانی به این عظمت تنها نیستیم تصور عجیبی نیست و می توان با دلایل بسیار آن را تایید کرد.از همه مهم تر یافتن موقعیت ما در این منظومه و کهکشان است تا بدانیم با چه کسانی رو به رو هستیم.البته در این باره همه در حال تلاش هستند ناسا دهه های آینده و روسیه سال ۲۰۳۱ را برای ملاقات با فرازمینی ها تعیین کرده اند.
هیچوقت نمی توان گفت فرازمینی ها دوست هستند یا دشمن؟!چرا که آن ها از ابتدای تاریخ تا به امروز نقش تثبیت کننده ای برای زمین داشته اند و خواهان حفظ بشریت بوده اند اما نظریه هایی مانند ارابه ی خدایان و نظریه پردازان فضانوردان باستانی ما را به موجوداتی آزمایشگاهی تشبیه کرده اند که در مجموع همه این حرف ها تخیل به نظر می رسد چرا که هنوز علم جواب روشنی به آن ها نداده است جوابی که دیر یا زود داده خواهد شد مثل پرواز انسان،رفتن به زیر دنیا،مثل تولید برق و بسیاری دیگر که در ابتدا تخیلی تصور می شدند.اما باید آماده شد چرا که این برخورد اجتناب ناپذیر است و امکان دارد آن ها از ما خشن تر باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.