خانه » پیشنهاد سردبیر » زندگی در «مه آلودگی»

زندگی در «مه آلودگی»

چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱  شماره ۱۶۶۹

وقایع استان در گفت و گو با رئیس اداره پایش و آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان مرکزی به بررسی وضعیت آلودگی هوا در این روزها پرداخته است

زهرا مدنی: مسئله آلودگی هوا این روزها باعث نگرانی مردم شده، به دنبال بارش های اخیر مه گرفتگی هایی در سطح شهر پدید آمده که پیدا نیست تنها از سرما است یا ناشی از آلودگی، رضا مرادی معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی مه‌گرفتگی و بارش برف را پدیده غالب هواشناسی استان در روزهای آتی پیش بینی کرده است. به گفته وی به‌دلیل وجود رطوبت کافی و سرمای هوا، پدیده مه در مناطق مستعد موجب کاهش دید افقی در برخی ساعات بویژه ساعات سرد شبانه روز می‌شود، رئیس اداره پایش و آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان مرکزی نیز با تایید این خبر اظهار می کند که مه گرفتگی ناشی از برودت سرما است اما با توجه به اینکه از ساعات اولیه صبح پدیده وارونگی دما در سطح شهر رخ داده ممکن است غلظت آلاینده ها تا اواخر هفته روزهای آلوده دیگری را برای مردم رقم بزند.
زمستان ها پدیده اینورژن در شهرهای بزرگ تشدید آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت. پایش ها نشان می دهد که تعداد روزهای آلوده در اراک از ۱۰۰ روز هم بیشتر شده که کارشناسان عوامل موثر در این اتفاق در نیمه نخست سال را ریزگردها و در نیمه دوم سال را مازوت سوزی نیروگاه عنوان کرده اند. سال گذشته نیروگاه شازند از ۲۷ آذرماه مشغول استفاده از سوخت مازوت شد که گوگرد ناشی از این سوخت مستقیم بر سر اراکی ها فرود آمد و در نهایت سال ۱۴۰۰، پرونده آلودگی هوا با ۱۶۵ روز ناسالم بسته شد. امسال نیروگاه پا را فراتر گذاشت و از ۲۰ آبانماه مشغول مازوت سوزی شد که تاثیر مستقیم آن بر کیفیت هوا بر هیچ کس پوشیده نیست و مسلما پدیده های جوی چون وارونگی هوا در زمستان این وضعیت را تشدید خواهد نمود.
علیرضا محرابیان رئیس اداره پایش و آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار کرد: مه گرفتگی هوا ناشی از سرما است اما یکی از ایستگاه های پایش آلودگی در خیابان میرزای شیرازی شاخص ۱۳۶را نشان می دهد که بالاتر از میزان استاندارد و ناسالم برای گروه های حساس است، از صبح امروز وارونگی اتفاق افتاده و ممکن است تا فردا با انباشت آلاینده ها مواجه باشیم.
وی ادامه داد: تا کنون ۱۱۲ روز آلوده در شهر اراک داشته ایم که در شش ماه نخست سال آلودگی هوا ناشی از ریزگردها بوده که بالاترین شاخص آن ۳۱۱ است که وضعیت خطرناک به شمار می رود. در نیمه دوم سال هم در دی ماه شاخص آلودگی که به صورت عمده ناشی از دی اکسید گوگرد می باشد در بالاترین میزان خود به ۲۴۰ رسیده است.
محرابیان گفت: در نیمه اول سال در تعداد روزهای آلاینده نسبت به سال های گذشته کاهش داشته ایم اما این به معنی آن نیست که آلودگی صنایع کاهش یافته چرا که عمده ترین علت آلودگی در شش ماه اول سال ناشی از ریزگردها است و در نیمه دوم سال آلودگی ناشی از صنایع و ترافیک افزایش پیدا کرده است.
رئیس اداره پایش و آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح جامع آلودگی هوا که به تازگی بروزرسانی شده دود ناشی از ترافیک و خودروها ۵۷ درصد از آلودگی را تشکیل می دهد و ۴۷درصد از آن ناشی از دود صنایع است، در این میان در ۱۷ روز از سال دی اکسید گوگرد آلاینده مسئول بوده که نشانگر تاثیر مازوت سوزی نیروگاه در آلودگی هوای شهر است.
محرابیان توضیح داد: طرح جامع آلودگی هوا هم بروزرسانی شده و راهکارهای آن مشخص و برای استاندار و رئیس سازمان محیط زیست ارسال گردیده تا بودجه های لازم برای اجرای آن در هیات وزیران پیگیری و تامین شود. این طرح شامل ۳۹ راهکار می شود که در صورت اجرایی شدن تا بیش از ۷۰ درصد کاهش در آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت.
وی در پایان اشاره کرد: طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی اقدام نیروگاه تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می شود و اداره کل محیط زیست استان وضعیت آلودگی را به دادستان شازند و اراک ارسال کرده و طبق ماده ۱۲ قانون هوای پاک برای پلمب این واحد باید وزیر نیرو، وزیر نفت، رئیس سازمان محیط زیست و استاندار تشکیل جلسه دهند و دستور توقف فعالیت واحدهایی که تهدید ملی منطقه ای دارند را صادر کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.