خانه » جدیدترین » زنان استان مرکزی در رتبه هشتم ثبت نام نامزدهای مجلس

زنان استان مرکزی در رتبه هشتم ثبت نام نامزدهای مجلس

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴      شماره ۳۲۲

گروه سیاسی- وقایع استان:

استان مرکزی پس از تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، خوزستان و البرز بیشترین میزان ثبت نام کنندگان زن در مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص داده است و در رتبه هشتم حضور زنان در کاندیداتوری این دوره از انتخابات قرار گرفته است.
در مهلت قانونی هفت روزه ثبت نام در مجموع در استان مرکزی ۴۰ نفر زن برای شرکت در رقابت های انتخاباتی مجلس در استان مرکزی نام نویسی کردند که این میزان در مقایسه با نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی که ۱۰ نفر زن برای رقابت در شش حوزه انتخابیه استان مرکزی شرکت کرده بودند چهار برابر شده است.
از ۴۰ نامزد زن ثبت نامی، در حوزه انتخابیه «اراک، کمیجان و خنداب» ۲۴ نفر ، در حوزه «تفرش، آشتیان و فراهان» سه نفر ، در حوزه «محلات و دلیجان» چهار نفر ، از حوزه «ساوه و زرندیه» چهار نفر ، از حوزه شازند سه نفر و از خمین نیز دو نفر ثبت نام کرده اند.
که بیشترین تراکم نام نویسی از نامزدهای زن در حوزه های انتخابیه « اراک، کمیجان و خنداب» و کمترین آن در حوزه انتخابیه خمین بوده است.
رشد حضور بانوان در ثبت نام مجلس
آمار نهایی ثبت نام کنندگان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری علاوه بر رکوردی که در زمینه تعداد ثبت نام کنندگان برجا گذاشت،‌ رکورد حضور زنان به عنوان کاندیداهای بالقوه این دو مجلس را شکست.
ثبت نام ۱۶ نفر از زنان در انتخابات مجلس خبرگان و حضور هزار و ۲۳۴ زن در میان خیل ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفری ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس دهم رخدادی است که از خیز بلند زنان برای حضور بیشتر در نهادهای تقنینی و نظارتی کشور خبر می‌دهد.
این خیزش در حالی است که تا این لحظه در مجلس خبرگان رهبری سابقه‌ای از حضور زنان وجود نداشته است و وضع حضور زنان در مجلس شورا نیز چه برمبنای کمیت و چه به لحاظ کیفیت چندان مطلوب ارزیابی نمی‌شود، زیرا در حالی که معدل حضور زنان در مجالس قانونگذاری دنیا حدود ۲۳ درصد است، ایران در دوره اخیر مجلس خود شاهد حضور تنها ۹ زن در میان ۲۹۵ نماینده (در حدود ۳ درصد) است و از این حیث براساس آمار سال ۲۰۱۵ بانک جهانی در بین ۱۹۰ کشور دنیا به همراه دو کشور برزیل و لبنان رتبه ۱۳۴ را دارد.
این وضع در ادوار گذشته مجلس نیز به همین منوال بوده است. چنان‌که در مجلس پنجم به عنوان رکوددار حضور زنان با داشتن ۱۴ نماینده زن، فقط حدود ۵ درصد کرسی‌ها به زنان اختصاص داشت. وضعی که اگرچه به نسبت مجالس گذشته نشان از رشد حضور زنان در نهاد تقنینی کشور داشت اما در مجالس بعدی روندی نزولی به خود گرفت.
تا آنجا که این تعداد از ۱۳ نماینده زن در مجالس ششم و هفتم به ۸ و ۹ نماینده در مجالس هشتم و نهم رسید. روندی که به نوعی درمورد ثبت نام کنندگان زن نیز تکرار شد. چنان که رشد ملایم تمایل زنان به کاندیداتوری در انتخابات مجلس که در انتخابات مجلس هشتم به حضور ۵۹۰ زن در میان ۷ هزار و ۱۶۸ ثبت نام کننده رسیده بود در انتخابات مجلس نهم به عدد ۴۲۸ زن در میان ۵ هزار و ۴۰۵ ثبت نام کننده تنزل پیدا کرد. این در حالی بود که در قانون اساسی منعی برای حضور زنان به عنوان کاندیدا در انتخابات مجالس شورا و خبرگان وجود نداشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.