خانه » جدیدترین » زمستان اراک چگونه گذشت؟

زمستان اراک چگونه گذشت؟

سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱  شماره ۱۶۸۷

فاطمه چاپاری: شهروندان اراکی امسال زمستان متفاوتی را تجربه کردند که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بود؛ کاهش محسوس دما و حجم بالای بارش‌ها مدیران شهری را با چالش‌های جدی برای خدمات‌رسانی بهینه و کسب رضایت شهروندان مواجه کرد.
پشت سر گذاشتن زمستان با کارنامه موفق برای مدیران شهری آزمون بزرگی است، مدیریت شهری با آغاز فصل زمستان از آمادگی نیروهای مجموعه شهرداری برای ساماندهی معابر در روزهای برفی و بارانی سال خبر می‌دهد، با این وجود همه ساله کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد.
امسال و همزمان با بارش سنگین برف، عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی در سطح شهرها بیشتر از هر سال مورد انتقاد شهروندان و جایگاه مجادلات فراوان بود.
مدیران شهری گلایه دارند که فعالیت شبانه‌روزی نیروهای شهرداری مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد. آنها معتقد هستند با نیروها و ماشین‌آلات محدود شهرداری نمی‌توان برف جلوی تک‌تک منازل را پاک‌سازی کرد و شهروندان باید در این زمینه یاری‌گر شهرداری باشند.
مدیریت شهری اراک در بارش‌های اخیر همانند بسیاری دیگر از شهرهای کشور با چالش‌ها و انتقاداتی در زمینه خدمات‌رسانی مواجه بود که عملکرد مدیران شهری را نقد می‌کرد؛ به محض آغاز بارش‌ها شهردار و معاون خدمات شهری شهرداری از برف‌روبی معابر اصلی شهر خبر دادند، اما حرفی از پاک‌سازی کوچه پس‌کوچه‌ها، پیاده‌روها و معابر صعب‌العبور شهر به میان نیامد که نتیجه آن یخ‌زدگی معابر در روزهای بعدی بود.
خدمات در تمام نقاط شهر عادلانه توزیع شود
شهروندان اراکی می‌گویند شهرداری در عوض انجام وظایف خود از شهروندان عوارض دریافت می‌کند و به عنوان یک نهاد خدمات‌رسان در برابر سلامت عمومی ساکنان شهر و ارائه خدمات عادلانه در تمام مناطق شهری مسئول است، مسئولیتی که به دلایلی همچون نداشتن تعامل مناسب با دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان و بی‌توجهی به مطالبه‌های شهروندی ایفا نمی‌شود و با بهانه‌هایی مانند کمبود نیرو یا ماشین‌آلات توجیه می‌شود.
شادی رحیمی، یکی از کارکنان مرکز بهداشت شهر اراک می‌گوید: مرکز بهداشت جایی است که افراد سالمند، کودکان و زنان باردار به آن مراجعه می‌کنند و انتظار می‌رود مدیران شهری توجهی بیشتری به این‌گونه مکان‌ها داشته باشند، مقابل این مرکز یخ زدگی به نحوی بود که بارها شاهد زمین خوردن مراجعان بودیم.
وی ادامه می‌دهد: این موضوع چندان پیچیده نیست، همان‌طور که جلوی مدارس سرعت‌گیر و تابلوی عبور اطفال از خیابان نصب می‌شود یا همان‌طور که باید رمپ و دیگر مناسب‌سازی‌ها در نقاط مختلف شهر برای معلولان در نظر گرفته شود، لازم است در مواقعی این چنینی نیز حداقل در نزدیکی مکان‌هایی مانند مراکز بهداشت، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و محل‌های پررفت‌وآمد شهر پاک‌سازی و برف‌روبی انجام شود تا شاهد یخ‌زدگی‌های فجیع که عبور و مرور شهروندان را دچار مشکل می‌کند، نباشیم.
رعنا اسدی، یکی از شهروندان ساکن در کوی کوثر خاطرنشان می‌کند: شهرداری تنها خیابان اصلی را برف‌روبی کرد، اما کوچه پس‌کوچه‌های شیب‌دار که به مجتمع ما راه دارد برف‌روبی نشد هر چند نمک‌پاشی در کوچه‌ها انجام شد، اما کافی نبود.
وی تاکید می‌کند: یخ‌زدگی در کوچه ما به نحوی بود که راه رفتن در آن را دشوار می‌کرد؛ تلاش‌های شبانه‌روزی شهرداری نباید به روزهای نخست بارش محدود شود و پس از قطع بارش‌ها نیز باید اقدامات جهت پاکسازی معابر ادامه پیدا کند.
علی سعیدی، از دیگر شهروندان اراکی ساکن در هسته مرکزی شهر تصریح می‌کند: کوچه‌ها و خیابان‌های مرکز شهر همواره مشکلات خودش را دارد، در روزهای برفی اخیر نیز یخ‌زدگی در کوچه‌های مرکز شهر به نحوی بود که امکان عبور و مرور خودروها در معابر وجود نداشت و همه شهروندان از خیابان اصلی شهر که به میدان دارایی منتهی می‌شود، تردد می‌کردند.
وی اضافه می‌کند: این خیابان که در روزهای دیگر به طور کامل خلوت بود، در زمان بارش برف و پس از آن ترافیک سنگینی داشت و سر و صدای خودروها باعث آزار و اذیت ساکنان شده بود.
این شهروند اراکی اظهار می‌کند: شهروندان برف انباشته شده بر بام‌هایشان را در کوچه‌ها ریختند که باعث بدتر شدن وضعیت و یخ‌زدگی‌ها معابر شد.
سمانه خلجی، یکی از ساکنان شهرک ولی‌عصر (عج) نیز تاکید می‌کند: خانه‌های این منطقه همه پلکانی ساخته شده است، با آغاز فصل سرما و بارش برف و باران مشکلات زیادی داریم، چراکه برف و باران روی مسیر شیب و خانه‌هایی قرار می‌گیرد که استحکام زیادی ندارد، در حالی که بسیاری از این خانه‌ها را به دلیل نداشتن سند نمی‌توان تعمیر کرد و شهرداری هم مجوز تعمیر نمی‌دهد.

شریان‌های اصلی شهر در اولویت برف‌روبی قرار گرفت
در همین پیوند علیرضا کریمی، شهردار اراک می‌گوید: طی بارش‌های اخیر در شهر اراک، ۳۳ هزار کیلومتر از معابر شهری توسط شش دستگاه گریدر، شش دستگاه نمک‌پاش مکانیزه، ۲۶ دستگاه کامیون، شش دستگاه دستگاه بیل بکهو، ۱۰ دستگاه باب‌کت، هشت دستگاه لودر برف‌روب و ۳۴ دستگاه خاور برف‌روبی نمک‌پاشی شده است.
وی ادامه می‌دهد: همزمان با هشدار هواشناسی مبنی بر بارش برف در شهر، نیروها و ماشین‌آلات شهرداری به حالت آماده‌باش درآمدند و با شدت گرفتن بارش‌ها عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی معابر را آغاز کردند.
شهردار اراک تصریح می‌کند: در بارش‌های اخیر برف در شهر اراک، ۳۳ هزار کیلومتر از معابر شهری توسط ۹۶ دستگاه از ماشین‌آلات و تجهیزات زمستانه متعلق به شهرداری و استیجاری و ۵۰۰ نیروی خدمات شهری سازمان مدیریت پسماند برف‌روبی و نمک‌پاشی شد.
کریمی با اشاره به یخ‌زدگی بعضی از معابر شهر، اضافه می‌کند: با توجه به حجم گسترده معابر شهری، در وهله نخست معابر درجه یک و شریان‌های اصلی شهر برف‌روبی شد، سپس عملیات برف‌روبی معابر درجه دو و سه شهر نیز در دستور کار قرار گرفت.

کارکنان ۱۳۷ شبانه‌روز آماده پاسخگویی به مشکلات شهروندان هستند
علیرضا بیاتیان، معاون خدمات شهری شهرداری اراک می‌گوید: ایجاد ساختاری مشخص و وحدت رویه در شهرداری موجب ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان هنگام بارش نزولات آسمانی می‌شود، از این‌رو در سال جاری با برگزاری ستاد زمستانه در پایگاه مدیریت بحران شهرداری اراک وظایف تک‌تک سازمان‌ها و معاونت‌های زیرمجموعه شهرداری ابلاغ شد و نیروهای این مراکز در آمادگی کامل به سر می‌بردند.
وی ادامه می‌دهد: در این جلسات علاوه بر تعیین شیفت و نیروهای جایگزین، وضعیت تمام پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح بررسی و تجهیزات مورد نیاز تأمین شد.
معاون خدمات شهری شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: مقرر کردیم شهرداری‌های مناطق و سازمان‌ها درخواست‌های خود در زمینه مواجهه با فصل سرد را به معاونت خدمات شهری اعلام کنند.
بیاتیان با اشاره به آماده‌سازی بیمارستان‌ها، مساجد و آرامستان‌ها برای استفاده عموم در زمان بارش برف، تصریح می‌کند: سازمان فرهنگی شهرداری به منظور افزایش سطح آگاهی شهروندان در فصل سرد سال اقداماتی را انجام داده و معاونت امور زیربنایی جهت رفع نقایص احتمالی جداول مانع از آب‌گرفتگی بسیاری از نقاط شهر شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری اراک تاکید می‌کند: کارکنان ۱۳۷ که زیرمجموعه واحد ایست و بازرسی هستند، در مواقع بارش برف و باران به صورت شبانه‌روزی در دو شیفت آماده پاسخگویی به مشکلات شهروندان خواهند بود و مردم می‌توانند مطالبه‌ها و انتقادات خود از عملکرد نیروهای شهرداری را به این مجموعه منتقل کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.