خانه » پیشنهاد سردبیر » رییس کمیته مچ اندازی استان مرکزی از وضعیت این رشته در استان می گوید/یک زورآزمایی کم هزینه

رییس کمیته مچ اندازی استان مرکزی از وضعیت این رشته در استان می گوید/یک زورآزمایی کم هزینه

یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵ شماره ۵۲۹
وقایع استان: مچ اندازی از ورزشهایی است که چند سالی است با اقبال خوبی در میان جوانان کشور خصوصا آنها که تمایل زیادی به ورزش بدنسازی دارند روبرو شده است و استعداد های خوبی در این رشته ورزشی رخ نشان داده اند. کمیته مچ اندازی استان مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و چند سالی است برنامه های مدون و منظمی برای یافتن و پرورش استعداد های این رشته در پیش گرفته است در این مطلب پای صحبت رییس کمیته مچ اندازی استان مرکزی آقای مسعود مولوی نشسته ایم تا بیشتر با برنامه ها و فعالیت های این کمیته آشنا شویم.
***
جناب آقای مولوی ابتدا خود را معرفی فرمائید و از سوابق ورزشی خود بگویید
اینجانب مسعود مولوی هستم بازنشسته استانداری استان مرکزی من در رشته های فوتبال دومیدانی و تکواندو فعالیت نموده و دارای عنوان و در حال حاضر هم داور ملی مچ اندازی کشور هم هستم و از سال ۱۳۸۶ با دریافت حکم ریاست این کمیته بمدت ۱۱ سال هست که توفیق خدمت در این رشته ورزشی را به جوانان استان دارم.
کمیته مچ اندازی زیر نظر کدام هیات اداره می شود و از سابقه این رشته ورزشی در کشور بفرمائید؟
این کمیته زیر نظر هیات بدنسازی و پرورش اندام استان اداره می شود و در مجموع از سال ۱۳۸۴ این رشته ورزشی در ایران شکل گرفته و مسابقات آن در شهرهای مختلف برگزار می گردد و هر ساله این مسابقات با نظم و ترتیب بهتری در حال برگزاری است. فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی کشور دیدگاه بسیار مثبتی به این رشته ورزشی دارد و در سطح جهانی مسابقات بسیار خوب و مهیجی در زمانبندی های منظم برگزار می شود و حتی زمزمه های مبنی بر قرارگرفتن این رشته ورزشی در میان رشته های المپیک وجود دارد. در این چند ساله در کشور ما هم خوشبختانه میزان استقبال و گرایش به این رشته ورزشی به طرز عجیبی رو به افزایش نهاده است. این ورزش همانطور که ورزشی کم هزینه محسوب می شود ورزش کم درآمدی نیز به حساب می آید.
آیا در سطح کشور آمار رسمی از ورزشکاران این رشته در دسترس می باشد و کلا این رشته ورزشکاران خاص خود را دارد؟
این رشته ورزشی مختص ورزشکارانی است که دارای بدن ورزیده باشند که بیشتر ورزشکاران رشته های بدنسازی و پرورش اندام در این رشته نیز حضور دارند همانطور که اشاره کردم از فاکتورهای اساسی این رشته ورزشی دارا بودن اندام ورزیده می باشد که بیشتر ورزشکاران این رشته در میان پرورش اندام کارها دیده می شوند البته این ورزش دارای تکنیک های خاصی می باشد که حتما ورزشکاران باید زیر نظر مربیان این تکنیک ها را فرا بگیرند.آمار رسمی از تعداد ورزشکاران این رشته در دسترس نمی باشد و در حال حاضر استانهایی همچون لرستان، گلستان، اصفهان، آذربایجان شرق و تهران در این رشته حرف اول را می زنند و در این رشته ورزشکاران زیادی دارند چون علاقه زیادی در میان جوانان این استان به این ورزش وجود دارد.
مسابقات این رشته ورزشی در چه زمانبندی هایی برگزار می گردد و چه رده های سنی را شامل می گردد؟
این رشته ورزشی در ۴ رده سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان در ایران فعال است که تا کنون فقط در رده سنی بزرگسالان در ایران توانسته ایم این مسابقات را برگزار کنیم که البته مسابقات مخصوص جانبازان نیز برگزار می شود. هر ساله دو بار این مسابقات در کشور برپا می شود و هر دوره میزان استقبال از این مسابقات رو به افزایش است.
در استان مرکزی این مسابقات چگونه برگزار می شود؟
تاکنون در استان مرکزی مسابقات بصورت منظم برگزار شده و توانستیم این مسابقات را در رده های مختلف و در زمانبندی های منظمی برگزار کنیم و در هر دوره شاهد ظهور استعداد های خوبی در این رشته ورزشی هستیم در حال حاضر مشکل نبود اسپانسر در استان مرکزی مشکل اصلی این رشته می باشد و اگر اسپانسری آماده حمایت باشد مسابقات را در سطح خوب برگزار خواهیم کرد حتی اگر اسپانسری بیابیم سازماندهی برگزاری مسابقات کشوری از عهده این کمیته در استان مرکزی بر می آید.
این کمیته دارای سالن منحصر بفردی برای این رشته ورزشی می باشد؟
خیر این رشته سالن و یا مکان خاصی برای تمرین ورزشکاران ندارد و هر باشگاه بدنسازی با قرار دادن یک میز استاندارد برای این ورزش کم هزینه می تواند در باشگاه خود به پرورش استعداد های این رشته ورزشی اقدام نماید. در اراک هم نزدیک به ۵۰ باشگاه بدنسازی وجود دارد که این باشگاه ها از سوی کمیته موظف شدند که این میز را بر پا نمایند و پذیرای علاقمندان این رشته ورزشی باشند. قهرمان های این رشته ورزشی اکثرا در شهر اراک فعال هستند و تقریبا در تمامی مسابقاتی که برگزار شده است این ورزشکاران اراکی بوده اند که عنوان های برتر را بدست آورده اند.
استعداد های این رشته ورزشی چگونه شناسایی می شوند؟
با حضور ورزشکاران این رشته در سالن ها و ابراز تمایل به حضور در این رشته کمیته مچ اندازی نسبت به شناسایی و ساماندهی این عزیزان اقدام نموده و مراحل جذب و معرفی این عزیزان به قهرمانهایی که عنوان دارا هستند جهت فراگیری تکنیک ها را انجام می شود.
متاسفانه قهرمان هایی که در این رشته ظهور می کنند فقط در زمان های مسابقات حضور پیدا می کنند و در فواصل زمانی بین مسابقات اثری از این عزیزان یافته نمی شود و این هم به دلیل نبود اسپانسر اتفاق می افتد که نمی توانیم ورزشکاران را بخوبی همیشه آماده نگه داریم.
آیا در این رشته برنامه ای برای بانوان هم در نظر گرفته شده است؟
بله همین امسال در روزهای ۸ و ۹ بهمن ماه یک دوره کلاس داوری در این رشته برای خانم ها برگزار شد که حدود ۱۵۰ نفر شرکت کننده داشت که ۴ نفر هم از استان مرکزی در این دوره شرکت کردند و ان شالله سال آینده مسابقات این رشته ورزشی در سطح خوبی مختص بانوان برگزار خواهد شد.
و سخن پایانی
جا داره در پایان صحبت هایم تشکر ویژه ای داشته باشم از دکتر امیری رییس هیات پرورش اندام استان مرکزی و همچنین جناب آقای جنید دبیر هیات بدنسازی و پرورش اندام، جناب آقای مهرداد آرین دبیر کمیته مچ اندازی استان، جناب اقای عسگری رییس کمیته آموزش استان، جناب آقای سپهرنیا دبیر کمیته آموزش استان و آقای عابدی روابط عمومی هیات بدنسازی و پرورش اندام استان که همیشه کمال همکاری و همراهی را با این کمیته داشته اند. همچنین بدینوسیله از تمامی علاقمندان این رشته ورزشی دعوت می نمایم با حضور در کمیته مچ اندازی نسبت به معرفی خود اقدام نمایند و تشکر ویژه از روزنامه وقایع استان که به معرفی ورزش های گمنام می پردازد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.