خانه » جدیدترین » ریتم کند اما امیدبخش

ریتم کند اما امیدبخش

سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰  شماره ۱۴۲۷

گزارش وقایع استان از روند واکسیناسیون کرونا بیماران خاص در استان مرکزی

ریتم کند اما امیدبخش

مریم رسولی

دو ماه پیش بود که به‌ طور رسمی اعلام شد بیماران خاص می‎توانند برای تزریق واکسن به مراکز تعیین‌شده و بیمارستان‎هایی که به بیماران خاص، خدمات درمانی می‎دهند مراجعه کنند، اما در این مدت واکسیناسیون بیماران خاص به کندی صورت گرفته است.
در این باره وقایع استان با زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، نیره امیری مدیر انجمن خیریه اوتیسم رضوان، حمیدرضا امانی مدیر کانون هموفیلی استان مرکزی، غلامعباس امیری مدیر انجمن بیماران ام اس استان مرکزی و مرجان آخوندی مدیر روابط عمومی انجمن صرع استان مرکزی به گفتگو پرداخته است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: در خصوص تزریق واکسن، کلیه فرزندان و پرسنل مقیم خانه های کودکان و نوجوانان با توجه به تجمعی بودن مراکز در اولویت بوده و در لیست های درخواست واکسن لحاظ گردیده اند.
زهرا امینی افزود: اولویت بندی گروها جهت تزریق واکسن کرونا از اختیارات وزارت بهداشت می باشد و در حال حاضر با توجه به اولویت افراد بالای ۶۰ سال مستقر در مراکز نگهداری واکسینه شده اند و واکسیناسیون بیماران روانی مزمن و معلولین مستقر در مراکز نگهداری نیز در حال انجام می باشد.
وی اظهار کرد: تعداد ۳۸۶ دوز واکسن تا کنون به سالمندان و معلولین و بیماران و پرسنل مراکز تزریق صورت گرفته است.
مدیر انجمن خیریه اوتیسم رضوان نیز در این باره اظهار کرد: درحال حاضر ۱۶۰ نفر از مبتلایان به اوتیسم، عضو انجمن خیریه اوتیسم رضوان هستند که از این تعداد، ۲۴ نفر آنها بالای ۱۸ سال بوده و واکسینه شده اند.
نیره امیری افزود: به دلیل اینکه کودکان حاضر در مرکز زیر هجده سال هستند و فعلا نمی توانند واکسینه شوند از طرفى قادر به رعایت پروتکل هاى بهداشتى نیستند پرسنل حاضر در این مراکز بیش از دیگران در معرض ابتلا به کووید می باشند به همین دلیل به شدت پیگیر واکسینه کردن کارکنان دو مرکز اتیسم اراک هستیم.
وی در پایان با تاکید بر اینکه در استان مرکزی هرخانواده ای که کودک مبتلا به اوتیسم دارد، در انجمن خیریه اوتیسم رضوان ثبت نام کند، افزود: در شرایط فعلی تا جایی که در توان داریم خدماتی ازجمله توانبخشى رایگان، خدمات دارویى، پزشکى و پیراپزشکى رفاهى و تفریحى به اعضای انجمن ارائه می دهیم و در شرایطی مانند واکسن کرونا، انجمن طبق لیست های موجود عمل کرده و افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به اوتیسم در انجمن، واکسینه شده اند.
مدیر کانون هموفیلی استان مرکزی نیز به خبرنگار وقایع استان گفت: کانون هموفیلی ایران سازمانی غیر دولتی، غیر انتفاعی و خیریه بوده و عضو فدراسیون جهانی هموفیلی می باشد.
حمیدرضا امانی افزود: این کانون از سال ۱۳۴۶ با هدف ارتقاء کیفیت زندگی بیماران هموفیلی از طریق ارائه حمایت های دارویی، اجتماعی، آموزشی و حقوقی و… تاسیس شده و در حال فعالیت می باشد که در همین راستا نمایندگی کانون هموفیلی در استان مرکزی با شماره ثبت ۸۵۹ از استانداری مرکزی با موضوع فعالیت بهداشت و درمـــان از سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را آغاز نموده و در حال خدمت رسانی به بیماران استان مرکزی است.
وی تصریح کرد: بیماری هموفیلی یک بیماری خونی است و افرادی که مبتلا به بیماری هموفیلی هستند، برخی از فاکتورهای انعقادی در خون را ندارند و یا به مقدار بسیار کم در خون آنهــا تولید می شود و در نهایت آنها مجبورند این فاکتورها را خارج از بدن خود دریافت کنند، اگر این فاکتورها در بدن بیماران کم باشد دچار خونریزی شده و انعقاد خون در آن ها صورت نمی گیرد این خونریزی ها که بر اثر ضربات خیلی جزئی یا خود به خود صورت گرفته، ممکن است سبب ورم، درد و خونریزی در مفاصل گشته و به مرور زمان آن ها را دچار تخریب سازد.
امانی بیان کرد: واکسیناسیون بیماران هموفیلی در استان مرکزی از حدود یک ماه پیش برای بیماران بالای ۱۸ سال در مرکز درمانی بیمارستان امیرکبیر اراک آغاز شد و تعداد ۱۳۸ نفر از بیماران هموفیلی بالای ۱۸ سال سن دارند که از این تعداد ۵۹ نفر واکسن کرونا را دریافت نموده اند و لازم به ذکر است که تعداد ۲۹ نفر از بیماران نیز مرحله دوم واکسن را هم نیز دریافت کرده اند.
وی در پایان گفت: متاسفانه از زمان شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل و مسایل اقتصادی پیرامون آن، میزان کمک های مردمی کاهش چشمگیری نسبت به گذشته داشته و این درحالی است که هزینه بسیاری از امور درمانی چندین برابر شده است و با توجه به اینکه بسیاری از بیماران هموفیلی با توجه به شرایط بیماری از داشتن شغل مناسب محروم هستند و یا به شغل های آسیب پذیر و کم درآمد اشتغال دارند، این شرایط سخت برای بیماران و خانواده آنها بیشتر نمود دارد.
غلامعباس امیری مدیر انجمن بیماران ام اس استان مرکزی در این باره اظهار کرد: همانطور کــه می دانید بیماری ام اس جزو بیماری های خاص محسوب شده و تعداد بیماران ام اس در استان مرکزی بیش از ۲ هزار نفر می باشد.
وی افزود: حدود ۸۷ نفر از این تعداد به غیر از بیماری ام اس، به بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون و… مبتلا بوده که واکسینه شده اند و همچنین طی صحبتی که با واحد بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی اراک داشته ایم، مقرر شده طی چند روز آینده حدود هزارو پانصد نفر از بیماران ام اس واکسینه شوند و این آخرین اخباری است که در اختیار ما قرار داده شده است.
مدیر روابط عمومی انجمن صرع استان مرکزی نیز در این باره گفت: درحال حاضر ۱۶۰ بیمار مبتلا به صرع در استان مرکزی عضو انجمن هستند و همچنین و ۲۵ نفر هم طی دو ماه اخیر در انجمن ثبت نام کرده اند که درحال کارشناسی می باشند. وی تصریح کرد: این بیماری از لحاظ ظاهری قابل مشاهده نیست و متاسفانه بسیاری از این بیماران از بروز آن سرباز می زنند و آماری که ما در دست داریم طبق پرونده های ثبت شده در انجمن است.
مرجان آخوندی افزود: صرع یک بیماری غیر واگیر و یکی از چهار بیماری شایع سیستم اعصاب مرکزی است، تشنج در واقع حمله ناگهانی سیستم الکتریکی مغز بوده و تمام مغز دچار یک حمله ناگهانی می شود و همین امر می‌تواند اختلال یا کاهش هوشیاری و حرکات غیرطبیعی در بدن را ایجاد کند.
وی گفت: درخصوص واکسیناسیون، متاسفانه چون بیماری صرع جزو بیماری های خاص محسوب نمی شود، در الویت واکسیناسیون نیز قرار ندارد و طی صحبت هایی که با مرکز بهداشت استان داشتیم، اسم انجمن در لیست واکسن قرار دارد ولی چون سن بیماران صرع زیر سن ۴۰ سال است باید مانند مردم عادی و با رده سنی مردم عمومی واکسن دریافت کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.