خانه » پیشنهاد سردبیر » رونمایی از آلبوم «از او» به آهنگسازی «رضا کهریزی» در اراک با حضور «لوریس چکناواریان» رهبر ارکستر سمفونیک تهران/دیدار با خالق موسیقی

رونمایی از آلبوم «از او» به آهنگسازی «رضا کهریزی» در اراک با حضور «لوریس چکناواریان» رهبر ارکستر سمفونیک تهران/دیدار با خالق موسیقی

شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶  شماره ۷۹۷

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

مراسم رونمایی آلبوم «از او» به آهنگسازی «رضا کهریزی» با حضور «لوریس چکناواریان» رهبر ارکستر سمفونیک تهران در اراک برگزار شد. این آلبوم شامل کوارتت زهی شماره یک و دو ساخته هنرمند جوان اراکی است که هر کدام شامل سه بخش است. «علی صالحی پور» ویلن شماره یک و دو، «عمادرضا نکویی والا» ویولا و «سالار غفاریجویی» ویلن چلو را در این آلبوم نواخته اند. رضا کهریزی در سن دوازده سالگی یادگیری موسیقی را آغاز کرد و در سن ۱۸ سالگی مبانی آهنگسازی را به صورت جدی تحت نظر استاد الهامیان یاد گرفت. او بعد از گذراندن دوره آهنگسازی و فارغ التحصیلی از دانشکده موسیقی آهنگسازی کاربردی را با استاد مهران روحانی ادامه داد و از محضر اساتید چون لوریس چکناواریان و احمد پژمان بهره برد. در تیرماه سال ۹۴ ارکستر سمفونیک تونیک را با رهبری خودش بر روی صحنه برد و در آن کنسرت ۹ قطعه از آهنگ هایی که ساخته خودش بود اجرا شدند. کوارتت زهی شماره یک و شماره دو، یک کوارتت بادی چوبی، یک پوئم سمفونیک، یک اثر ارکسترال اپیزودیک چندین قطعه ارکسترال تک قسمتی و یک باله بر اساس داستان رودابه و زال شاهنامه فردوسی از جمله آثار اوست.

 موسیقی علمی باید مورد توجه باشد
لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک تهران که یکی از اساتید کهریزی است در مراسم رونمایی از این آلبوم در اراک گفت: خلق هر اثر هنری چه موسیقی، چه شعر، چه نقاشی و … را باید یک تولد دانست و آن را جشن گرفت.
وی ادامه داد: تاریخ نشان داده است آنچه یک شهر یا کشور را ماندگار می کند قدرت و ثروتش نیست بلکه این فرهنگ و هنر آن است که نامش را پرآوازه می کند بنابراین باید از هنرمندان حمایت کرد تا آنها کشور و شهرشان را به واسطه فرهنگ و هنرش به دنیا معرفی کنند.
چکناواریان ادامه داد: هنر موسیقی بسیار هنر سختی است و زمانی می تواند موفق و ماندگار باشد که تنها بر پایه حس نباشد بلکه علم موسیقی نیز در آن دیده شده باشد زیرا هنری که تنها نگاه حسی در آن جاری باشد خیلی زود به فراموشی سپرده می شود و لذت موقت دارد.
وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما موسیقی کلاسیک و علمی یا کم است و یا وجود ندارد. این یک واقعیت است موسیقی که علمی نیست نه می تواند با دنیا ارتباط برقرار کند و نه می تواند به جایگاهی برسد که مانند آثار بزرگانی چون بتهون، باخ و موتسارت چند صد سال دیگر همچنان مورد توجه باشد.
چکناواریان در مورد رضا کهریزی و آلبومش گفت: با وی سه سال پیش آشنا شدم با توجه به پشتکار زیاد و آثاری که نوشته و ساخته بود به این نتیجه رسیدم که در قبال استعداد و هنر او مسئولم و باید از او حمایت کنم.
وی افزود: برای من حضور در اراک یادآور خاطرات خوبی از ۶۶ سال پیش بود زمانی که به دعوت گروه کر ارامنه اراک برای اجرای برنامه به اینجا آمدم و حالا خوشحالم برای رونمایی از آلبوم یک جوان آینده دار به اراک آمده ام.
رهبر ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه نوشتن کوارتت یکی از سخت ترین سبک های موسیقی در دنیا است، ادامه داد: زمانی که کوارتت شماره دو او را شنیدم لذت بردم و اذعان دارم که این آهنگ ها به طور جدی با نگاه علمی ساخته شده اند و خوشحالم آهنگسازان جوانی داریم که موسیقی را علمی دنبال می کنند.
چکناوریان تاکید کرد: وقتی این کار را می شنویم قرار نیست که حتما ملودی بشنویم بلکه این یک موسیقی است که با فکر و علم خلق شده و باید با همین رویکرد گوش داده شود.
وی در حاشیه این مراسم در گفتگو با وقایع استان در پاسخ به این سوال که یکی از ویژگی های این آلبوم تلفیق رنگ و بوی شرقی به فضای کلاسیک بوده و آیا این نقطه قوت است یا ضعف گفت: یک هنرمند را نمی توان از جغرافیایی که در آن زندگی می کند و تاثیرپذیری اش از شرایط مختلف آن جدا کرد.
چکناواریان ادامه داد: به نظر من این روند درست و نقطه مثبتی است زیرا نشان می دهد که هنرمند داشته ها خود را در کنار زبان جهانی هنر قرار داده و به سبک و نگاه خود رسیده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا کار ارکسترال و موسیقی کلاسیک در کشور ما مخاطب دارد گفت: به نظر من هم موزیسین ها و هم مخاطب در این مسئله دخیل هستند باید مردم را با این نوع موسیقی آشنا کرد و اجراهای ارکستر سمفونیک درجه یک داشته باشیم تا مردم به شنیدن آن ترغیب شوند. این آهنگساز برجسته کشور اضافه کرد: وقتی موسیقی علمی کم اجرا شود مردم هم کم به دنبال آن می آیند البته مسئله موسیقی یک مسئله سلیقه ایست؛ ولی می توان از درون خانواده تربیت موسیقی را آغاز کرد و بعد به دنبال آن حمایت ها و برنامه ریزی های مسئولین دولتی مهم است.

 باید سواد شنیداری مخاطب را ارتقا داد
رضا کهریزی آهنگساز آلبوم «از او» نیز در این مراسم گفت: بدون شک نوشتن کوارتت در حال حاضر با کوارتت های یکصد یا دویست سال پیش تفاوت دارد و نگاه مدرن تاثیر خود را بر روی آن می گذارد در واقع باید آنچه از گذشته تاکنون در موسیقی رخ داده را حفظ و با توجه به شرایط کنونی خلاقیت را نیز در آن وارد کرد.
وی گفت: هم اکنون کوارتت به سمتی می رود که ممکن است به نظر بیاید ملودی از آن حذف شده است البته در ظاهر اینطور است؛ ولی در واقع ملودی حذف نشده بلکه تغییر شکل داده است.
کهریزی تصریح کرد: امروز دیگر شنیــدن موسیقی های بی کلام برای مخاطب ما سخت شده و یکی از علل این روند را باید در میان آن هایی جستجو کرد که ساز و کار انتشار و حمایت از موسیقی و رساندن آن به گوش مخاطب را بر عهده دارند.
این آهنگساز جوان اراکی گفت: به نظر می رسد رویکرد آن ها بیشتر موسیقی با کلام و پاپ است و همین موجب شده تا مخاطب از موسیقی جدی و کلاسیک دور شود. بهرحال متولیان و هنرمندان موسیقی در قبال مردم مسئول هستند زیرا ذائقه شنوایی آدم ها باید تربیت شود بنابراین هر خوراکی دهیم به همان سمت می رود.
وی نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با وقایع و در پاسخ به علت وجود تم شرقی در کارهایش گفت: ما بعنوان آهنگساز و موزیسین ایرانی مهم ترین رسالتمان ارتقا موسیقی منطقه مان است بنابراین در آثار من هم این مورد دیده می شود و تم شرقی در آن مستتر است.
کهریزی اضافه کرد: اگر قرار باشد همان موسیقی کلاسیک را فقط تکرار کرد که اتفاقی نیفتاده است زیرا بهترین های آن قبل تر از ما نوشته شده است بنابراین هدف و وظیفه ما این است که موسیقی خودمان را با تکنیک های موسیقی شناخته شده جهانی، بین المللی کرده و به دنیا معرفی کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که در برخی قطعات به نظر می رسد که روایتی در جریان است، افزود: موسیقی چه بدون کلام و چه با کلام تاویل پذیر است و هر فردی برداشت خودش را از آن دارد که ممکن است برداشت مخاطب و درکش از آن با آنچه در ذهن آهنگساز بوده خیلی تفاوت داشته باشد.
کهریزی ادامه داد: ما در باله، اپرا و موسیقی اپیزودیک باید روایت داشته باشیم؛ ولی قطعات سمفونیک، کوارتت زهی و سونات الزاما نباید روایتی داشته باشد می تواند آهنگساز این کار را کند و یا نکند.
وی در پاسخ به این سوال که گوش مخاطب ایرانی به طور ناخودآگاه به موسیقی تک خطی ایرانی عادت کرده در نتیجه چقدر برایش ایجاد هماهنگی و هارمونی برای نوشتن کوراتت با چنین ناخودآگاهی سخت بوده، افزود: برای خلق و شنیدن یک اثر کلاسیک و جدی باید تمرین کرد وقتی فقط موسیقی تک خطی شنیده ای نمی توانی با موسیقی پر از کنترپوان، هارمونی و ایمتاسیون ارتباط برقرار کنی بنابراین نیاز به سواد شنیداری است. از طرفی برای خلق یک اثر باید تحصیل کرده و فاکتورهای مختلف را آنالیز و گوش کرده باشی تا بتوانی اثر قابل تاملی ارائه دهی.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.