خانه » پیشنهاد سردبیر » روزگار صف و گرانی

روزگار صف و گرانی

یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ شماره ۱۴۰۸

بررسی وضعیت توزیع کالاهای اساسی در ماه رمضان در گفتگوی وقایع استان با مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی

روزگار صف و گرانی

زهرا مدنی

افزایش قیمت اقلام مختلف، شرایط سختی را برای بسیاری از مردم ایجاد کرده، به گونه ای که مردم در تامین برخی از کالاها و مایحتاج اساسی خود دچار مشکل شده اند و خیلی ها در این روزها منتظر هستند تا از گوشه ای به آن ها خبر برسد که کالایی خاص در محلی مشخص، ارزان تر از دیگر مراکز عرضه می شود، مساله ای که بارها باعث شلوغی و تشکیل صف های طولانی شده و در وضعیت بحرانی کرونا باعث دامن زدن به مشکلات شده است. به هر حال اگر مسئولان با هدف تعدیل شرایط بازار و در جهت رفاه عموم در قالب تنظیم بازار دست به توزیع کالاهایی با قیمتی پایین تر در مقاطع زمـانی خاص می زنند و در تلاش اند تا از این طریق راه حلی برای رفع مشکلات معشیتی مردم بیاندیشند بهتر است تمامی فاکتورها را در این خصوص در نظر گرفته و با رفع نقایص و مدد گرفتن از تجربه های قبلی با تامین کالا به میزان کافی و توزیع مدیریت شده از ایجـاد صف های طولانی آن هم در روزهای کرونایی جلوگیری کنند تا عملی که به عنوان یک مسکن برای وضعیت اقتصادی مردم تجویز شده به بحران شیوع کرونا دامن نزند.
وقایع استان در گفتگو با محمود نعمتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی و جعفر اصغری معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به بررسی وضعیت توزیع کالاهای اساسی مردم در ماه رمضان پرداخته است.
جعفر اصغری معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار وقایع گفت: بر اساس شرایط بازار و تصمیماتی که در سطح کلان کشور گرفته می شود و با توجه به ضرورت حفظ آرامش بازار در ماه رمضان در جهت رفاه شهروندان به خصوص اقشار آسیب پذیر جامعه تصمیماتی را در سطح ستاد تنظیم بازار کشور برای تامین برخی از کالاهای اساسی ازجمله شکر، روغن نباتی، گوشت قرمز و سایر کالاهای پرمصرف در این ماه مثل خرما گرفته شده که بر اساس همین تصمیمات سهمیه بندی کالاها برای استان ها از محل ذخایر موجود پیش بینی شده و به محض اینکه سهمیه استان مشخص شد، طی دو سه روز گذشته ستاد تنظیم بازار استان با حضور تمامی اعضا به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس برگزار شد که به دنبال آن مقرر گردید رایزنی هایی برای جذب بیشتر ارزاق عمومی و کالاهای مورد نیاز عموم انجام شود.
وی افزود: با توجه به اینکه صنف قنادان در این ماه فعال تر خواهند شد تلاش کرده ایم حدود ۴۲۳ تن روغن صنف از کارخانه های داخل و خارج استان جذب کنیم، با توجه به اینکه مباشرین از قبل آمادگی داشتند به طور مستقیم به کارخانجات معرفی کردیم که در حال حاضر در حال جذب این اقلام هستند.
اصغری اظهار کرد: با توجه به همکاری خوب بین سازمان و اتاق اصناف، اتاق هم مباشرینی را در سطح استان را به صورت مویرگی معرفی می کند و با اتصال این افراد به مباشرین تامین اصلی، اقلام مورد نظر صنوف تولیدی را توزیع خواهیم کرد.
وی افزود: در کنار این موضوع مصرف شکر خانوار را داریم که در این خصوص در حال جذب سهمیه ای حدود ۲۵۰۰ تنی از تهران و هزار تن از داخل استان هستیم، پس از بررسی و معرفی مباشرین در سطح مغازه ها و فروشگاه ها و تعاونی های مصرف که به عنوان جامعه توزیع محسوب می شوند کار توزیع انجام خواهد شد.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: بخشی از شکر خانوار هم با توجه به اینکه قند مورد نیاز را هم بایستی تامین کنیم تبدیل به قند شده و با تلاشی که داشته ایم کارخانه هایی را در سطح استان شناسایی کرده ایم که به صورت کارمزدی شکر را به قند تبدیل می کنند و در قالب تنظیم بازار توزیع می کنند قیمت مصرف کننده شکر برای خانوار هم ۸هزار و هفتصد بوده و در بسته های یک کیلویی توزیع می شود، قیمت قند هم حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که در بسته های سه تا پنج کیلویی در فروشگاه ها و مغازه های منتخب توزیع خواهد شد.
وی همچنین افزود: در ارتباط با برنج هندی حدود۶۰۰ تن از این کالا از تهران به ما اختصاص داده شده که این عدد را بر اساس شاخص جمعیتی هر شهرستان تقسیم بندی کرده و مباشرین شهرستانی هم به شرکت غله معرفی شدند و در حال جذب این کالا هستند، بخشی از این کالا هم در فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی های مصرف و بخشی از واحدهای صنفی منتخب توزیع خواهد شد، شیوه ی توزیع کالا به این شکل است که ما در حوزه اصناف به منظور اطلاع رسانی به شهروندان سعی می کنیم قبل از توزیع آدرس و مشخصات واحدهای توزیع را به اطلاع عموم برسانیم، توزیع با حضور بازرسان اتاق اصناف و سازمان صمت انجام خواهد شد تا کالا به میزان مناسب و قیمت مصوب به توزیع برسد.
اصغری اظهار کرد: همچنین در حال جذب حدود ۵۰ تن گوشت منجمد گوساله نیز با قیمت کیلویی۸۰ هزارتومان هستیم تا این کالا نیز به توزیع میان متقاضیان برسد. در حوزه روغن خانوار علاوه بر میزانی که در واحد مصرفی صنف جذب شده حدود ۲۲۳۵ تن روغن ویژه ماه رمضان در سه قسمت به استان اختصاص داده شده که تا پایان ماه رمضان بایستی این روغن از کارخانجات جذب شده و توزیع شود.
وی تصریح کرد: این سهمیه روغن شامل۹۳۹ تن روغن پخت و پز، ۶۲۶ تن سرخ کردنی و ۶۷۰ تن روغن نیمه جامد می باشد، روغن نیمه جامد در گذشته به صورت گسترده توزیع نمی شد، امسال هم با توجه به این که، این کالا در ماه های قبل به اندازه نیاز توزیع نمی شده و با توجه به تفاوت قیمتی که نسبت به کالاهای بازار دارد، احتمال ایجاد صف برای توزیع این کالا را پیش بینی کرده و سعی کرده ایم با هماهنگی اتاق اصناف و مباشرین توزیع و فروشگاه هایی که قرار است این کالاها را از شرکت های تولیدی جذب و تولید کنند، کار توزیع به شکلی مدیریت شود که از ایجاد صف ها جلوگیری به عمل بیاید و با توجه به اینکه در زمان شیوع کرونا به سر می بریم با رعایت پروتکل ها مشکلی ایجاد نشود.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: خرما هم با قیمت های مناسب و زیر قیمت بازار از سه استان فارس، بوشهر و کرمان جذب خواهد شد و پس از آن در اختیار تعاون روستایی قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: در نقاط مختلف شهر چند غرفه تحت پوشش اتحادیه تعاون روستایی برای توزیع میوه داشتیم که این غرفه ها را از نظر کنترل قیمت ها و دسترسی آسانتر مناسب تشخیص داده و برای عرضه مستقیم سایر کالاها از جمله خرما در نظر گرفتیم.
اصغری در خصوص قیمت کالاها گفت: در بخش روغن خانوار، روی بسته بندی های روغن مایع قیمت مصرف کننده درج شده و همه واحدها موظف اند بر اساس همین قیمت کالا را به فروش برسانند و عدم رعایت این مساله گرانفروشی تلقی شده و وظیفه ما برخورد با خاطیان می باشد در خصوص روغن جامد و یا همان پنج کیلویی معروف نیـز پیش از این محدودیت های در تولید داشته ایم که برطرف شده و این کالا وارد بازار می شود و لازم است توزیع این کالا را به شکل مدیریت شده انجام دهیم.
وی افزود: اکثر کالاهای تنظیم بازار تفاوت قیمت دارند چرا که اگر نداشت ما اصلا به مســــاله ورود نمی کردیم و عرضه و تقاضا به شکل معمول صورت می گرفت. ما وظیفه داریم این مساله را مدیریت کنیم و تلاش داریم از ایجاد صف ها جلوگیری کنیم چون سازوکاری که در توزیع وجود دارد همین است، اما سعی داشته ایم بیشتر در تعاونی و فروشگاه های بزرگ این کار انجام شود چرا که از لحاظ کنترلی و امکانات نحوه توزیع مدیریت شده هستند، معتقد هستیم در این مکان ها کار توزیع بهتر صورت خواهد گرفت و خیلی از واحدهای صنفی هم هستند که چند سالی است به ما کمک می دهند اما اگر یک پراکندگی ایجاد شود کنترل برای ما نیز سخت خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این جا ممکن است حساسیتی ایجاد شود و این شبهه پیش آید که کار توزیع در اصناف انجام نمی شود، اما این طور نیست، در تنظیم بازار استان بررسی شده چناچه توزیع کالاها با مشارکت اتحادیه خوار و بار فروشی اصناف انجام شود شاید موفق تر باشیم والان در صورت رسیدن سهمیه در مرحل اول و بیشتر سهمیه ها را تحویل اتحادیه خوار و بارفروشان می دهیم تا به شکل مدیریت شده بین مغازه ها به صورت دوره ای تحویل شود و سعی ما بر جلوگیری از تمرکز در یک خیابان است برای همین بحث اصناف منتخب در این چند سال همیشه مدنظرمان بوده تا کار به صورت مدیریت شده انجام شود.
اصغری اظهار کرد: سعی کرده ایم با توجه به جمعیت استان سهم های بیشتری از کالا را جذب کنیم تا با وفورکالا از تجمع ها جلوگیری شود.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: بر اساس تصمیماتی که در ستاد کرونای استان گرفته شده است وزارت صمت مسئولیت سرکشی از مغازه ها را بر عهده دارد و گروه های دو به بالا برای فعالیت فعلا ممنوعیت دارند تا به شرایط عادی برگردیم و طبق دستورات کلان تنها فروشگاه های گروه یک فعال هستند و کالاهای توزیعی ما نیز عمدتا مشمول گروه یک می شوند و قطعا این فروشگاه ها باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند چرا که در غیر این صورت به دلیل ایجاد صف و رعایت نکردن پروتکل ها ما مجبور به تعطیلی موقت آن واحد خواهیم شد و فروشگاه ها با تذکر و نهایتا پلمب مغازه مواجه خواهند شد . اما امیدواریم که این اتفاق رخ ندهد و این ارزاق در شرایطی مناسب و بدون نیاز به تعطیلی هیچ واحدی به دست مردم برسند.
محمود نعمتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار وقایع گفت: در ماه رمضان در خصوص کالاهای اساسی مردم کمبودی نداشته و با افزایش قیمت روبرو نخواهیم شد.
وی افزود: در تنظیم بازار، بیشتر روی کالاهای اساسی وقت می گذاریم، مثل مرغ، گوشت، برنج، روغن، شکر و قند، مثلا شرایط بازار مرغ در استان ما آرام است و تقریبا به اندازه مورد نیاز این کالا وارد بازار شده است.
نعمتی گفت: اختلاف قیمت در کالاها چشمگیر نبوده و تنها در خصوص روغن جامد و نیمه جامد کمی این مساله محسوس است که سعی داریم این کالا را هم بیشتر در روستا ها پخش کنیم و در خصوص دیگر کالاهای اساسی نیز تاکنون گزارشی از ایجاد صف نداشته ایم.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار کرد: واحدها از طرف ستاد کرونا ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی شده اند و ما هم سعی داشته ایم کار توزیع کالا در اماکنی با تراکم جمعیت انجام نشده و این کار در حاشیه ها دنبال شود تا از این راه از ایجاد تجمعات جلوگیری به عمل آوریم، قطعا تمام فروشگاه ها ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند و در این خصوص نظارت ها انجام خواهد شد.
وی در خصوص در نظر گرفتن بسته های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر افزود: بسته های حمایتی ساختار جداگانه ای دارد و از طریق نهاد های مربوطه چون سازمان بهزیستی، کمیته امداد و .. توزیع خواهد شد و آن چه من به آن اشاره کردم در خصوص کالاهای اساسی مورد نیاز عموم مردم می باشد.
نعمتی بیان کرد: با توجه به این که در حال حاضر کمبودی در کالاهای اساسی نداریم، پیش بینی می شود افزایش قیمت هم نداشته باشیم، در خصوص توزیع کالاها نیز باید ببینیم رنگ بندی کرونا به چه شکل خواهد بود توزیع کالاهایی که مشمول فروشگاه های گروه یک می شوند هم اکنون آغاز شده و توزیع دیگر کالاها در فروشگاه های گروه های دیگر نیز با توجه به تصمیمات ستاد کرونا و به محض آغاز فعالیت این فروشگاه ها آغاز خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.