خانه » پیشنهاد سردبیر » روزهای آخر تا برگزاری کنکور سراسری/در یک قدمی غـول

روزهای آخر تا برگزاری کنکور سراسری/در یک قدمی غـول

یکشنبه ۱۳ تیر ۹۵    شماره ۳۵۹

وقایع استان:
از حدود پنج دهه قبل که واژه نام آشنای کنکور وارد ایران شد کسی فکر نمیکرد انقدر زندگی افراد و خانواده های ایران را تحت تاثیر قرار دهد که برای بهتر انجام شدن و گرفتن بهترین نتیجه در این آزمون پر استرس و تنش زا حاضر به انجام هر کاری باشند و از هیچ کوششی دریغ نکنند و روز به روز بر اهمیت آن افزوده شود.
این آزمون ورودی دانشگاه ها که به نام کنکور که در واقع یک واژه فرانسوی است معروف شده است برای افراد، بسیار مهم و حیاتی بشمار میرود به طوری که اگر کسی در این آزمون قبول نشود و از این سد عظیم عبور نکنند گویی تمام زندگی خود را باخته و در واقع باید به دوستان ، اطرافیان و فامیل یکی یکی جواب پس بدهد که چرا بطور مثال در فلان رشته قبول نشده است.
هرچند این روزها و در سالهای اخیر ورود به دانشگاه به ظاهر آسان تر از گدشته شده و تعداد ورودی ها نیز کمتر از سالهای قبل شده است اما همچنان افراد از به زبان آوردن نام کنکور واهمه دارندو با همان ترس همیشگی با آن برخورد میکنند . خانواده ها، نوجوانان دبیرستانی خود را از همان ابتدا راهی انواع کلاس های کنکور میکنند. و برای قبولی آنها در دانشگاه ها آن هم معمولا در برخی رشته های خاص حاضرند پولهای کلانی را خرج کنند تا بلکه فرزندانشان در آینده پزشک، مهندس یا وکیل وشغل های پر پرستیژ دیگر شود.
این روزها بازار دانشگاه های بدون کنکور بسیار داغ است و هرروز بر تعداد دانشگاه ها نیز افزوده میشود اما همچنان رفتن به داتشگاه تهران و دیدن سر در دانشگاه تهران برای خیلی ها به نوعی رویا و آرزو است و اکثر دانش آموزان در تکاپوی راه یافتن به دانشگاه های مهم کشور هستند.
شروع ماه تیر همیشه و برای همه دانش آموزان تداعی روزهای خوش و اوقات فراغت نیست. بلکه برای دانش آموزان سال آخر دبیرستان و پیش دانشگاهی تیرماه ماهی پر از استرس و نگرانی است چراکه هر ساله آزمون ورودی دانشگاه در این گرمترین ماه از سال برگزار میشود و داوطلبان جوان سرنوشت خود را با یک آزمون حدود چهار ساعتی رقم میزنند و ثمره ۱۲ سال درس خواندنشان را بر روی کاغذ می آورند.
با اهمیت روز افزون کنکور انواع کلاس های تقلبی به بهانه قبولی تضمینی در کنکور و جملات و تبلیغات مشابه به این، به سود های فراوانی میرسند و خانواده و دانش آموزان ساده لوح را مجبور به پرداخت هزینه های گزاف میکنند.
در دوران کنکور اقوام و اطرافیان بیشترین استرس را به افراد وارد میکنند با سوال درباره اینکه چه قدر خواندی؟ و چه کردی؟ این آزمون سخت سیستم آموزش و پرورش مدرسه ای را نیز مختل کرده است بطوریکه بجای پرورش افراد کار آمد و تحصیل کرده افراد را به تست زنی با شرایط کنکور آماده میکنند و در واقع مدرسه نیز این گونه به دانش آموزان القا میکنند که تنها راه موفقیت و آینده شما ورود به دانشگاه است.
شرایط کنکور با وجود افزایش ظرفیت و آسان شدن همچنان تنش زاست
هرچند حدود هشت سال است درصدی از معدل دیپلم را در کنکور می آورند و هر ساله نیز به درصد آن می افزایند به این امید که هم بار علمی افراد بالا رود و هم اینکه از استرس افراد و خانواده هایش در قبولی کنکور کاسته شود . شاید بتوان گفت چند درصدی هم در انجامش موفق بوده است اما باز هم کنکور است و دغدغه هایش. این روزها تعداد داوطلبین کم شده و ظرفیت دانشگاه ها هم بیشتر شده اما باز هم از تب تند کنکور کاسته نشده است.
کنکور عزت نفس افراد را پایین آورده و روح آنها را آزرده کرده به طوری که دائم در استرس و اضطراب رقابت هستند و خود را به همسن و سال های اطراف و دوستان مقایسه میکند.
قبولی در کنکور آن هم در یک رشته خوب و به اصطلاح دهن پر کن از نظر خانواده ها به نوعی وجه اجتماعی و موقعیت افراد را بالا میبرد در صورتیکه این سیستم غلط است که در کشورمان رواج پیدا کرده است.و گاه میتوان با آموزش در یک حرفه و به صورت عملی بسیار موفق تر از زمانی شد که تخصص آکادمیک در آن پیدا میکنند.
استعداهای نوجوانان و جوانان خیلی وقت است برای کنکور از بین رفته است به طوریکه کنکور دیگر دختر و پسر نمیشناسد و همه به نوعی باید به دانشگاه راه پیدا کنند و راه نیافتن به دانشگاه برای آنها یعنی پایان زندگی. این روزها تب تند کنکور آن قدر بالاست که افراد حاضرند به هر طریقی که شده است به دانشگاه راه یابند فرقی نمیکند که چقدر به این رشته علاقه مند هستند و در آن موفق هستند و چهار سال از مهم ترین روزهای زندگیشان که در واقع فرصتی برای رشد شکوفایی افراد است را به خاطر همین مساله و با نشستن سر کلاس هایی که ممکن است برایشان کم ترین فایده ای هم در آینده نداشته باشد هدر میدهند.
ادامه تحصیل جوانان در رشته ای که برای آنها هیچ فایده ندارد فقط باعث میشود که آنان چند سالی را از ورود به بازار کاری که در واقع وجود ندارد عقب بیاندازد.
داوطلبین کنکور حاضرند حجم عظیمی از اطلاعات را برای قبولی در کنکور در ذهن خود بگنجانند اما آیا بهتر نیست که به جای اینکه همه توانایی ذهنی خود را برای این کار و این مساله بگذارند جایگزین بهتری برای بالا بردن بار علمی و دانش خود به کار بگیرند و اینکه آیا این روش مناسبی برای افزایش و توسعه علم و دانش می باشد؟
هرچند که این صحبتها تکراری است و بارها و بارها این مشکلات عنوان شده اند. اما با این وجود هر ساله به تعداد متقاضیان کنکور افزوده میشود و افراد بسیاری خواهان شرکت در کنکور هستند و به همین نسبت نیز بر تعداد بیکاران نیز روز به روز بیشتر میشود. امسال نیز به مانند هر سال کنکور به قوت خود باقی است و بسیاری از جوانان داوطلب کنکور این روزها با استرس نزدیک شدن به آن می جنگند و واپسین روزهای باقی مانده تا کنکور را میگذرانند به امید ایجاد سرنوشت جدیدی برای خویش غاقل از اینکه با ورود به دانشگاه ها و تن دادن به رشته ای که شاید بدان علاقه ای هم نداشته باشند ، تمام امیدهایشان ممکن است نقش بر آب شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.