خانه » پیشنهاد سردبیر » “روزنامه وقایع” مهم ترین دغدغه زنان جوان در اراک را بررسی می کند/من را سرکار بگذار

“روزنامه وقایع” مهم ترین دغدغه زنان جوان در اراک را بررسی می کند/من را سرکار بگذار

چهارشنبه ۱۴ مهر ۹۵ شماره ۴۳۳

وقایع استان:
قدم گذاشتن در دنیای بزرگسالان حال و هوای خود را دارد، دیگر آن دختر نوجوان کم سن و سال نیستی که هر کار دلت بخواهد انجام دهی و در نهایت بگویند اقتضای سنش است. وقتی قدم در دنیای بزگسالان می گذاری توقعات دیگران ، مسئولیت هایی که برعهده می گیری و آمال و آرزوهایت رنگ پختگی به خود می گیرد. با قدم گذاشتن در دوره جوانی، دیگر دغدغه زندگی ات از لباس چی بپوشم و چشم و همچشمی با دوستان و همکلاسی ها فراتر می رود، گویا این بار تمام بار مسئولیت زندگی را خود بر دوش می کشی. زندگی که فرمانش در دست توست و امروز هرچه تلاش کنی در آینده نتیجه اش را خواهی دید.
دختران و زنان ایرانی با تلاش فراوان توانسته‌اند از خانه به اجتماع قدم بگذارند و در عرصه‌های مختلف همانند مردان حضوری فعال داشته باشند، اما همیشه مشکلاتی زندگی آنان را همراهی کرده و این مشکلات مانند سقفی نامرئی مانعی برای پیشرفت آنان در جامعه شده است. برای همین است که زنان همواره به دنبال سهم خود هستند، حتی در انتخابات‌های مختلف یکی از مواردی که کاندیداها به طور خاص به آن اشاره می‌کنند، هموار کردن راه برای رسیدن زنان به حقوق و سهم‌شان در جامعه است.
بر اساس آمارهای رسمی جهانی، از هر سه زن یک نفر در سراسر جهان در طول دوران زندگی مورد ضرب و شتم و یا تعرض قرار می‌گیرد. از یک میلیون انسان فقیر در جهان سه پنجم را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.۷۰ درصد از ۱۳۰ میلیون فردی که به مدرسه نمی‌روند، دختر هستند و دو سوم از ۹۶۰ میلیون بی‌سواد جهان را زنان تشکیل می‌دهند. این آمار نشان می¬دهد در سراسر جهان با وجود تلاش زنان برای پیشرفت و حضور در جامعه، هنوز هم مشکلات زیادی گریبان‌گیر آن‌هاست.
برای رفع مشکلات و نیازهای زنان بهتر است ابتدا آن¬ها را بشناسیم و درک درستی نسبت به این مشکلات پیدا کنیم. یکی از عمده ترین مشکلاتی که در بسیاری از شهرهای کشور به چشم می خورد بیکاری است. در استان مرکزی نیز بیکاری یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین مشکلات جوانان بخصوص زنان است. استان مرکزی دارای یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۷۹۱ نفر جمعیت است که از این تعداد ۳۰٫۷درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند. بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۰ نرخ بیکاری زنان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال استان مرکزی ۳۹٫۸۶ درصد بوده که این رقم بر اساس آخرین آمار موجود به ۳۷ درصد کاهش یافته است. ۲۸٫۵۸ درصد از جوانان بیکار این استان در گروه سنی ۱۵تا ۲۹ سال دارای تحصیلات عالیه، ۷۰ درصد تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم دارند و حدود ۱٫۵ درصد نیز بی سواد هستند.
اراک بیشترین آمار بیکاری جوانان این استان را به خود اختصاص داده به طوری که ۳۰ درصد از مردان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال و ۵۰ درصد از زنان این گروه سنی در استان مرکزی بیکار هستند.
این هفته «وقایع» ۳۰ شهروند اراکی را در نقاط مختلف شهر مورد سوال قرار داده است و در مورد دغدغه های اصلی زنان اراکی با آنها گفت و گو کرده است.
مهمترین دغدغه زنان ۱۵ تا ۳۵ سال
ازدواج، بیکاری و قبولی در دانشگاه سه دغدغه مهم در بین دختران جوان است.

مهم ترین مشکلات زنان ۱۵ تا ۳۵ سال (جوانان)
ازدواج ۱۸درصد
بیکاری ۴۴درصد
تحصیل و دانشگاه ۱۷درصد
یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی ۱۲درصد
سایر(فرزند و همسر،جراحی زیبایی و…) ۹درصد

باشگاه ورزشی
درباشگاه ورزشی نشسته اند و در حال صحبت کردن هستند. فرناز ۲۰ ساله و دانشجوی سال دوم مهندسی کشاورزی یکی از این چهار دختر جوان است که صدای خنده‌شان تمام فضا را پر کرده است. فرناز می‌گوید:” مشکلات زنان در سنین مختلف متفاوت است. این روزها دغدغه‌ی اصلی همه دختران هم سن و سال من تا زمانی که به دانشگاه وارد نشده¬اند، قبولی در دانشگاه است، بعد از فارغ التحصیلی مشکل به پیدا کردن شغل متناسب با رشته تحصیلی¬شان و سپس به ازدواج تغییر پیدا می¬کند. مشکل من و بیشتر همکلاسی¬هایم پیدا کردن شغل است.”هنوز حرف فرناز تمام نشده است که یکی از دختران که مشغول تماشای خود در آئینه است، آئینه را در کیفش می¬گذارد می¬گوید:” دغدغه اصلی من چاقی است. چاقی یک معضل اجتماعی زندگی زنان امروز است.
چاقی محصول زندگی صنعتی است، خوردن فست فود¬ها و ماشینی شدن، این معضل را به وجود آورده است. پدیده¬ی چاقی اعتماد به نفس زنان را کم می¬کند و بر فعالیت‌های اجتماعی و زندگی روزمره زنان تاثیر منفی می¬گذارد.”
سارا ۳۲ ساله، معلم است. اومی گوید:” از شغلم راضی نیستم،در ازای کار زیاد و سخت، درآمد پایینی و مزایای کم دارم. من ازدواج نکردم، اما مشکل بسیاری از همکارانم که بچه دارند، نبود مهدکودک برای فرزندانشان است. هزینه‌های مهدکودک سرسام‌آور و حقوق آنها پایین است و مجبور می¬شوند فرزندانشان را برای مراقبت به خانه مادر یا مادر شوهرشان ببرند.”
ملیکا ۲۱ ساله دانشجوی حقوق است، او می گوید:” داشتن شغل مناسب آرزوی من است. البته شغل را برای رسیدن به درآمد خوب می خواهم، در نتیجه دغدغه اصلی ام درآمد است تا بتوانم هرچه دلم می خواهد بخرم.”
لیلا ۲۳ ساله، مربی باشگاه ورزشی است، او می گوید:” جذابیت چهره مهم ترین دغدغه این روزهای من است، دوست دارم دوباره بینی ام را عمل کنم، ۹ ماه پیش عمل کردم و راضی نیستم. همه که نباید مشکل شغل و درس و درآمد داشته باشند. جذابیت و چهره زیبا مهم ترین اولویت زندگی من است.” وقتی در مورد تحصیلاتش می پرسم، می گوید:” دیپلم علوم انسانی هستم، اما این میل به زیباتر بودن به خاطر این نیست که دانشگاه نرفته ام. وقتی برای ویزیت نزد دکتر زیبایی می روم خیلی از مراجعه کنندگان دکتر، وکیل و… هستند.”
مغازه
زهره ۳۰ ساله در یک مدرسه کار می کند. او، همسر و فرزندانش در یک مدرسه زندگی می کنند. او هیچ تصوری از دغدغه های آینده اش ندارد و می گوید:” همینکه امشب بچه هایم شکم سیر بخوابند انگار همه مشکلات حل شده است، کاش می توانستم سر کار بروم تا شوهرم مجبور نباشد هم در مدرسه و هم سر ساختمان کار کند. ۴ ماه است که حقوق نگرفته ایم. زندگی سخت است اما خدا رو شکر که سالم هستم. ۱۵ سالم بود که شوهر کردم و درس نخواندم، الان همه تلاش من و شوهرم این است که پسرهایمان درس بخوانند و به خاطر پول درآوردن مدرسه را رها نکنند.”
شیرین ۳۳ ساله، خانه دار است و می گوید:” آرزو دارم امسال پسرم مدرسه تیزهوشان قبول شود، موفقیت بچه هایم مهم ترین دغدغه زندگی ام است. سال هاست که خودم را فراموش کرده ام و تمام تلاشم را می کنم تا بچه هایم از زندگی اشان راضی باشند.”
مرجان فروشنده مغازه است و می گوید:” صاحب خانه شدن، بزرگترین آرزوی من و همسرم است. یک سال است که ازدواج کردیم و در خانه مادرشوهرم زندگی می کنیم.من و همسرم از صبح تا شب در این مغازه کار می کنیم تا بتوانیم خانه دار شویم و زندگی مستقلی داشته باشیم.”

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.