خانه » جدیدترین » روابط عمومی ها در استان و تحولی که سالهاست وقت آن گذشته

روابط عمومی ها در استان و تحولی که سالهاست وقت آن گذشته

سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹  شماره ۱۲۷۳

روابط عمومی ها در استان و تحولی که سالهاست وقت آن گذشته

جعفر خوشروزاده: همه می دانیم که در گذشته روابط عمومی ها کارشان چسباندن اعلامیه و پلاکارت های تبریک و تسلیت و برگزاری مراسم تودیع و معارفه و ارسال خبرهای سازمان به رسانه ها و گاهی هم پاسخ به برخی انتقادها بود. اما امروزه با ورود اینترنت و شبکه های اجتماعی، مفهوم روابط عمومی کاملا دگرگون شده و از حالت یک طرفه، منفعل و تشریفاتی به موجودیتی دو طرفه و با کارکردی کاملا متفاوت تبدیل شده است . بطوریکه اگر در گذشته روابط عمومی ها زبان گویای سازمان بودتد امروز باید چشم و گوش سازمان هم باشند . اما انگار این تحول بنیادین در میان اغلب روابط عمومی سازمان ها در استان فقط در حد تغییر روبنایی و سطحی بوده و تنها ابزار اعلامیه و پلاکارت جای خود را به صفحه اینترنت و شبکه اجتماعی داده و خبری از عناصر روابط عمومی نوین در آنها دیده نمی شود .
با تمام احترامی که برای دوستان روابط عمومی و امور ارتباطات سازمان ها قائلم باید بگویم که بسیاری از این عزیزان هنوز مفهوم روابط عمومی نوین و الزامات آن در عصر اینترنت ، فضای مجازی و رسانه های اجتماعی را آنگونه که شایسته است درک نکرده و در عملکرد آنها «در همچنان بر پاشنه قدیمی می چرخد».
از این بگذریم که خیلی از این روابط عمومی ها هنوز نتوانسته اند یک کانال اختصاصی و فراگیر با تعداد بالای اعضا در رسانه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی برای خود دست و پا کنند، جای تاسف اینجاست که آنهایی هم نیمچه کانالی برای خود دست و پا کرده اند، کانال هایشان کاملا از عناصر اولیه روابط عمومی در عصر رسانه های ارتباطی نوین محروم است.
یکی از این عناصر «دو طرفه بودن» این کانال ها است . دو طرفه بودنی که به روابط عمومی در عصر رسانه های اجتماعی این فرصت را می دهد که اول شنونده و بیننده مطالبات مردمی و در درجه دوم زبان گویای سازمان خود باشند . این افتضاح است که به عنوان مثال کانال روابط عمومی فرمانداری ساوه حتی امکان پیام به ادمین را در قسمت شناسنامه کانال خود درج نکرده اند و صرفا یک طرفه در صدد اطلاع رسانی دستوری به مخاطب است.
گفتم اطلاع رسانی یاد اصل دوم روابط عمومی در عصر رسانه های نوین و اینترنت افتادم آنهم «محتوای» این کانال ها است که تنها تغییری فرمالیته و صوری پیدا کرده و همچنان مانند روابط عمومی های سنتی به انعکاس جلسات ، بازدیدها و عملکرد رئیس اداره بسنده کرده و مردم و خواسته ها و مطالبات آنها و مطالبی که واقعا دغدغه آنان است به بوته فراموشی سپرده شده است .
اطاله کلام ندهم و تنها این جمله را بگویم که سالهاست از زمان پوست اندازی روابط عمومی ها گذشته هر چند که معتقدم هر وقت ماهی «تحول» را از آب بگیرید تازه است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.