خانه » پیشنهاد سردبیر » رهبر معظم انقلاب از مناطق زلزله زده در کرمانشاه بازدید کردند/ادای دین مردم به کرمانشاه

رهبر معظم انقلاب از مناطق زلزله زده در کرمانشاه بازدید کردند/ادای دین مردم به کرمانشاه

سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶   شماره ۷۲۶

***

وقایع استان

***

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین ساعات صبح دوشنبه برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به صورت سرزده وارد کرمانشاه شدند. در این بازدید آیت الله خامنه ای در میان مردم داغدار و مصیبت زده سرپل ذهاب حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداختند. به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، ایشان به مردم گفتند: بسیار مایل بودم که در زمان شادی دلها و خرمی زندگی به شهر شما مردم مهربان و باوفا بیایم نه در شرایطی که دچار غم و بلا و چنین مصیبت شدیدی هستید. رهبر انقلاب اسلامی با ابراز همدردی با یکایک دلهای داغدار در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده، افزودند: با غم شما، دلهای ما پر از غم و افکار ما نیز گرفتار شد.
ایشان با اشاره به مقاومت و ایثار و ایستادگی مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کردند: این اولین باری نیست که شهر شما مردم صبور و مهربان و شهرهای اطراف آن دچار چنین مشکلاتی شده است بلکه شما در دوران جنگ تحمیلی نیز محکم و استوار، مردانگی و استقامت و پهلوانی خود را در مقابل درد و رنج ها نشان دادید و امروز نیز نشان خواهید داد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: انسان‌های بزرگ و دلاور در مقابل حوادث می‌ایستند و آن حوادث را مغلوب اراده خود می‌کنند، بنابراین اگر چه زلزله، بلا و مصیبت بزرگی است که با ویرانی، همه را داغدار و مصیبت‌زده می‌کند اما همین زلزله در اثر ایستادگی مردم و تلاش آنان برای تجدید حیات و آبادانی و عمران می‌تواند به یک نعمت تبدیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه می‌توان با ایستادگی در مقابل مشکلات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم ملت در مقابل بلایای طبیعی و تحمیلی ایستادگی کرد، افزودند: این حادثه، ملت ایران را به حرکت در آورد و مردم در همه نقاط کشور، با احساس اینکه دلشان در کرمانشاه است و به کرمانشاه مدیونند، به قدر وسع و توان خود به وظیفه کمک‌رسانی عمل کردند. ایشان افزودند: مسئولان بویژه در برخی بخش‌ها در این حادثه خوش درخشیدند و کار و تلاش کردند و در همان ساعات اول حادثه، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها با حضور موثر، به یاری افرادِ زیرِ آوارمانده شتافتند اما من به این حد از تلاش‌ها قانع نیستم بنابراین مسئولان بخش‌های مختلف باید تلاش و مجاهدت خود را مضاعف کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مردم را به تلاش برای آباد ساختن منطقه و رقم زدن روزگاری بهتر فرا خواندند و خطاب به آنان گفتند: چشم امید را به نیرو، تلاش و قدرت خود معطوف کنید و با تکیه به غیرت خدادادی، زندگی شاد و باطراوتی بسازید.رهبر انقلاب، در جمع مردم چند روستای زلزله‌زده از جمله کوئیک هم حضور یافتند. حضور رهبری در میان مردم در حالی است که متاسفانه برخی مسئولان از جمله وزیر مسکن هنوز برای بازدید از مناطق زلزله زده به کرمانشاه نرفته اند و روحانی نیز پس از ورود با مناطق زلزله زده در میان انبوه محافظانش و از داخل خودرو با مردم صحبت کرد.
 اولین یافته های محققان از مطالعات میدانی مناطق زلزله زده
بر اساس یافته‌های اولیه محققان کشور از مطالعات میدانی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بیشترین خرابی ساختمان‌ها در مسکن مهر مشاهده می‌شود که این تجربه در دو زلزله ورزقان نیز دیده شده است؛ ضمن آنکه نزدیکی منطقه به گسل و نرم‌بودن خاک نیز در تخریب سازه‌ها بی‌تاثیر نبوده‌اند. دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مطالعات میدانی انجام شده در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، گفت: در این سفر مطالعاتی، از شمال ناحیه زلزله‌زده یعنی از جوانرود به سمت پهنه کانونی زلزله در شهرک ازگله و سپس روستای امام عباس، روستای کوئیک و در نهایت شهر سرپل ذهاب بازدید کردیم. وی ادامه داد: بر اساس یافته‌های به دست آمده از این مطالعات به‌نظر می‌آید ساختمان‌هایی که حداقل‌های مهندسی را رعایت کرده بودند، سالم مانده یا آسیب کمی دیده‌اند. زارع با تاکید بر اینکه گسترش خرابی‌ها به‌ویژه در مسکن مهر سرپل ذهاب و سایر ساختمان‌های تازه‌ساز مشاهده می‌شو،خاطرنشان کرد: این سازه‌ها علاوه بر اینکه در معرض یک زلزله شدید با بزرگی ۷.۳ و در نزدیکی پهنه گسل اصلی قرار گرفته‌اند، با کیفیت بد ساخت این بناها مواجه هستند.
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله با ابراز تأسف از اینکه کیفیت بد مسکن مهر مجددا خود را در زلزله کرمانشاه نشان داد، اضافه کرد: در زلزله‌های سال‌های ١٣٩١ و ١٣٩٣ ورزقان نیز دو تجربه تلخ قبلی ما از عملکرد واحدهای مسکن مهر بوده‌اند. به گفته وی، حدود ۱۰۰ نفر از ٢۵٠ کشته‌ شده شهر سرپل ذهاب، مربوط به ساکنان مسکن مهر است و بقیه در سایر بناهای بعضا نوساز ویران‌شده جان خود را از دست داده‌اند. زارع با بیان اینکه علاوه بر کیفیت بد ساخت، گسترش تخریب به محل ساختمان‌ها نیز بستگی دارد، یادآور شد: واحدهایی که در سرپل ذهاب آسیب جدی دیده‌اند، روی زمین‌های کشاورزی با خاک نرم ساخته شده‌اند و به‌نظر می‌رسد اثر تشدید خاک نرم و سطح بالای آب زیرزمینی باعث شده شدت امواج در سطح زمین بیشتر شده و این بناها خسارت بیشتری را متحمل شوند.
این محقق مهندسی زلزله عامل دیگر تخریب سرپل ذهاب را نزدیک بودن منطقه به گسل و ایجاد مؤلفه حرکت شدید عمود بر گسل ذکر کرد و افزود: به این معنا که به ‌نظر می‌رسد راستای گسترش گسیختگی گسل از کانون به سمت سرپل ذهاب بوده که باعث ایجاد یک جابه‌جایی جدی و شدید (در راستای شرقی- غربی) عمود بر گسل (با روند تقریبا شمالی- جنوبی) شده است و این پدیده‌ای است که به آن «جهت‌پذیری» می‌گوییم. وی بی‌کیفیت‌بودن ساختمان‌ها، هم در مسکن مهر و هم در ساختمان‌های نوساز دیگر و همچنین ساختمان‌های روستایی ضعیف و فرسوده را در کنار اثر خاک نرم و پدیده جهت‌پذیری در تخریب این سازه‌ها مهم دانست. عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله جهت‌پذیری را فاکتور مهم دیگری برای مشاهده بیشترین خرابی شدید در نزدیکی پهنه گسله دانست و گفت: اثر توپوگرافی در روستاهایی که در لبه ارتفاعات یا روی تپه‌ها قرار دارند، از دلایل خرابی‌های نسبتا گسترده‌تر، به‌ویژه در روستاهای امام عباس کوئیک در شمال سرپل ذهاب بوده‌ است. زارع در عین حال تاکید کرد: ارزیابی تفصیلی از منطقه زلزله‌زده ازگله سرپل ذهاب، به زمان بیشتری نیاز دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.