خانه » جدیدترین » رنج سرما در مدارس کانکسی

رنج سرما در مدارس کانکسی

شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱  شماره ۱۶۴۸

بررسی وضعیت مدارس استان در آستانه فصل زمستان در گفت و گوی وقایع استان با رئیس اداره کل نوسازی استان مرکزی

فاطمه چاپاری: هرساله با شروع فصل بارش برف و باران برخی از والدین دانش آموزان با نگرانی بابت سیستم گرمایشی و شرایط نامناسب مدارس کانکسی در روستاها مواجه اند، این معضل روزهای شیرین یادگیری برای دانش آموزان را با ترس و سختی همراه می کند. مسئولان هرسال از اختصاص بودجه ای جداگانه برای بازسازی مدارس به خصوص در مناطق محروم سخن می گویند و به گفته مدیر کل نوسازی استان مرکزی در حال حاضر بخاری های نفتی که در سال های گذشته عامل آتش سوزی در مدارس کشورمان بودند به کلی از مدارس استـان مرکزی جمع آوری شده اند اما هستند مدارسی که با بخاری های گازسوز گرم می شوند که آن هم خطرات خود را دارد، هر چند در مجموع سیستم های گرمایشی در مدارس استان مرکزی نسبت به دیگر مدارس در سطح کشور وضعیت بهتری دارد، اما مشکل مدارس کانکسی استان همچنان پابرجاست و دانش آموزان بسیاری از روستاهای سطح استان در فضاهای کانکسی ای مشغول به تحصیل هستند که در فصل گرما و سرما مشکلات خودش را داد.
وقایع استان در گفت و گو با جواد لنجابی رئیس اداره کل نوسازی استان مرکزی به بررسی وضعیت مدارس استان مرکزی در آستانه فصل سرد سال پرداخته است.

۸۲۹ کلاس درس دارای بخاری گازسوز هستند
جواد لنجابی رئیس اداره کل نوسازی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: در سال ۱۳۹۲ که طرح استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس آغاز شد ۶۹۰۱ کلاس با تجهیزات گرمایشی غیراستاندارد در استان بود که تا کنون از این تعداد ۶۰۷۲ کلاس استانداردسازی شده است. در حال حاضر هیچ یکی از کلاس های درسی و خوابگاه های استان مرکزی با بخاری نفتی گرم نمی شوند و تنها ۸۲۹ کلاس دارای بخاری گازسوز هستند که این تعداد نیز تا مهر ماه سال ۱۴۰۲ به وسایل گرمایشی استاندارد مجهز خواهند شد.
وی ادامه داد: برای استانداردسازی تجهیزات گرمایشی کلاس های باقی مانده اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی نیاز است که بخشی از آن تا کنون تامین شده است.

در حال حاضر ۲۵ کلاس درس کانکسی با جمعیتی بیش از ۱۰ نفر داریم
لنجابی اظهار کرد: در حال حاضر نوسازی کلاس های کانکسی با جمعیتی بیش از ۱۰ نفر در اولویت برنامه های سازمان قرار دارد، در سال تحصیلی ۱۴۰۰تا ۱۴۰۱ تعداد ۱۶ مدرسه با ۲۵ کلاس درس کانکسی با جمعیتی بیش از ۱۰ نفر داریم کــه جمع آوری و ایمن سازی شان در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس اداره کل نوسازی مدارس استان مرکزی افزود: با تفاهم نامه ای که با بنیاد برکت و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور انجام شده تعدادی از این مدارس فعالیت اجرایی شان در حال انجام است تعدادی در مرحله اجرای مناقصه و بخشی هم در مرحله تهیه نقشه هستند که امیدواریم تا مهرماه سال آینده تمامی این مدارس جمع آوری و ساختمان های مستحکمی جایگزین شان شود.
لنجابی توضیح داد: جمعیت دانش آموزی روستاهای استان بصورت متناوب زیاد و کم می شود، از همین رو آمار اداره نوسازی در این زمینه که شامل مدارس کانکسی فعال و با جمعیت بیش از ۱۰ نفر است با آمار اداره آموزش و پرورش استان که تمامی فضاهای آموزشی کانکسی اعم از فعال و غیرفعال را در برمی گیرد مغایرت دارد.

تاکنون ۲۸ پروژه به اداره کل آموزش و پرورش تحویل داده شده است
وی خاطرنشان کرد: امسال به برکت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۴۴ پروژه را در سازمان نوسازی هدفگذاری کرده ایم که تا کنون ۲۸ پروژه به اداره کل آموزش و پرورش تحویل داده شده است و در صورت تامین اعتبار مابقی پروژه ها تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس اداره کل نوسازی مدارس استان همچنین گفت: در شهریور ماه سال جاری نیز کاروان تجهیزات ورزشی با اعتباری بالغ بر ۱۶ و نیم میلیارد تومان روانه مناطق پانزده گانه آموزش و پرورش شد و در طول سال تحصیلی نیز تجهیزات مختلف ورزشی، آموزشی، کمک آموزشی و هنرستانی در مدارس توزیع می شود.
لنجابی اشاره کرد: از آن جا که در سه سال اخیر مدارس در تعطیلی به سر می بردند و سیستم های گرمایشی شان مورد استفاده قرار نگرفته است، مواردی که نیاز به تعمیر داشته باشد پیش بینی شده بود و تجهیزات گرمایشی مورد نیاز با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان در مدارس توزیع شده است و با مشکل حادی در این زمینه مواجه نیستیم و تعمیرات به صورت جزئی و نقطه ای در دست انجام است.

۹۰ درصد مدارس استان از نظر سیستم گرمایشی استانداردسازی شده اند
وی بیان کرد: به طور کلی ۹۰ درصد مدارس استان از نظر سیستم گرمایشی استانداردسازی شده اند و در این زمینه مرکزی از استان های پیشرو در کشور است. در سال گذشته ۸ میلیارد تومان تجهیزات هنرستانی برای مدارس استان خریداری شد و در جریان سفر ریاست جمهوری نیز ۲۰ میلیارد تومان برای این امر مصوب گردید.
رئیس اداره کل مدارس استان مرکزی در ادامه عنوان کرد: در حال برنامه ریزی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام مردمی هستیم که با مشارکت خیرین اجرا شده است که در واقع سهم خیرین انجام شده و امیدواریم با پیگیری استانداری اعتبارات دولتی خوبی را برای تخصیص به این پروژه ها جذب کنیم.
وی در پایان گفت: در فاصله دو جشنواره اخیر خیرین مدرسه ساز ۲۹ پروژه با ۱۷۳ کلاس درس و با زیربنایی بالغ بر ۲۱۸۵۰متر مربع در استان احداث شده که نشان از مشارکت بی نظیر خیرین استان در حوزه نوسازی مدارس دارد که همواره یاری گر دولت بوده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.