خانه » جدیدترین » رمضان در کشمیر

رمضان در کشمیر

شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱  شماره ۱۵۵۱

اوین علی

بازارها شلوغ و مساجد در ماه رمضان پس از دو سال به دلیل کووید ۱۹ باز شدند. ماه مبارک رمضان توسط مسلمانان در سراسر جهان برگزار می شود و در دره کشمیر هند، مساجد پس از دو سال تعطیلی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا افتتاح شدند. خیل عظیمی از مردم برای هر نماز روز در حرم حضرت سرینگر گرد هم می آیند. مردم می گویند از اینکه دوباره در مساجد نماز می خوانند خوشحال هستند.
در ماه رمضان اکثر مسلمانان روزی پنج بار در مساجد نماز می خوانند و در ماه رمضان نیز دعاهای خاصی اقامه می شود. صدها مسلمان را می توان در هر مسجد این دره از جمله مسجد جامع و حضرت بال در حال اقامه نماز دید. و امسال با اجازه افتتاح مساجد پس از دو سال، تجمعات بزرگتر شده است.
به گفته غلام احمد، یکی از مردم محلی، «کلمه ای برای بیان احساساتم ندارم، دیدن این همه عجله در حرم حضرتبال، مرا به شدت شاد می کند. ما آمدیم نماز بخوانیم و هزاران نفر برای نماز اینجا آمده اند. دلمان مشتاق آمدن به اینجا بود تا دعا کنیم، اما خدا را شکر توانستیم این کار را انجام دهیم. هیچ محدودیتی برای شادی من وجود ندارد.»
در کشمیر سنت دیرینه ای وجود دارد که مردم را برای وعده های غذایی قبل از سحر بیدار می کنند که به آن سحور می گویند. شخصی به نام «سحرخان» که در تمام ماه رمضان هر شب با استفاده از طبل و نواها زنگ بیدار می کند و در کلنی ها حرکت می کند.
در ماه مبارک غذاهای مختلفی وجود دارد که فروش آنها به شدت بالا می رود. خرما در ماه رمضان به کرور روپیه در کشمیر فروخته می شود. انواع خرما در اینجا فروخته می شود که از کشورهای مختلف برای ماه رمضان وارد می شود.
آجوا، مابروم، کلمی، سودایی، سوخری، عنبر و مرجول از انواعی هستند که در بازار به فروش می رسند.
در این ماه مردم در مراسم خاتم القرآن در مساجد، امام بارگاه ها قرآن تلاوت می کنند. خاتم القرآن مراسمی است که معمولا مسلمانان در اواخر ماه مبارک رمضان برگزار می کنند. این رعایت، پایان خواندن ۳۰ سوره (جزوک) قرآن است.

عکس نگار: فردوس پری

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.