خانه » پیشنهاد سردبیر » رقابت شخصیت های ایرانی و خارجی در دلبری از دانش آموزان/ابر قهرمان ها به مدرسه می روند

رقابت شخصیت های ایرانی و خارجی در دلبری از دانش آموزان/ابر قهرمان ها به مدرسه می روند

دوشنبه ۲۹ شهریور ۹۵ شماره ۴۲۱
وقایع استان:
تا ده پانزده سال پیش هنوز هم وقتی به مدرسه می رفتیم هیجان جلد کردن دفترهایی که نهایتا رنگ هایشان صورتی و سبز و آبی و زرد بود با جمله تعلیم و تعلم عبادت است، همراهمان بود، اینکه کدام کاغذ رنگی برای کدام دفتر باشد و اسم مان را چطور روی آن بنویسیم، نهایتا اگر خیلی اوضاع خوب بود دفتری با جلد چرم سبز، آبی یا قرمز داشتیم که برای درس های مورد علاقه مان کنار می گذاشتیم، البته آن وقت ها هم دفتر سیمی با جلد فانتزی بود، گربه های اشرافی، میکی موس یا پلنگ صورتی ولی نه خیلی، دفترهایی که بیشتر بچه ها با حسرت به آن نگاه می کردند و در هر کلاس شاید یکی دو نفری بیشتر از آن ها نداشتند؛ اما در سال های اخیردیگر کمتر از آن دفترهای صد برگ و شصت برگ خبری هست و بیشتر دانش آموزان با لوازم التحریرهای فانتزی و رنگارنگی پا به کلاس می گذارند که بندرت رویای بغل دستیشان است.کیف ها، دفترها، جامدادی های رنگارنگی که حالا هر قشری با هر توان مالی و سلیقه ای برای فرزندانش تهیه می کند.
با نزدیک شدن به مهر بازار خرید لوازم التحریر نیز داغ می شود انواع دفترها با طرح های مختلف، مدادهای متنوع، پاک کن ها و کیف هایی که انتخاب آنها حتی گاهی سخت است. برای دانش آموزانی که چند روز دیگر باید به مدرسه ها بروند خرید مدرسه از اهمیت خاصی برخوردار است شاید تنها لحظات لذت بخش برای انگیزه آغاز ماراتن ۹ ماهشان بعد از تعطیلات تابستان همین باشد.
این روزها فروشگاه ها و نمایشگاه های لوازم التحریر مملو از لوازم التحریری است که پر از شخصیت های آشنای کودکان است البته یکی دو سالی نیز هست که در کنار بت من، مردعنکبوتی، باربی و … شخصیت های دیگری نیز بر روی جلد دفاتر و باقی وسایل تحریر خودنمایی می کنند شخصیت هایی که برند ایرانی و اسلامی هستند و ترویج خرید آن به منظور حمایت از تولید داخلی بسیار مورد توجه و با اهمیت است.
چرخی در بازار این روزها نشان می دهد که آیا با تمام تاکید بر استفاده از تولیدات داخلی و ترویج فرهنگی ایرانی در لوازم التحریر، توانسته ایم نظر کودکان را جلب کرده به طوریکه آن ها دست بر روی آن ها گذاشته و بگویند این را می خواهیم.
خانم کارخانه به همراه پسر ۱۰ ساله خود برای خرید لوازم التحریر به فروشگاهی در مرکز شهر آمده است، در دستان پسرش دفترهایی با جلد دارا و سارا وجود دارد. او می گوید: پسر من تا پارسال بیشتر طرح هایی که انتخاب می کرد در ارتباط مستقیم با کارتون ها و انیمیشن هایی بود که می دید باب اسفنجی، مرد عنکبوتی، انگری بردز حتی یادم هست یک بار برای خرید لباس مرد عنکبوتی کلی بازار را زیرو رو کردیم.
وی ادامه می دهد: امسال ولی با دیدن دفترهای دارا و سارا از من خواست که این طرح ها را برایش بخرم البته هنوز یکی دوتایی دفتر با طرح های پاتریک و باب اسفنجی خریده است.
این مادر جوان ابراز داشت: من معتقدم هنوز آنقدر که می گویند لوازم التحریر ایرانی اسلامی در میان مردم نهادینه نشده اینکه در فروشگاه ها خیلی از آن ها عرضه نمی شود، دیگر اینکه شخصیت های شناخته شده ای برای بچه ها نیستند.
محمد حسین هم می گوید: دارا و سارا را دوست دارم چون خواهر و برادر هستند و من دلم می خواهد یک خواهر داشته باشم و مثل دارا و سارا با او به مدرسه بروم، ولی دلم می خواهد بزرگ که شدم شبیه کریستیانا رونالدو شوم.
آقای حیدری نیز بهمراه دختر هشت ساله خود برای خرید آمده است، وی می گوید: دختر من به هیچ وجه علاقه ای به لوازم التحریر با طرح های ایرانی نشان نمی دهد البته من به او سخت نمی گیرم و ترجیح می دهم که این تغییر نگاه بتدریج در او ایجاد شود.
وی ادامه داد: وقتی تمام شخصیت ها برنامه های کودکان و قهرمانانشان خارجی هستند من چطور می توانم به او بگویم دفتری را انتخاب کن که شخصیتش را نمی شناسی، البته از طرح های شکرستان بدش نیامده ولی باز هم در انتخاب نهایی شخصیت های کارتونی که همه خارجی هستند را انتخاب کرده است.
حیدری که خود استاد دانشگاه است، اضافه می کند: امکان فرهنگ سازی و ترویج فرهنگی ایرانی اسلامی از طریق لوازم التحریراست؛ ولی در صورتی که بچه ها یک آشنایی قبلی با این شخصیت ها داشته باشند این موضوع می تواند تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
وی توضیح داد:هر چند من می گویم این رقابت سخت است چون با وجود در دسترس بودن فیلم ها و انیمیشن های خارجی و البته کیفیت بالای قصه های آن ها نمی توان از گسترش آن ها اجتناب کرد.
نگین به تنهایی برای خرید لوازم التحریر آمده است، او تازه وارد دبیرستان شده است و می گوید: هنوز برای من خرید مهر هیجان انگیز است و با دیدن طرح ها و رنگ های زیاد هیجان زده می شوم.
او ادامه می دهد: تا همین سال گذشته باز هم علاقه به خرید دفترهای فانتزی داشتم من معتقدم لوازم التحریر خوب به دانش آموز انگیزه می دهد.
وی در خصوص صحبت هایی که در حمایت از تولید داخلی می شود، اظهار کرد: من تا قبل از این خیلی به این موضوع توجه نمی کردم البته هنوز هم برایم لوازم التحریر فانتزی جذابیت دارد؛ ولی اگر در طرح های ایرانی طرح خاص و زیبایی نظرم را جلب کند قطعا اولویت و انتخابم آن خواهد بود.
نگین ادامه می دهد: البته من به یک چیز هم اعتقاد دارم، شخصیت های کارتونی فقط مخصوص یک فرهنگ نیستند یک انیمیشن حالا دیگر در تمام کشورها نمایش داده می شود و یک شخصیت جهانی است و نمی توان آن را حذف کرد و طبیعی است که بچه ها آن ها را دوست داشته باشند.
این دانش آموز دبیرستانی اضافه کرد: منصفانه بگویم بعضی از طرح های ایرانی خیلی مطلوب نیستند و درمقایسه با رنگ و طرح کالا و نقش های خارجی مورد توجه قرار نمی گیرد.
عبدلی یکی از فروشنده های لوازم التحریر است، او می گوید: برای ما عرضه محصولات خارجی به صرفه تر است زیرا ما به صورت عمده خرید می کنیم و این لوازم التحریر بهتر و با قیمت مناسب تری در اختیار ماست.
وی ادامه داد: در مورد کیفیت خیلی نمی توان نظر داد برخی از این لوازم التحریر ممکن است چینی باشد یا حتی برخی در ایران تولید شود ولی برای فروش بهتر با طرح و برند خارجی عرضه شوند.
عبدلی تصریح کرد: سلیقه ها بسیار متفاوت است نمی شود به طور کلی گفت که علاقه ای به طرح های ایرانی اسلامی وجود ندارد ولی هنوز به درستی جایگاه خود را پیدا نکرده است، البته برخی شخصیت ها مانند شکرستان، کلاه قرمزی و … در کنار بقیه شخصیت های کارتونی مانند بت من و پاتریک و سفید برفی… مورد استقبال بوده است.
چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با تسنیم از آمار بالای لوازم التحریر وارداتی در کشور خبر داده بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته بود: هم‌اکنون ۷۰درصد لوازم‌التحریرهای موجود در بازار وارداتی هستند.
نصرا… پژمانفر اظهار داشت: یکی از مشکلات کنونی در توزیع لوازم‌التحریر این است که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها وارداتی بوده و از این میزان نیمی از آن نیز به‌صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند.
وی ادامه داد: برخی از این لوازم‌التحریرهای وارداتی منقوش به اشکال ناموزون و بدون محتوای فرهنگی بوده و نیاز است که وزارت فرهنگ و ارشاد به‌عنوان متولی این امر به‌صورت دقیق برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد.
پژمانفر با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولید ملی تصریح کرد: در بازه کنونی که اوج کار تولیدکنندگانی است که لوازم‌التحریر تولید می‌کنند، ورود لوازم‌التحریر به‌صورت قاچاق جفای واقعی در حق آن‌ها است.
وی ادامه داد: وزارت ارشاد باید نظارت کافی به‌منظور واردنشدن المان‌های فرهنگی نامتعارف در قالب لوازم‌التحریر داشته و برای این موضوع سازوکار دقیقی را در نظر گیرد.
بهرحال نگاه اجمالی به بازار لوازم التحریر نشان می دهد هنوز لوازم التحریر ایرانی اسلامی اقبال مناسب خود را در میان مصرف کننده پیدا نکرده اند. کیفیت نامناسب طراحی ها، شناخته نبودن شخصیت های به طور عموم و عرضه کم و گاه قیمت بالای این تولیدات آنها را در بازار رقابت کمی عقب نگاه داشته است. اینکه ایران پر از شخصیت های اسطوره ای و الگو است و باید فرهنگ آن به جامعه عرضه شود واقعیت است؛ ولی نهادینه کردن و شناسایی آن به ابزار و استفاده مناسب از آن بستگی دارد، کودکان و دانش آموزان ترجیح می دهند که نقش و نگار ابر قهرمانان با آن ها در مدرسه همراه باشد تا شخصیت هایی که نمی شناسند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.