خانه » پیشنهاد سردبیر » رستمی با شکستن رکورد المپیک، تاریخ‌ساز شد/لبخندی از جنس طلا

رستمی با شکستن رکورد المپیک، تاریخ‌ساز شد/لبخندی از جنس طلا

یکشنبه ۲۴ مرداد ۹۵    شماره ۳۹۱

گروه ورزش- سجاد کاوی
کیانوش رستمی با مهار وزنه ۲۱۷ کیلوگرمی رکورد المپیک در دو ضرب را از پیروس دیماس یونانی گرفت و رکورد مجموع آندری ریباکو بلاروس را هم ۲ کیلوگرم بهبود بخشید.
رستمی پس از فتح مسابقات بین‌المللی فجر و شکستن رکورد جهان، اینبار در المپیک خوش درخشید و رکورد المپیک را نیز با صلابت و دلاوری و غیرت شکست. کیانوش پیش از شروع مسابقات المپیک در جام فجر، وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی را بالای سر برد و رکورد ۲۱۸ کیلوگرمی ژانگ‌ای، وزنه‌بردار چینی را شکست و از همان زمان زمزمه‌های شکستن رکورد المپیک نیز بر سر زبان‌ها افتاد.
پس از ناکامی کاروان ایران در هفته اول بازی‌های المپیک، طلای رستمی چون نسیمی خنک در گرمای داغ تابستان بود تا سرآغازی برای گرفتن مدال‌های دیگر کاروان ایران در کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو باشد.
در المپیک لندن در ر وزهای آغازین المپیک، کاروان ایران در کسب مدال ناکام بود تا اینکه احسان حدادی با مدال نقره‌اش دل مردم را شاد کرد. در المپیک ریو این شکستن طلسم بر عهده‌ کیانوش بود تا در شب تولد امام هشتم، اولین مدال کاروان امام رضا (ع) نصیب رستمی و مردم ایران شود.
رقابت رستمی با حریفانش از ساعت ۲:۳۰ بامداد شنبه در حضور تماشاگران پرشور ایرانی در ریو آغاز شد. وی در اولین تلاش خود وزنه ۱۷۴ کیلوگرمی را به راحتی مهار کرد و در تلاش دومش با فولاد سخت توانست با مهار وزنه ۱۷۹ کیلوگرمی، یک کیلوگرم از حریفش پیش بیفتد. کیانوش در سومین زورآزمایی‌اش نتوانست وزنه ۱۸۲ را بالای سر ببرد و در شکستن رکورد یک‌ضرب ناکام ماند. البته به نظر می رسید او توانایی مهار آن را داشت اما با توجه به مصدومیت زانویش ترجیح داد فشار بیش از حد به خودش وارد نکند تا برای دو ضرب آماده باشد.
اولین انتخاب کیانوش برای دو ضرب با رکورد المپیک برابری می کرد. برای آخرین بار وزنه ۲۱۵ کیلوگرمی را پیروس دیماس یونانی در سیدنی مهار کرده بود و این رکورد اولین وزنه دو ضرب رستمی بود. اولین تلاش رستمی در دو ضرب با تعلل همراه بود و وزنه را برای لحظات زیادی روی سینه‌اش نگه داشت و با نظر داوران مجبور شد بدون اینکه وزنه را بالای سر ببرد، از روی سینه به زمین بیاندازد و اندکی مردم را از گرفتن مدال مایوس کند. او در دومین تلاش با سختی نه چندان زیادی وزنه ۲۱۵ کیلوگرمی را مهار کرد اما حریف چینی در رقابتی باورنکردنی ۲۱۷ را مهار کرد. رکورد المپیک برای دو ضرب زن ها مهم نبود و تنها رقابت بین این ۲ اوج گرفته بود. کیانوش در بین هیجان، استرس و دعای حاضرین دلاوری کرد و وزنه ۲۱۷ را بالای سر برد تا اولین طلا در نیمه شب شنبه برای ایران به دست آید. اگرچه هر دو وزنه‌بردار ایران و چین وزنه ۲۱۷ کیلوگرمی را بالای سر بردند اما رکورد دو ضرب به نام کیانوش ثبت شد، زیرا وزن او از حریف چینی‌اش کمتر است.
این نمایش فوق العاده کیانوش اولین مدال ایران در ریو، اولین طلای ایران در ریو، شکست رکورد دو ضرب پیروس دیماس یونانی در المپیک سیدنی که ۲۱۵ کیلوگرم بود و شکست رکورد مجموع آندری ریباکو بلاروس به اندازه ۲ کیلوگرم را هم به همراه داشت.
رستمی پس از کسب نشان خوش‌رنگ طلا به خبرنگاران گفت: من در تمرین وزنه ۲۲۵ کیلوگرم را بالای سر برده ام. اما وزنه ۲۱۷ کیلوگرم دشوار بود. مربیان ایرانی خوب هستند، اما من می خواهم تصمیم های خودم را بگیرم. هیچ کس فکر نمی کرد امکان دارد بدون مربی به ریو بیایم، اما من اینجا هستم.
رستمی گفت: همیشه به تنهایی تمرین می کنم. هیچ کس مرا نمی بیند. در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم شرکت خواهم کرد. رستمی تصاحب مدال های طلای بیشتری را در وزنه برداری برای ایران پیش بینی کرد. ایران در دو وزن از سه وزن باقیمانده وزنه برداری بخت قهرمانی دارد. سهراب مرادی در وزن ۹۴ کیلوگرم و بهداد سلیمی در فوق سنگین وزن بخت قهرمانی دارند. رستمی افزود: ما شاهد مدال های طلا و رکوردهای جهانی بیشتری برای ایران خواهیم بود. حالا که من برده ام، مطمئن هستم که دیگران هم می توانند ببرند.
پیش از کیانوش نیز ورزشکارانی همچون امامعلی حبیبی، غلارضا تختی، عبدا… موحد، رسول خادم و علیرضا دبیر در کشتی آزاد، محمد نصیری، حسین رضازاده(۲ بار)، حسین توکلی و بهداد سلیمی در وزنه‌برداری، حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی در کشتی فرنگی و هادی ساعی(۲ بار) در تکواندو موفق به کسب مدال طلا شده بودند.
دلاور مرد کرمانشاهی پیش از این نیز در المپیک لندن مدال برنز گرفته بود، اما با مثبت اعلام شدن نمونه دوپینگ آپتی اوتادوف مدال برنز رستمی به نقره بدل شد و جای این وزنه‌بردار روس را در این مقام گرفت.
کیانوش رستمی تمرینات آماده سازی خود برای المپیک را به صورت انفرادی برگزار کرد و در اردوهای تیم ملی حضور نداشت. در کنار تخته نیز سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی کنار او نبود و علی مرادی رییس فدراسیون وزنه برداری، وظیفه هدایت و انتخاب وزنه‌ها را برعهده داشت.
خونسردی و ژست منحصر به فرد کیانوش رستمی در حین و بعد از مهار وزنه ها سالن را به وجد می آورد و مطمئنا حرکات خاصش از قبیل لبخندها و تکان دادن سرش ماندگار خواهد شد.
دراین رقابت کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک، کادر فنی تیم ملی تکواندو، شاهین نصیری نیا مربی تیم ملی آمریکا و تعداد زیادی از ایرانی ها در سالن حضور داشتند و کیانوش را تشویق می کردند.
بعد از مهار وزنه ۲۱۷ کیلوگرمی و مسجل شدن طلای کیانوش، شور و حال خاصی بر فضای سالن حاکم شد و نصرا… سجادی، معاون وزیر ورزش و کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک کیانوش را در آغوش گرفتند. رستمی در حین گرفتن مدال نیز به روی سکو پرید تا یاد و خاطره توکلی در المپیک سیدنی زنده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.