خانه » پیشنهاد سردبیر » رای اعتماد دوباره مردم ایران به رییس جمهور روحانی/رستگاری در دور اول

رای اعتماد دوباره مردم ایران به رییس جمهور روحانی/رستگاری در دور اول

یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۱
***
وقایع استان
عباس لعل بار
***
مشارکت بی سابقه ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر همه نگاه ها را به خود جلب کرده است. مشارکت بیش از ۴۲میلیون نفر از میان ۵۶ میلیون واجد شرایط رای در کشور نشان می دهد که مردم به اهمیت انتخابات اخیر پی برده بودند. براساس آمارها در استان مرکزی میزان مشارکت بیش از ۷۰درصد بوده است. میزان رای استان مرکزی به حسن روحانی و ابراهیم رییسی آمار دقیقی تا لحظه تنظیم گزارش منتشر نگردیده است ولی بنظر می اید که روحانی در اراک در حدود پنجاه درصد آرا را بدست اورده باشد.
رییس ستادانتخابات استان میزان مشارکت مردم این استان در انتخابات روز ۲۹ اردیبهشت را ۷۴.۷درصد اعلام کرد و گفت: ۷۸۸هزار نفر در این استان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها رای دادند.
شکرالله حسن بیگی با اشاره آمار مشارکت به تفکیک شهرستان های استان مرکزی اظهار داشت: در شهرستان آشتیان ۱۴ هزار و ۴۷۲ نفر، اراک ۲۹۴ هزار و ۸۴۸ نفر، تفرش ۲۲هزار و ۱۸۰نفر، خمین ۶۳هزار و ۶۵۱نفر، خنداب ۳۴هزار و ۲۵۰نفر، دلیجان ۳۱هزار و ۸۶۵نفر، زرندیه ۴۶ هزار و ۱۴۸ نفر، ساوه ۱۲۰هزار و ۷۱۹نفر، شازند ۸۴هزار و ۷۷ نفر، فراهان ۲۲هزار و ۴۶۶ نفر، کمیجان ۲۳هزار و ۲۱۵نفر و محلات ۳۰هزار و ۲۳۹نفر در انتخابات ۲۹ اردیبهشت مشارکت کردند.
وی با اشاره به درصد مشارکت در شهرستان های استان افزود: طبق آمار گرفته شده در شهرستان آشتیان شاهد مشارکت ۱۰۸.۸۱درصد واجدان شرایط رای، اراک ۶۴.۲۶ درصد، تفرش ۱۰۷.۵۱درصد، خمین۷۶.۷۳درصد، خنداب ۷۸.۱۱درصد، دلیجان ۹۴.۶۵درصد، زرندیه ۱۱۱.۰۳درصد، ساوه ۶۷.۸۸درصد، شازند ۹۳.۱۳درصد، فراهان ۱۰۱.۸۲درصد، کمیجان ۷۸.۱۸درصد و محلات ۷۷.۰۱درصد بودیم.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی بیان کرد: از میان ۷۸۸ هزار و ۱۳۰ نفری که در استان مرکزی رای خود را به صندوق انداختند، ۳۹۰هزار و ۶۱۸ نفر که ۴۹.۵۶ درصد از رای دهندگان را تشکیل می دهند مرد بوده و ۳۹۷ هزار و ۵۰۱ نفر که شامل ۵۰.۴۴درصد رای دهندگان می شود زنان بوده‌اند.
حسن بیگی خاطرنشان کرد: در انتخابات شوراهای شهری و روستایی پنج هزار و ۵۲۸ داوطلب در استان مرکزی شامل یکهزار و ۲۰۴ نامزد شوراهای شهری و پنج هزار و ۱۷۱ نامزد شوراهای روستایی با یکدیگر رقابت کردند.
وی تصریح کرد: یک هزار و ۷۰ شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری و یک هزار و ۴۲۰ شعبه برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی دایر شد و ۲۵هزار نفر در استان مرکزی در انتخابات روز ۲۹ اردیبهشت ۹۶، دست اندرکار برگزاری بودند.
فرمانده انتظامی استان نیز خبر داده است که تا پایان رای‌گیری‌ها و هنگام شمارش آرا هیچگونه ناامنی در سطح استان اتفاق نیفتاد.
سردار عزیزی افزود: با تلاش همه دست‌اندرکاران تمام صندوق‌ها با امنیت کامل شمارش شدند و تمامی صندوق‌ها و صورتجلسه‌ها با امنیت کامل به فرمانداری‌ها عودت داده شدند و گزارشی مبنی بر ناامنی در سطح استان را شاهد نبودیم.
عزیزی ضمن ارزیابی خود از نحوه مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه افزود: آمارها حاکی از افزایش مشارکت مردم در انتخابات دارد، در استان مرکزی نیز بیش از ۷۰ درصد مشارکت را شاهد شدیم.
وی با بیان اینکه حضور حداکثری و مشارکت مردم در انتخابات جای تقدیر و تشکر دارد، ادامه داد: ملت ایران همیشه موقعیت‌سنج بوده و به نفع نظام جمهوری اسلامی گام برداشته‌اند و مشارکت پرشور روز ۲۹ اردیبهشت در انتخابات گواه وفاداری آنها به نظام و موقعیت‌سنجی آنهاست.
پیروزی قاطع روحانی
حسن روحانی با کسب ۲۳۵۴۹۶۱۶ رای در برابر ۱۵۷۸۶۴۴۹ رای رییسی موفق شد نزدیک به ۵۷ درصد آرا را تصاحب کند. موفقیت وی در این انتخابات درحالی است که حامیان سیدابراهیم رییسی در هفته های اخیر با سر دادن شعار «آخر هفته روحانی رفته» می خواستند هواداران روحانی را ناامید کنند. به گزارش وقایع استان به نقل از عصر ایران، آخرِ هفته شد و روحانی نه‌تنها نرفت، بلکه زیر پایش به پشتوانه آرای بیشتر مردمی سفت‌تر شد و این است قدرت رأی مردم و نتیجه حضور حداکثری آنها در عرصه تعیین سرنوشتشان.
یکی از شعارهای انتخاباتی حامیان ابراهیم رییسی در واپسین روزهای تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این بود: «آخر هفته روحانی رفته».
این شعار انتخاباتی که «الحق والانصاف» قافیه‌بندی و «ضرب» خوبی دارد، در اجتماع هزاران نفری حامیان رییسی در مصلای تهران سر داده شد و سپس در دو سه روز مانده به روز انتخابات در محافل و اجتماعات اصولگرایان حامی رییسی به طور مداوم و با شور و شعف خاصی تکرار می‌شد.
این شعار انتخاباتی تا حدی حامیان رییسی و محافل اصولگرای مخالف دولت حسن روحانی را به وجد آورده بود که حتی یک روزنامه مخالف دولت، این شعار را به عنوان تیتر یک با حروف درشت در صفحه نخست خود کار کرد.
همچنین هزاران نفر از حامیان رییسی در فضای مجازی با الهام از این شعار انتخاباتی «هشتگی» تحت عنوان «#روحانی_ برو» درست کرده بودند و مطالب خود علیه رییس‌جمهور یازدهم را به این هشتگ انتخاباتی الصاق می‌کردند.
انتخابات تمام شد و این شعار تنها یک آرزوی دست‌نیافتنی برای اصولگرایان مخالف دولت روحانی شد. نتایج اولیه از شمارش آرای انتخابات ۲۹ اردیبهشت نشان‌دهنده پیروزی تقریباً قطعی روحانی با فاصله‌ای معنادار با رقیب اصولگرایش است.
حالا چه کسی مانده و چه کسی رفته را نتایج انتخابات مشخص کرده است؛ روحانی چهار سال دیگر در انتهای خیابان پاستور در جایگاه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور خواهد بود و رقیب اصولگرایش با آرزوی دست یافتن به جایگاه روحانی وداع خواهد کرد.
روحانی ماند و خواهد ماند و رقیب اصولگرای او باید به شهر و دیار خود برود؛ اصولگرایان نیز باید با واقعیت یک روحانی به مراتب محبوب‌تر و قوی‌تر از دوره چهار سال گذشته، کنار آمده و آن را بپذیرند و اخلاق حکم می‌کند دست‌کم اگر با دولت دوازدهم همکاری نمی‌کنند؛ چوب لای چرخ دولت منتخب اکثریت مردم ایران نیز نگذارند.
نظارت بر تخلفات
حجت الاسلام سلیمی به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان مرکزی گفت: روند رسیدگی به اعتراضات انتخابات شوراهای اسلامی در استان با ارائه مستندات قانونی صورت خواهد گرفت.
سلیمی افزود: اگر در بین داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان مرکزی اعتراضی به نتیجه انتخابات وجود داشته باشد رسیدگی به این اعتراضات براساس ارائه مستندات قانونی صورت خواهد گرفت و صرف اعلام اعتراض فاقد استناد لازم، پذیرفته نیست.
وی بیان کرد: معترضین می‌توانند پس از اعلام نتیجه انتخابات ظرف مدت دو روز اعتراضات خود را به هیات‌های اجرایی یا نظارت در شهرستان ارائه کنند و رسیدگی به اعتراضات با برگزاری جلسه مشترک بین هیات‌های اجرایی و نظارت صورت خواهد گرفت.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی درخصوص پروسه تایید نتیجه انتخابات نیز گفت: تایید نتیجه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط هیات‌های نظارت شهرستان صورت خواهد گرفت.
از سویی دیگر رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی گفت: فرآیند قانونی نظارت بر انتخابات در این استان با جدیت ادامه دارد.
سید باقر تقوی عراقی افزود: گزارش برخی تخلفات به این نهاد واصل شده که در فرصت مغتنم رسیدگی می شود. وی ادامه داد: دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی با بیش از هفت هزار نیروی انسانی انتخابات را زیر نظر دارند، اما با این وجود برخی تخلفات از سوی حامیان برخی از نامزدها گزارش شده است.
رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی تاکید کرد: هر نوع قانون گریزی و حاشیه سازی در فرآیند انتخابات اول به زیان حامیان و نامزد انتخاباتی خواهد بود ضمن اینکه نیروهای انتظامی و امنیتی نیز با حضور در شعب اخذ رای اجازه هیچ گونه تخلف را به افراد نمی دهند.
وی حضور مردم استان مرکزی را در پای صندوق های رای چشمگیر دانست و گفت: هر چقدر به ساعات پایانی انتخابات نزدیک می شویم ازدحام مردم در شعب اخذ رای بیشتر می شود.
تقوی عراقی با بیان اینکه قانون، اخلاق و شرع، به عنوان سه محور اصلی از سوی شورای نگهبان به هیات های استانی ابلاغ شده است، گفت: همه فعالیت های هیات نظارت بر انتخابات استان، از آغاز فعالیت خود بر حول این سه محور انجام شده است.
دادستان عمومی و انقلاب اراک نیز گفت: گزارش خاصی از تخلفات انتخاباتی دریافت نشده و تنها دو مورد گزارش که هنوز تایید نشده و در حوزه انتخاباتی اراک نبوده، ارائه شده و صحت و سقم آن در دست بررسی است. این مهم را نه تایید و نه تکذیب می‌کنیم و در هر صورت وجود مورد خاص دال بر تخلف یا تقلب یا کار غیرقانونی حاد نداریم.
وی تصریح کرد:‌ گزارش دقیقی مبنی بر تخلف به دست ما نرسیده و فقط یک یا دو مورد تردد ماشین حامل پوستر در خیابان بوده که نیاز به تذکر داشته‌اند.
دادستان اراک مهم‌ترین موارد تخلف که ممکن است در حین برگزاری انتخابات مطرح شود را خرید و فروش رای، جعل، تهدید به رای دادن به افراد، استفاده از شناسنامه دیگری و تبلیغات پیش از انتخابات برشمرد.
وی افزود: تخلفات بعد از انتخابات نیز ممکن است شامل شمارش آرا و تقلب در آن باشد که با توجه به دقت بالا و وجود نماینده و ناظر از همه گروه‌ها مشکل خاصی در این خصوص نیز ایجاد نخواهد شد.
قاسمی اظهار کرد: اعلام اسامی کاندیداها توسط رای‌دهندگانی که کارکنان دولتی هستند در فضای مجازی در حین انتخابات تخلف است و کارکنان دولت حق ندارند و نباید این کار را انجام دهند چراکه اینکار تبلیغات محسوب می‌شود، هرچند از نظر مردم عادی تخلف نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.