خانه » پیشنهاد سردبیر » راه طولانی تا فجر موسیقی

راه طولانی تا فجر موسیقی

شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷   شماره ۱۰۵۳

گزارش وقایع استان از برگزاری اولین دوره جشنواره موسیقی فجر در استان مرکزی

راه طولانی تا فجر موسیقی

اباذری، رئیس انجمن موسیقی: فرصت برای برگزاری جشنواره امسال فقط یک ماه بود

ادیب فروزان، سرپرست گروه سایه: فعالیت های انجمن موسیقی و اداره ارشاد در حوزه موسیقی قابل توجه است

علیرضا مجد، سرپرست ارکستر کلاژ: رایگان بودن اجراها فضای جشنواره برای مخاطبان را اندکی تفریحی کرده بود

سهراب جان بزرگی

اولین دوره جشنواره موسیقی فجر در استان مرکزی با ۶ اجرا، هفته گذشته به کار خود پایان داد. به عنوان اولین دوره از جشنواره، این اتفاق را می توان موضوعی مثبت در سطح استان دانست، اما شتاب زدگی و اندکی بی برنامگی در برگزاری آن موضوعی بود که بسیار به چشم می آمد. افزایش نشاط در جامعه یکی از اهدافی و یا شعارهایی بود که به گفته مسئولان ارشاد در این جشنواره دنبال می شد. اما نحوه تبلیغات عمومی برای اقشار مختلف و کم درآمد تر جامعه که شاید به صورت عادی نتوانند از پس هزینه های سنگین کنسرت های پاپ و عمدتا بی محتوای سطح شهر برآیند، ضعیف به نظر می رسید. استقبال از اجراها در سطح قابل قبولی اتفاق افتاد، هرچند که درصد عمده حاضرین در سالن کسانی بودند که یا با نوازندگان و یا به نوعی با موسیقی ارتباط داشتند. انتظار می رفت حال که چند اجرای موسیقی رایگان در سطح شهر با امکانات دولتی در حال برگزاری بود، بخشی از جامعه از آن مطلع شود که شاید بارها تنها نظاره گر تجمع افراد منتظر در مقابل سالن های موسیقی بوده اند و همیشه با تصویری خیالی از داخل این سالن ها که به لطف پاپ خوان های صورتی پر زرق و برق شده اند، راهشان را کشیده و به خلوت خاکستری خود در مناطق حاشیه ای تر خزیده اند. در همین راستا برای بررسی و یافتن پاسخی برای سوال های پیرامون این برنامه با عباس اباذری رئیس انجمن موسیقی گفتگویی داشتم.

اباذری در پاسخ به سوال نحوه توزیع بلیط های رایگان جشنواره می گوید «دقیقا هدف ما آشنایی بیشتر اقشار مردم و کسانی که شاید به خاطر شرایط مالی نامناسب کمتر با موسیقی ارتبـــاط داشته اند، بوده است. نحوه توزیع بلیط ما به گونه ای بود که بخشی از بلیط ها به انجمن های خیریه مانند اوتیسم و کودکان مبتلا به سرطان اختصاص یافت. بخش دیگری از بلیط ها به صورت خانه به خانه در مناطق حاشیه شهر توزیع شد و بخش دیگری هم به ادارات جهت پخش در میان کارکنانی که شرایط نامناسب تری دارند، اختصاص یافت.» صحبت های رییس انجمن موسیقی بسیار امیدوار کننده است و به عنوان آغازگر راهی برای ترویج بیشتر موسیقی که در شرایط اقتصادی و سیاسی امروز کشور موجب تسکین و آرامش جامعه برای فراموشی حداقل مقطعی مشکلات می تواند موثر باشد، ارزشمند و قابل تقدیر است. در رابطه با مناسبتی بودن این جشنواره که برخی نوازندگان و اهالی موسیقی حضور در آن را ظلم به جریان موسیقی می دانند و معتقد به تحریم این سبک جشنواره ها هستند باید گفت که بٌعد هنری این برنامه بر بٌعد سیاسی و مناسبتی آن قالب بوده است. همانطور که اباذری معتقد است « تا جایی که امکان داشت من ترجیح میدادم که این برنامه در قالب شب های موسیقی برگزار شود چرا که هزینه های آن به عهده انجمن بود، اما در این شرایط هم این احساس به وجود نمی آمد که هدف این جشنواره برداشت ها و تبلیغات سیاسی و مناسبتی باشد. همانطور که مدیر کل ارشاد هم گفته بود اسمی از او در اجراها نیامد. مجـری و برنامه های جانبی و تبلیغات هم در اجراها نداشتیم و حتی کار معرفی گروه ها را هم خود اعضای گروه انجام دادند.» کیفیت اجراها را میشد متوسط ارزیابی کرد، در میان ۶ اجرا گروه هایی بودند که کارشان بسیار خوب بود و برخی هم کارهای متوسط تری را ارائه دادند. یکی از علت های این اتفاق فرصت کم برای برگزاری جشنواره بود. در این رابطه رئیس انجمن موسیقی اینگونه توضیح می دهد. « از زمانی که در جلسه ای در شهر تهران به ما اعلام شد که جشنواره فجر به حالت استانی در آمده است تا برگزاری جشنواره تنها یک ماه فرصت داشتیم. همانطور که بسیاری از استان ها فرصت نکردند این برنامه را برگزار کنند. این فرصت کم باعث شد تا هم برخی گروه ها نتوانند کارهای بهتری ارائه کنند و هم اینکه تمرکز ما بر گروه های مرکز استان قرار گرفت. بدون شک سال های بعد با آمادگی کارهای فراخوان و داوری را برای جشنــواره در نظر می گیریم تا هم بخش رقابتی آن فعال شود و هم فرصت برای سایر شهرستان ها که گروه ها و نوازندگان خوبی در آنها مشغول به فعالیت هستند فراهم شود و حقوق آنها نیز ضایع نشود. در واقع جشنواره امسال آغازگر راه استانی شدن آن بود و این کمی و کاستی ها به علت فرصت کم ما در برنامه ریزی و اجرای آن بود.»

با این توضیحات می توان پذیرفت که با فرصت کم انجمن موسیقی، برنامه امسال در حد قابل قبولی ارائه شده است و انتظار می رود سال های بعد و یا حتی در دوره های کمتر از یک سال برنامه های موسیقی اینچنینی تحت عناوین مختلف برگزار شود. ادیب فروزان سرپرست گروه سایه که گروهش در این جشنواره به اجرای موسیقی پرداخت در رابطه با برگزاری این برنامه می گوید «من و گروه سایه از این برنامه راضی بودیم. با توجه به شرایط و فرصت های محدود زمانی، کارهای رئیس انجمن و مدیرکل ارشاد قابل تقدیر است. نحوه توزیع بلیط ها در میان انجمن ها و اقشار کم درآمد کار بسیار خوب و پسندیده ای بود و در مجموع برای شروع کار جشنواره استانی قابل قبول و قدردانی است.»
یکی از گروه هایی که چند سالیست راه خود را در حوزه موسیقی کلاسیک آغاز کرده است و حالا به عنوان اعتباری در این سبک از موسیقی در استان مرکزی شناخته میشود، ارکستر کلاژ است که در این جشنواره حضور داشت. سرپرست ارکستر کلاژ علیرضا مجدالاشرافی در رابطه با برگزاری جشنواره فجر در استان می گوید «نقد های فنی به این برنامه وارد بود که نیازمند بررسی دقیق و فرصت زمانی مفصلی است. اما یکی از موضوعاتی که کمی کار گروه ما را با مشکل مواجه کرد برگزاری دو اجرا در یک شب بود. اجرای دوم تنها یک ساعت برای چینش صحنه و صداگیری فرصت داشت و با توجه به ارکسترال بودن موسیقی ما کمی دشوار بود. بهتر است در سالهای بعد یا هر شب یک اجرا انجام شود و یا در دو سالن مختلف برنامه ها برگزار شوند. از طرفی رایگان بودن برنامه هرچند باعث نزدیکی بیشتر مردم با موسیقی شده بود اما وجود مبلغی حداقلی برای اجراها باعث می شود تا مخاطبان اهمیت بیشتری برای کار قائل شوند و صرفا نگاهی تفریحی به کار گروه هایی که برای یک اجرا مدت ها زحمت می کشند نداشته باشند. در رابطه با مناسبتی بودن جشنواره نیز گروه ما نگرانی هایی را داشت که در مجموع جو حاکم بر برنامه جوی هنری بودو از این بابت قابل قبول بود.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.