خانه » پیشنهاد سردبیر » دیار منبت کاران/به بهانه ثبت روستای سمقاور کمیجان به عنوان روستای ملی صنایع دستی

دیار منبت کاران/به بهانه ثبت روستای سمقاور کمیجان به عنوان روستای ملی صنایع دستی

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۸۰۱

***

وقایع استان

علی امیدی

***

سازمان میراث فرهنگی استان خبر داده است که در راستای ارتقای جایگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی استان در کشور و ایجاد زیر ساخت ها برای ارتقا این جایگاه در سطح جهانی، مقدمات ثبت روستای سمقاور به عنوان روستای ملی صنایع دستی به انجام رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: به همین دلیل جلسه ای در مورخ ۱۲ اسفند ماه سال جاری با حضور نماینده سازمان میراث فرهنگی کشور و حضور نماینده مجلس برای ثبت این روستا برگزار می شود
به همین بهانه نگاهی می اندازیم به تاریخچه ای از این روستا که در ادامه خواهید خواند.
سمقاور یکی از روستاهای استان مرکزی در شهرستان کمیجان است. این روستا در ۱۰ کیلومتری شرق کمیجان (مرکز شهرستان) قرار دارد و قابلیت تبدیل به یک شهر را دارد. روستای سمقاور از لحاظ صنعت باستانی و کهن منبت‌کاری روی چوب حائز اهمیت می‌باشد. دهیار این روستای بزرگ در سال ۱۳۸۹ دهیار نمونه کشوری شناخته شده‌است.
مردم سمقاور به زبان ترکی و فارسی صحبت می‌کنند. جمعیت این روستا ۲۰۰۰ نفر می‌باشد. با وجود کارگاه‌های منبت کاری روند مهاجرت در این روستا معکوس بوده است.
از مشاهیر این روستا خلبان مراد علی جهانشاهلو است؛ که اولین شهید خلبان دفاع مقدس می‌باشد لازم است ذکر شود که این خلبان شجاع شاگرد مرحوم میرزا صفوت الله کریمی بوده است و پدر میرزا صفوت الله کریمی مرحوم میرزا اسدالله کریمی شاگردان برجسته بسیاری را تربیت نموده و از مشاهیر منطقه بوده که بر علوم قرآنی، ادبیات، ریاضی و خوشنویسی تسلط داشته است. همچنین دکتر غلامرضا جهانشاهلو از اساتید برجسته ریاضی و پدر جبر خطی ایران، دکتر اروجلو فوق تخصص مغز و اعصاب، دکتر جمالو و جهانشاهلو از قضات دادگستری از دیگر مشاهر این روستا می باشند.
روستای سمقاور شهرستان کمیجان از کانون‌های هنر منبت ایران است و بیش از ۳۰۰ نفر در قالب ۸۰ کارگاه به صورت حرفه‌ای به تولید منبت اشتغال دارند. چوب مورد نیاز این کارگاه‌ها بیشتر از شمال کشور و از جنس راش بوده و محصولات تولید شده توسط اهالی این روستا بیشتر به شهرهای بزرگ مانند تهران – تبریز – شیراز و… صادر می‌شود. اولین جشنواره منبت روستای سمقاور شهریور ۱۳۹۰ در این روستا برگزار شد.
علاوه بر آن محصول اصلی این روستا گندم است و هر ساله مقادیر زیادی گندم تولید می‌کند. این روستا دارای آب و هوای سرد و خشک است و زمستان‌های آن سرد و تابستان‌های آن گرم و خشک است. آب و هوای معتدل روستا و وجود تالاب های حسن‌آباد و قازوق از مهمترین مراکز تفریحی در این روستا و وجود کوه آق داغ در این منطقه باعث شده تا از لحاظ گردشگری وکوه نوردی بسیار مورد توجه قرار گیرد.
امامزادگان نرجس خاتون و رقیه خاتون و وجود سه مسجد بزرگ از اماکن دیدنی ومذهبی آن است.

روستایی که هنر هنرمندانش معادله مهاجرت را به هم زده
هنر هنرمندان روستای سمقاور استان مرکزی موجب مهاجرت از شهر به روستا شده است. به گزارش وقایع استان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روستای سمقاور استان مرکزی قطب منبت و مبل است و هنر هنرمندانش موجب مهاجرت معکوس شده وحالا دیگر نه تنها کسی از این روستا به شهرمهاجرت نمی‌کند بلکه مهاجرت از شهر به سمقاورجمعیت آن را افزایش داه است. در سال‌های اخیر به دلیل اشتغال زایی در این بخش این روستا به مناطق دیگر مهاجرت نداشته و بالعکس مهاجر پذیر هم بوده است.
روستای سمقاور با جمعینی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر قطب منبت کاری استان مرکزی است و ۷۵ درصد مردم این روستا به منبت کاری و مبل کاری مشغولند. هر روز از صبح تا شب صدای چکش‌های هنرمندان ۸۰ کارگاه منبت کاری روستای سمقاور در این روستا می‌پیچد.
اروجلو دهیار روستای سمقاور می‌گوید: این حرفه برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای هزار و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است. این تولیدات به صورت خام به شهر‌های مختلفی ارسال می‌شود واگر زنجیره تولید این محصول به صورت کامل در این روستا انجام گیرد ارزش افزوده آن به این روستا تخصیص می‌یابد.
سلیمانی فرماندار کمیجان می‌گوید: کار‌های حقوقی برای ایجاد شهرک کارگاهی در این روستا آغاز شده است و تملیک زمین در حال انجام است.
سلیمانی معتقد است ساخت این شهرک تا قبل از عید نوروز آغاز می‌شود و با ایجاد آن برای حدود هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود و میزان تولید نیز ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. حمایت از صنایع کوچک و زود بازده و این صنعتگران زمینه‌ای برای ایجاد اشتغال و کمکی به اقتصاد مقاومتی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.