خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خمین و پیگیری حواشی این روزهای بیمارستان خمین/مدیریت بیمارستان خمین بزودی تغییر می کند

گفتگوی «وقایع استان» با سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خمین و پیگیری حواشی این روزهای بیمارستان خمین/مدیریت بیمارستان خمین بزودی تغییر می کند

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۸۰۱

*** ظرف یک ماه آینده فردی بومی و متخصص مدیریت بیمارستان خمین را به عهده می گیرد

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

مشکلات حوزه بهداشت و درمان همیشه وجود داشته و دارد؛ از کمبود تجهیزات و امکانات بهداشتی و درمانی تا هزینه های بالا و… در شرایط اجتناب ناپذیر کنونی و برخی کمبودها شاید ایجاد فضای امن و حفظ شان بیمار و همراهانش از سوی کادر درمانی یک مرکز و بالعکس تنها دلخوشی این حوزه باشد. اما گویا این شرایط نیز در کنـار تمــام کاستی ها همیشه فراهم نیست و گهگاهی شاهد درگیری ها و عدم نارضایتی در این حوزه هستیم. گاه دامنه این اعتراضات و استمرار و تکرار آن و عدم دریافت پاسخ مناسب باعث می شود تا مردم و مراجعین به یک مرکز بهداشتی و درمان مطالبات خود را از مراجع و کانال های دیگر پیگیری کنند. مدتی است که مسئله مدیریت بیمارستان خمین و فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی این شهر مورد انتقاد شهروندان این شهر است. طی تماس هایی از سوی برخی از اهالی خمین با دفتر روزنامه وقایع استان مبنی بر برخی برخوردهای نامناسب، عدم خدمات دهی مطلوب به بیماران و برخی رفتارهای سلیقه ای که آن را بی ارتباط به عملکرد مدیریت کنونی بیمارستان خمین که همزمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خمین نیز هست، نمی دانند، خواستار پیگیری این موضوع توسط روزنامه وقایع استان شدند.
اهمیت این موضوع به حدی است که چندی پیش نیز مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در مصاحبه ای در این خصوص با خبرگزاری مهر با بیان اینکه پیگیری برای حل مشکلات و مسائل موجود بیمارستان خمین ادامه دارد، گفته بود: طبق بررسی های میدانی توسط کارشناسان مربوطه و براساس اطلاعاتی که توسط دستگاه های حاکمیتی در مورد برخی مشکلات و برخوردهای نامناسب در بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان خمین به دست ما رسید، طی جلسه مذکور بیش از ۳۰ مورد از ضعف ها و مشکلات این حوزه درمانی مطرح و مقرر شد برای رفع این مشکلات پیگیری های لازم انجام شود.
غلامرضا فتح آبادی تاکید کرده بود: موردی نیز در خصوص معاون درمان دانشکده علوم پزشکی خمین که دو مسئولیت دارد و با حفظ سمت رئیس بیمارستان خمین است، در جلسه مطرح شد و انتصاب فرد دیگری مدنظر است، اما شخصی که قرار است عهده دار ریاست بیمارستان شود باید واجد شرایط لازم باشد که تا استعلام انجام پذیرد قاعدتا مدتی به طول می انجامد.
همان زمان نیز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خمین از پیگیری ها جهت تغییر مدیریت بیمارستان خبر داده بود . وقایع استان در جهت پیگیری این مطالبه گفتگویی با جواد جواهری سرپرست کنونی بیمارستان خمین داشته است تا توضیحات وی در مورد این اظهارات را منعکس کند.
جواهری با بیان اینکه مشکلات متعدد در تمامی بیمارستان ها وجود دارد، گفت: هیچ بیمارستانی نیست که به طور خاص بگوید مراجعین آن هیچ شکایتی از عملکرد یا نحوه برخورد پرسنل نداشته اند، بیمارستان خمین نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به وجود سامانه رسیدگی به شکایات هر موردی بوده مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به بحث تغییر مدیریت بیمارستان خمین ادامه داد: این موضوع مدتی است که مطرح شده است از آنجاییکه هم اکنون معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خمین و ریاست بیمارستان همزمان بر عهده یک فرد است، با توجه به بالا بودن حجم کارها تصمیم بر این شد تا مسئولیت بیمارستان را از معاونت جدا کنیم تا حوزه مدیریت بیمارستان ساماندهی شود.
جواهری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی اعتراضات به نحوه عملکرد مدیریت بیمارستان وجود دارد، چرا این امر تا کنون عملیاتی نشده است، اضافه کرد: همانطور که گفته شد در ابتدا چنین اقدامی احساس نیاز نمی شد و بعد از بالا رفتن حجم کارها این تصمیم گرفته شد گزینه هایی نیز برای این مسئله انتخاب شدند که یا تایید نشدند و یا به توافق نرسیدیم.
وی با تاکید بر اینکه تغییر مدیریت بیمارستان سیاست خود دانشگاه علوم پزشکی است نه فشارهای وارده، اظهار کرد: متاسفانه گروه ها و افرادی که حتی ممکن است از درون خود بیمارستان باشند وجود دارند که به دنبال جوسازی و مسموم کردن فضا هستند و مسائلی از این دست را برجسته می کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خمین ادامه داد: البته ما نمی گوییم مشکلات نبوده است ولی اقدامات مثبتی در زمان مدیریت فعلی انجام شده که این مشکلات در برابر آن ناچیز است، در این مدت در بیمارستان خدمات خوبی ارائه شده از قبیل حضور متخصصین، تجهیزات و امکانات جدید، مدیریت با تمام توان کار کرده است و ما نیز همراه و حامی او بوده ایم.
جواهری تصریح کرد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص انتصاب مدیریت جدید برای بیمارستان هم اکنون یک گزینه جهت این امر انتخاب شده و به احتمال زیاد این فرد ظرف یک ماه آینده بعنوان مدیر بیمارستان معرفی خواهد شد که البته از بدنه و نیروهای بومی است.
وی با تاکید بــر اینکه وجود مشکلات کنونی به اندازه ای که هم اکنون پیرامونش حاشیه سازی می شود نیست، گفت: در تمامی بیمارستان ها مشکل هست حتی اگر ادعا کنیم بهترین مدیر را برای یک بیمارستان انتخاب کرده ایم باز مشکلات به طور صددرصدی حل نمی شود و اینکه تمام مشکلات و نارضایتی را نباید یک طرفه دید.
جواهری اضافه کرد: مسئله نوع برخورد و فرهنگ مردم یک شهر و منطقه نیز در این مسئله تاثیر دارد. مردم گاه توقع هایی دارند که خیلی منطقی نیست و همین باعث برخی درگیری ها میان پرسنل و مراجعین می شود.
وی ادامه داد: بعنوان مثال برای اولین بار در بیمارستان متخصص اورژانس مستقر شده است ولی ممکن است همراه یک بیمار در کار او مداخله کند و بخواهد کار غیر ضروری برای بیمار انجام شود. بهرحال پرستار و پزشک نیز آستانه تحملی دارد و گاه به آن ها توهین و بی احترامی می شود که مجبور بــه واکنش می شوند به نظر من مردم نیز باید در رفتار خود تعدیل و تجدید نظر داشته است.
جواهری در پاسخ به این سوال که بر عملکرد دانشگاه و معاونت درمان آن نیز اعتراض هایی در خصوص تعطیلی مطب ها و داروخانه ها به دلخواه عنوان شده؛ گفت: مواردی چون تعطیلی دلخواه مطب ها یــا داروخانه ها دروغ محض است مگر معاونت درمان بیکار است که چنین کاری بکند و این جوسازی ها از سوی افرادی است که سیاست های مجموعه همسو با آن ها نیست و می خواهند با این گفته ها و دروغ ها به سیستم و مقامات بالا فشار بیاورند تا تغییری ایجاد کنند.
وی اظهار کرد: ما نمی گوییم مشکل نیست؛ اما مشکلات موجود قابل حل است بعنوان نمونه شکایات ما نسبت به سال گذشته یک دهم شده است. پارسال نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ ثبت شکایت در ماه داشتیم که هم اکنون به سه یا چهار مورد رسیده و این نشانگر این است که در این حوزه کار شده است.
جواهری در دفاع از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی خمین گفت: بعد از جدایی دانشگاه علوم پزشکی خمین اتفاق های مثبتی رخ داد و در زمینه جذب اعتبار، نیروی انسانی و تامین تجهیزات ارتقا داشته ایم. ما در دفاع از عملکردمان شاخص داریم و با آمار آن را ارائه می دهیم بعنوان مثال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش ضریب تخت بیمارستانی داشتیم. همچنین تعداد مراجعین به کلینیک تخصصی مان ۱۰۰ درصد افزایش یافته و هم اکنون در تمامی جراحی ها بغیر از مغز و اعصاب متخصص داریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.